50 vuotta sitten: Oriveden liikennealueen toiminnasta viime vuonna

Liikennealueen päällikkö Tauno Tuomola esittelee Oriveden liikennealuetta kartalla.

Oriveden liikennealueen, jonka raja-asemat ovat Lyly, Jämsänkoski ja Siitama, keskusasemana on Oriveden asema. Liikennealueen vaikutuspiiriin kuuluvat Orivesi, Juupajoki, Längelmäki, Jämsä, Jämsänkoski ja Kuhmoinen, kertoi lehdellemme Oriveden liikennealueen päällikkö Tauno Tuomola jatkaen: Rautateiden tuotto Oriveden liikennealueella viime vuonna nousi 7,37 Mmk:aan eli kasvua oli edellisvuodesta o,53 Mmk.

Lisäys oli pääasiassa lähtevässä tavaraliikenteessä, jossa tuotto nousi 7,09 Mmk:aan eli yhteensä 0,51 Mmk:lla. Myös henkilöliikenteessä voitiin kirjata lisäystä edellisestä vuodesta.

Lue lisää: Kaikki 50 vuotta sitten -jutut löytyvät Silloin ennen -sivustolta.

Saapuva tavaraliikenne, jota tuottolaskelmissa ei lainkaan näy, oli lisäksi ennätyksellistä. Lisäystä oli Yhtyneet Paperitehtaat Oy Jämsänkosken kuin Kaipolankin tehtaan niin kotimaan kuin Neuvostoliitosta tulevassa raakapuukuljetuksessa. Nousu v. 1972 123 379 tonnista viime vuoden 249 478 tonniin on tosiaan merkittävä.

Matkatavarat punnitaan tarkasti, asemamies Yrjö Lepistöltä se käy tottuneesti.

Vaikka viime vuodelle asetettua tavoitetta ei saavutettukaan – johtui mm. siitä, että Jämsänjokilaakson Idän kuljetukset eivät muodostuneet arvioidun suuruisiksi – voidaan tulokseen olla tyytyväisiä. – On kylläkin huomioitava tariffin korotuksen osuus n. 5–6 %, loppu koostuu liikenteen kasvusta.

Kuten jo edellä olevasta todetaan Yhtyneet Paperitehtaat Oy:n Kaipolan ja Jämsänkosken tehtaat muodostavat yli 90 % koko liikennealueen tuotosta, mainitsi liikennealueen päällikkö Tauno Tuomola lopuksi.

Puhelin on tärkeä rautatieliikenteessä – Junasuorittaja Jorma Airas työnsä ääressä.

Oriveden liikennealueen palvedan, joka on Orivesi–Jämsänkoski radan jatko, rakentaminen on kestänyt jo kymmenkunta vuotta ja oletetaan sen valmistuvan v. 1977. Radasta tulee todellinen ”tunnelirata” sillä olevien lukuisten tunnelien johdosta, ja radan hinnaksi tullee yli 90 miljoonaa markkaa.

Jo valmiina oleva Orivesi–Jämsänkoski rata, jolla nykyisin on vain tavaraliikennettä, ei nykyisellään ole kelvollinen Orivesi–Jyväskylä välillä tulevaisuudessa alkavalle pikajunaliikenteelle. Rataa onkin jo vuodesta 1968 alkaen perusparannettu ja jälleen parannustöitä jatketaan, jotta se vuonna 1977 olisi valmis pikajunaliikenteelle.

Juttu on julkaistu Oriveden Sanomissa 7.2.1974. Se julkaistaan uudestaan juuri sellaisena kuin se on 50 vuotta sitten lehdessä ollut.

Leave a Comment