Lauantaina ajettava Vilppulan talviralli sulkee teitä myös Juupajoella.
Mänttä-Vilppulassa, Jämsässä, Juupajoella ja Ruovedellä ajettavan rallin kolmas erikoiskoe ajetaan Juupajoen Petääjärvellä. Myös neljäs erikoiskoe lähtee Juupajoen puolelta Musturinkulmantieltä.
Orivedellä ei itse erikoiskoetta ole, mutta siirtymä on Oriveden puolella. Kilpailun lähtö ja maali ovat Vilppulan torilla.
Puolestapäivästä iltaseitsemään suljettuina ovat Juupajoen erikoiskokeen tiet Kotkantie, Petäjäjärventie, Sammalniementie, Petääjärventie ja Valkeajoentie. Yhteensä erikoiskokeen pituus on 14,4 kilometriä.
Erikoiskokeella neljä Hyyrylässä sulkuaika on vähän vaille iltapäiväyhdestä iltakahdeksaan välillä Musturinkulmantie, Mäkeläjärventie, Valkeajärventie, Karhulantie ja Taivalahontie. Erikoiskokeella on mittaa 12,9 kilometriä.
Erikoiskokeiden sulkuajat ovat ohjeellisia. Tiet avataan normaaliin tieliikennekäyttöön heti, kun kilpailu on ohi.
Historic-rallin osakilpailu
Kilpailussa ajetaan yhteensä viisi erikoiskoetta ja erikoiskoekilometrejä kertyy 64,5. Koko reitin pituus on 168 kilometriä.
Kilpailun järjestää kaksi seuraa yhteistyössä: European Speed and Rally Club ja Pohjois-Hämeen Urheiluautoilijat.
Vilppulan talviralli on toinen osakilpailu kuudella paikkakunnalla järjestettävässä Historic-rallin sarjassa. Autoja löytyy vuodesta 1966 alkaen 1990-luvulle saakka.
– Mukana ovat myös lisäluokat, joissa on uudempiakin autoja. Lisäksi Historic-sarjan mukana on aina tasanopeusluokka, joka ei ole ralliluokka ollenkaan. Se ajaa omanlaistansa kisaa yrittämällä mennä reittiä tiettyjä keskinopeuksia ajaen, selvittää kilpailun sihteeri Kirsi Tuovinen.
Vilppulan osakilpailuun on ilmoittautunut 139 autoa.
– Mukana on heitä, jotka kiertävät sarjaa, mutta nyt on tosi paljon niitäkin, jotka haluavat ajaa vain tämän oman paikkakunnan kisan, Tuovinen tietää.
Vilppulan talviralli -nimellä ralli kulkee nyt ensimmäistä kertaa, mutta European Speed and Rally Club on järjestänyt vuosien saatossa myös Mänttä 200 -ajoa samoissa maisemissa.
– Talviralli meillä on viimeksi ollut vuonna 2015. Tuossa välissä talvet ovat olleet vähän haasteellisia. Nyt on ollut taas kunnon talvia, joten uskalsimme ottaa talvirallin järjestettäväksi, Tuovinen toteaa.
Alun perin järjestäjät havittelivat kilpailua tämän vuoden syksylle.
– Kävi kuitenkin niin, että yksi sarjan osakilpailun järjestäjä ilmoitti, ettei pysty järjestämään kisaa, joten me hyppäsimme oravanpyörään viisi kuukautta ennen kisaa.
OrSUAlaisia mukana
Rallissa on mukana myös muutamia Oriveden Seudun Urheiluautoilijoita edustavia kuljettajia.
Jussi Naarajärven ja Ari Naarajärven menopelinä on Volkswagen 1500 S. Riku Salmela ja kartturinsa Nestori Tiainen Riihimäen Urheiluautoilijoista päästelevät Ford Focuksella.
Jarkko Uotila toimii kartturina Lappajärven Urheiluautoilijoiden Sami Jokiselle Toyota Starletissa ja Janne Paavola Mäntsälän Moottorikerhon Mika Hannulle. Heillä allaan on Volkswagen 1600 TL.
Lähtöviivalle asettuu myös Pohjois-Hämeen Urheiluautoilijoiden Kari Kytölä kartturinaan Juuso Peippo. Auto on BMW M3 (E36).
Paikan päälle rallia seuraamaan tulevalle yleisölle on erikoiskokeilla erillisiä katselualueita, joita järjestäjät toivovat katselijoiden käyttävän.