Sohjo lensi vetisissä SM-jääratalähdöissä – 12-vuotias Jerkka Saarinen palkittiin järjestävän seuran parhaana

Oriveden Moottorikerhon Jerkka Saarinen (110) kaasutteli ensimmäisessä SM Junior -luokan jääratakisassaan neljänneksi. Kuva: Juha Jäntti

Oriveden Moottorikerhon 12-vuotias Jerkka Saarinen ajoi sunnuntaina Hiedan rannassa elämänsä ensimmäiset jääratakisansa yltäen heti SM-pisteille. Hänet palkittiin järjestävän seuran parhaana kuskina, ja hän on myös seuran historian nuorin ajaja, joka on yltänyt SM-pisteille.

Saarinen lähti Oriveden SM-osakilpailussa SM Junior -luokan ensimmäiseen starttiinsa ennakkoluulottomasti, ja hän ajoikin lähdöstä maaliin aivan kärkikolmikon tuntumassa. Vauhtia riitti, vaikka alla oli vielä niukalti jääratakokemusta. Ensimmäisen lähdön nelossija toi 8 SM-pistettä.

Toisessa lähdössä Saarisen pyörä sammui lähdössä, ja käynnistelyn aikana muu joukko ajoi ratkaisevasti karkuun. Hän otti päättäväisellä ajolla jälkijoukkoa kiinni, mutta ruutulippu keskeytti takaa-ajon.

– Jos olisi ollut pari kierrosta enemmän, olisin saanut ainakin jonkun edellä ajavan kiinni, Saarinen arvioi.

– Olisi ollut hyvä ehtiä harjoittelemaan enemmän ennen tätä kisaa, mutta kyllähän tälläkin nyt ihan hyvin pärjäsin.

12-vuotias Jerkka Saarinen palkittiin Oriveden Moottorikerhon ajajien osalta kisojen parhaasta suorituksesta. Haastattelijana toimi Kari Rannanautio, mukana myös kerhon puheenjohtaja Henri Kolu. Kuva: Juha Jäntti

Kisat ajettiin hyvin vetisissä ja sohjoisissa oloissa. Lämpötilat olivat olleet hyvän aikaa plussan puolella, minkä vuoksi jään pinta oli pehmeää, ja jään päälle kertyi vettä.

– Keli oli hankala. Harjoittelin pakkaskeleillä, jolloin jää oli paremmassa kunnossa. Nyt piti muuttaa ajolinjoja, ei voinut hakea suoran jälkeen ulkoreunalta kovin sisään kaarteeseen, koska sisäreunassa saattoi olla vettä.

Saarinen on luokan SM-pisteissä sijalla yhdeksän. Jalasjärven Moottorikerhoa edustava Aatos Pirttinen johtaa sarjaa täydellä 60 pisteen potilla, eli hän on voittanut nyt kaikki tähänastiset lähtönsä.

Kolmas ja viimeinen osakilpailu on vuorossa Pihtiputaalla 9. maaliskuuta. Saarinenkin lähtee sinne pistejahtiin.

– Tärkein tavoite on saada lähdöt onnistumaan. Niitä pitää ehtiä nyt harjoittelemaan.

Luokan A450 lähtökiihdytys. Mika Kallio (36) sijoittui luokan molemmissa lähdöissä kolmanneksi. Kuva: Juha Jäntti

Hyvä lähtö erityisen tärkeä

Mikko Lindberg oli luokan B450 paras OrMK:n ajaja, sijoitus oli seitsemäs. Kerhosta olivat lähdössä mukana myös Miika Tourunen ja Valtteri Salo.

– Rata oli aika pehmeä ja märkä, ja kisassa vielä pahempi kuin aika-ajossa. Tarkkana sai olla, kun pitoa oli vaikea löytää eikä jarrutuksiin saanut tehoa. Lähtö sentään onnistui hyvin. Nyt ei oikein löytynyt ajamisen iloa, meni enempi suorittamiseksi tällä kertaa, Lindberg totesi.

Valkeakosken Moottorikerhoa edustava Mika Kallio ajaa edelleen innolla jääratakisoja, vaikka varsinainen aktiiviura kansainvälisillä radoilla on jo takana. Entinen MotoGP-kuljettaja kiertää maailmalla kisoja kuskivalmentajan roolissa.

