Persoonalliset rekisterikilvet saa noin kuukaudessa tilaamalla – erityiskilpiä haetaan runsas tuhat vuodessa, nopein hakija saa tietyn yhdistelmän ajoneuvoonsa

Ainutlaatuiseen autoon sen arvoiset kilvet. Topi Vainio uhrasi keskeltä poikki sahattuun Mitsubishi Pajeroon vuosimallia 1984 lukemattomia työtunteja. Kun se vihdoin oli muokattu lava-autoksi, hänen hyvä ystävänsä sponsoroi siihen erityiskilvet, joissa on tekijän nimi ja syntymävuosi. Kuva: Anne Kotipuro

Jos mielessä on oman auton kilpiin erityinen kirjain-numeroyhdistelmä, sen saa ensimmäinen hakija. Hakemuksen täytössä on kuitenkin oltava tarkkana, sillä puutteellisella hakemuksella ei voi varata eikä saada etusijaa haettuun tunnukseen.

Erityisen rekisteritunnuksen vapaana oloa voi tiedustella etukäteen Traficomin palvelunumerosta, ja jos se on haettavissa, sitten vain kiireesti hakemusta sisään.

Lue myös: TOP-1 oli varattu, mutta syntymävuodella pidennetty versio onneksi vapaana – keskeltä katkaistu Pajero sai arvoisensa erityiskilvet

Tiellä liikkujia vastaan on silloin tällöin saattanut tulla autoja, joiden rekisterikilvistä voi päätellä auton omistajaksi Ukin, Anun, Upin tai muun kutsumanimeltään kolmikirjaimisen henkilön. Ikuisia abejakin teillä liikkuu. Ne ovat helppoja valintoja – jos sattuvat olemaan vapaana.

Näin omistajalleen erityisen auton voi viimeistellä yksilöllisellä rekisteritunnuksella. Lahjoiksikin niitä on kuulemma hankittu.

– Trendi näiden kilpien hakuun on pysynyt vuosien saatossa aika vakiona, eikä hakemusten määrässä ole ollut suuria muutoksia vuosittain, kertoo asiantuntija Sirkka Ronkainen Traficomista sähköpostitse.

Aivan tarkkaa lukumäärää hän ei pysty nopeasti rekisteristä kaivamaan, mutta erään tiedon mukaan vuodesta 1989 niitä olisi myönnetty runsaat 20 000. Vuodessa hakemuksia tulee yleensä reilu tuhat.

Myös hinta on säilynyt Ronkaisen mukaan vuosien saatossa melko samalla tasolla. Tällä hetkellä päätös erityistunnuksesta maksaa 850 euroa. Lisäksi katsastustoimipaikka perii erillisen maksun rekisteröinnistä ja rekisterikilvistä. Päätös laskutetaan jälkikäteen, mutta on hyvä muistaa jo hakiessa, että lasku on ulosottokelpoinen.

Kilpien hakeminen käy vaivattomasti Traficomilta sähköisellä lomakkeella. Päätöksen saanti kestää 1–2 viikkoa, ja päätöksen tehtyään Traficom tilaa kilvet, jotka valmistuvat parissa viikossa. Ne toimitetaan noudettavaksi asiakkaan ilmoittamalle katsastusasemalle. Ajoneuvo on rekisteröitävä erityiskilville kolmen kuukauden kuluessa päätöksen teosta.

Vapaita rekisteritunnuksia voi kysyä ottamalla yhteyttä Traficomin palvelunumeroon. Silloin ei tee turhaa hakemusta, jos mieluinen yhdistelmä onkin jo varattu.

Muoti-ilmiöitä ei erityistunnuksissa ole Ronkaisen mukaan varsinaisesti ollut havaittavissa. Traficomissa tiedetään, että erityistunnus liittyy yleensä hakijan tai yrityksen nimeen tai ajoneuvoon, johon tunnusta haetaan. Esimerkiksi MB-kirjainyhdistelmä lienee melko kysytty Mersun omistajien keskuudessa.

Suosittuja ovat olleet myös esimerkiksi ÄIT-alkuiset, joissa ensimmäinen numero on ykkönen, jolloin kirjaimista ja numerosta muodostuu katsojan silmissä kokonainen sana. Myös tunnettu ex-jääkiekkoilija kurvailee liikenteessä autolla, jossa on JUT-1 -kilvet.

Ronkaisen mukaan 65 prosenttia erityiskilvistä menee yksityisille, 35 prosenttia yrityksille. Tuskin esimerkiksi on sattumaa, että monessa Yleisradion käytössä olevassa ajoneuvossa on YLE-alkuiset kilvet.

– Traficomissa emme ajattele ajoneuvon rekisteritunnusta niin, että haettavasta tunnuksesta muodostuisi jokin sana. Ajattelemme tunnuksen pelkkinä yksittäisinä kirjaimina ja numeroina, Ronkainen viestittää.

Pääsääntöisesti erityistunnus myönnetään, jos se sisältää tarvittavan määrän kirjaimia ja numeroita, siis esimerkiksi auton tunnuksessa 2–3 kirjainta ja vähintään yksi numero. Se on ajoneuvon yksilöintitieto, ei sen enempää.

– Hakemuksia käsiteltäessä emme tee tulkintaa siitä, mitä sanoja kirjaimista ja numeroista muodostuu tai mitä haettu rekisteritunnus hakijalle mahdollisesti tarkoittaa. Hakemuksen käsittelyssä voidaan käyttää tarvittaessa tapauskohtaista harkintaa ja hylätä hakemus, Ronkainen täsmentää.

Tiettyjä periaatteita kuitenkin noudatetaan. Nolla ei voi olla numero-osan alussa eikä ainoana numerona, ja CD-kirjainyhdistelmä on varattu diplomaattiautoille. Ääkkösten eli Å:n, Ä:n ja Ö:n käytössä ei ole rajoituksia.

Yksi merkittävä rajoitus erityiskilpiin liittyy: ne ovat aina ajoneuvokohtaisia. Jos haluaa hyödyntää kerran hakemaansa kirjain-numeroyhdistelmää seuraavassakin ajoneuvossa, sitä varten pitää hakea uusi erityiskilpipäätös – ja tietenkin maksettava sitä hakiessa uusi maksu.

– Koska kahdessa eri ajoneuvossa ei voi olla käytössä sama tunnus, on tällöin vanhassa autossa tehtävä tunnuksen vaihto, jotta haettava tunnus vapautuu käyttöön uudelle autolle, Sirkka Ronkainen Traficomista neuvoo.

Leave a Comment