
Mistä tietää, että tapahtumasta tuli menestys? Ehkäpä siitä, kun tapahtumalle luvataan jatkoa jo ennen kuin sen ensimmäinen järjestämiskertakaan on päätöksessä.
Näin kävi Hirsilässä. Jopa 68 harrasteajoneuvoa kilpailunumeroin lauantaina merkinnyt Hirsilän kyläyhdistyksen puheenjohtaja Juhani Viitaniemi lupasi jo tapahtuman lopulla yleisölle, että ensi vuonnakin kylätalon pihassa päästään nauttimaan samanlaisesta tapahtumasta.
Järjestäjät olivat iloisia tapahtuman runsaasta osallistujamäärästä. Mukana oli autoja, moottoripyöriä, traktoreita, kuorma-autoja ja muita menopelejä.
Osallistujia Hirsilän kylätalon urheilukentälle saatiin eri puolilta Suomea.
– Ajoneuvoja voi arvioida olleen 80–90, koska osa niistä ehti lähteä jo pois ennen numerointia ja osa tuli vielä numeroinnin jälkeen. Tapahtuma oli iloinen ja hauska. Olemme järjestäjinä positiivisesti yllättyneitä, Viitaniemi iloitsi.
Kaikki ajoneuvojen omistajat eivät edes tienneet, että tapahtumassa oli yleisöäänestys hienoimmasta ajoneuvosta. Osa tuli paikalle vain pyörähtämään ja näyttääkseen omaa kulkupeliään.


Suomi-filmitähti nousi suosikiksi
Yleisön suosikiksi nousi tamperelaisen Jari Kymäläisen auto, vanhoissa Suomi-filmeissäkin taksina esiintynyt, vuoden 1956 Pobeda GAZ-M20.
Auton Kymäläinen löysi lehti-ilmoituksen perusteella 15 vuotta sitten.
– GAZ tulee tehtaan sanoista Gorkovsky Avtomobilny Zavod, joka on aikoinaan valmistanut tämän auton. Kyllähän tätä autoani on tullut remontoitua aika ajoin vuosien saatossa, Kymäläinen toteaa.
Autostaan Kymäläinen korjasi 15 vuotta sitten ensimmäisenä jarrut ja muun tekniikkapuolen. Auto on maalattu jo vuonna 1993 ja maali on kestänyt hyvin.
Hirsilän harrasteajoneuvojen tapahtumasta Kymäläinen kiinnostui Tampereen kirjastossa lukiessaan Oriveden Sanomia.
Kymäläinen kertoo, että hän ajaa autollaan satunnaisesti talvellakin. Hän käy erilaisissa mobilistikokoontumisissa ja automuseoissa.
– Reissuja on tullut tehtyä, kerran Virossakin, Pärnussa. Olen ajanut tällä autolla yhteensä 20 000 kilometriä, Kymäläinen muistelee.


Harrasteauto menee tauolle talveksi
Eero Santahuhta tuli tapahtumaan isopappansa vanhalla autolla, joka on Renault Dauphine, vuosimallia 1962. Kyydissään hänellä oli Pinja Mikkola.
Mari ja Janne Paavola kurvasivat tapahtumaan Orivedeltä punaisella kuplavolkkarilla, mukanaan Luna-koira.
– Tämä Volkswagen Kupla on vuosimallia 1965 ja lähinnä museoauto, vain 30 päivää vuodessa ajetaan. Olen omistanut tämän auton 20 vuotta ja ajossa tämä on ollut 15 vuotta, Janne Paavola kertoo.
Paula ja Jarmo Lamminen, Tommi Järvinen ja Jukka Haapanen keskustelivat kiiltävän Buick Rivieran vieressä. Vuoden 1967 autoa on maalattu itsetehdyllä värillä 20 kertaa.
– Auto menee nyt talviteloille, Haapanen kertoo.
Hirsilän kylätalon pihapiirissä koreilee myös vuosimalla 1972 oleva MG Midget. Autonomistaja kertoo, ettei hänen siviiliautonsakaan ole niin hyvällä huollolla kuin harrasteautonsa.

Moottoripyöriäkin pyörähti tapahtumassa
Mäntän Mc-Club -73 -yhdistyksestä tapahtumaan olivat tulleet orivesiläinen Kimmo Koskinen, akaalainen Tapio Pekkala ja mänttäläinen Hannu Salminen.
He kertoivat juhlistavansa ajojaan 50 vuoden ajalta: kerhon jäseniksi he ovat kuuluneet sen perustamisesta eli vuodesta 1973 lähtien
Pekkala näyttääkin lehtikuvaa 50 vuoden takaa. Otsikkona on Jotta tämä ryhmä pysyisi koossa.
Jutussa todetaan, että joukko harrastaa moottoripyöräilyä ja ajaa kesäisin satoja kilometrejä viikoittain ympäri Suomea.
– Moottoripyörällä ajaminen tarvitsee hyvää fyysistä kuntoa. Tasapaino on pidettävä, kun alla on noin 250 kiloa painava pyörä, motoristit kertovat.
Kuulostaa siltä, että kilometrejä ryhmälle kertyy vielä runsaasti.