– Aktiiviaikoina jäärata piti talvella ajotuntumaa yllä, kun oma päälaji sijoittui kesäaikaan. Nyt jäärata on minulle enemmän hauskanpitoa. Tosin, kun kypärän laittaa päähän, silloin ajetaan aina voitosta. Täällä myös pääsee ajamaan aina tiukkaa kisaa mies miestä vastaan.

Kallio voitti luokan SM A250 ensimmäisen lähdön ja oli toisessa lähdössä kakkonen. Hän on SM-pisteissä toisena, kolme pistettä jäljessä Helsingin Moottorikerhon Viktor Leppälää.

Ossi Rantala voitti suorastaan ylivoimaisesti molemmat A450-luokan lähdöt. Kuva: Juha Jäntti

Luokassa SM A450 Alavuden Ossi Rantala voitti selvästi kummankin lähdön, ja hän johtaa sarjaa. Mika Kallio nappasi kaksi kolmossijaa, ja hän on sarjakakkosena viisi pistettä Rantalan takana.

– Olosuhteet olivat todella haastavat, kun jää oli näin pehmeää. Onnistunut lähtö on todella tärkeä näissä oloissa, niin että heti alussa olisi vähintään top kolmessa. Pääsuoran jälkeen mutkissa on vaikeaa löytää ohituspaikkaa, kun on vain yksi ajolinja, jossa kaikki yrittävät pysyä.

– Kaksipuolikkaiden ensimmäinen lähtöni oli hyvä, ja siitä tulikin voitto. Seuraavassa jäin lähtösuoralla jonnekin viidennen–kuudennen paikkeille, ja siitä oli jo aika hankalaa yrittää päästä lähemmäs kärkeä.

Mikko Lindberg (41) oli järjestävän seuran paras kuski luokassa B450. Kuva: Juha Jäntti

Radalla on riittänyt käyttäjiä

OrMK:n varapuheenjohtaja ja kisojen kuulutuksesta perinteiseen tapaan osaltaan vastannut Kari Rannanautio arvioi, että tapahtuma vietiin läpi olosuhteisiin nähden todella hyvin. Jäätä oli kyllä turvalliset 70 senttiä, mutta jään pinta pehmeni lämpimän sään johdosta.

– Rata oli hankala ajaa, ja radan kunnostus vaati vähän tavallisuudesta poikkeavia otteita, jotta se pysyi ajokelpoisena. Se nähtiin näissäkin oloissa, että totutut nimet olivat lähdöissä kärkisijoilla. Parhaat kuskit hallitsevat kaikenlaiset kelit, keskinäiset järjestykset vain vähän vaihtelevat.

Jääratojen SM-sarjassa ajetaan tänä talvena vain kolme osakilpailua. Orivesi oli nyt näistä toinen, ja päätöskisa järjestetään maaliskuun toisena viikonloppuna Pihtiputaalla.

Mika Kallio ajoi Orivedellä luokissa A250 ja A450. Jäärata-ajo tarjoaa hänelle edelleen mahdollisuuksia tiukkoihin kisoihin mies miestä vastaan. Kuva: Juha Jäntti

Kilpailujen ja myös kisaajien määrät ovat ajan mittaan pienentyneet. Orivedellä on nähty viime vuosina melko tasaisesti noin 80 kuskia. Vielä 15 vuotta sitten määrä oli noin 180.

– Jääratakisat ovat järjestelyiltään haasteelliset. Maassa on hyvin vähän ratoja, koska ne ovat luvanvaraisia, ja niiden aukipito vaatii tekijöitä. Myös jääolosuhteet ovat olleet kovasti vaihtelevia. Meillä rata on ollut auki tammikuun alusta lähtien, ja ajajia on riittänyt ympäri maata.

Oriveden ajoja oli toteuttamassa reilut 60 talkoolaista. Kisa houkutteli paikalle noin 400 katsojaa. Rannanautio korosti, että ilman kaupungin ja paikallisten yritysten käytännön apua tapahtumaa ei pystyisi toteuttamaan. Tällä kertaa erityisesti radanaurauskalusto oli todella tarpeen, ja sille riitti urakoitavaa.

Aurauskalusto oli välillä tiukoilla. Kuva: Juha Jäntti
Sohjo roiskuu luokan A450 lähtökiihdytyksessä. Kärkeen ampaisee voittoon ajanut Ossi Rantala (116). Kuva: Juha Jäntti
Kisaajat ovat startanneet, tavoitteena mahdollisimman hyvä paikka lähtösuoran jälkeiseen kaarteeseen. Kuva: Juha Jäntti

Leave a Comment