”Ennen tehtiin autot niin, että ne kestivät” – mobilistit kokoontuivat Juupajoelle ja tekivät noin 60 kilometrin syyskruisailun Ruovedelle ja takaisin

Juupajoki-ajo
Jari Isokivijärvi valitsi Juupajoki-ajoon tällä kertaa menopelikseen vanhan palolaitoksen johtoauton. Kuva: Tiia Vattulainen

Autojen ystäviä hemmoteltiin viikonloppuna kahdella eri tapahtumalla.

Lauantaina Hirsilän kylätalolla oli esillä harraste- ja jenkkiautoja sekä moottoripyöriä. Ylä-Pirkanmaan Mobilistien Juupajoki-ajo lähti puolestaan sunnuntaina Korkeakoskelta heittäen noin 60 kilometrin ringin Ruovedelle ja takaisin.

Ennen sunnuntaikruisailulle lähtemistä autoilijat ja muut vanhoista autoista kiinnostuneet kokoontuivat Walleniuksen Wapriikin pihalle ihailemaan menopelien historiaa ja kuulemaan tarinoita.

Monet kuulumiset vaihtuivatkin, kun autoharrastajat tapasivat toisiaan, jotkut pitkästäkin aikaa.

– Juupajoki-ajo järjestetään nyt neljättä kertaa. 25 autokuntaa on tällä kertaa ilmoittautunut ennakkoon, siihen ainakin päästään, Jukka Ihalainen Ylä-Pirkanmaan Mobilisteista arvelee jakaessaan osallistujille kahvilipukkeita.

– Ajamaan lähdetään puolen minuutin välein ja lenkkiin menee aikaa tunnista puoleentoista.

Mukana palolaitoksen vanhalla johtoautolla

Ylä-Pirkanmaan Mobilistien puheenjohtaja Jari Isokivijärvi on yhdistyksen perustajajäseniä.

– Laitoin aikanaan tämän koko homman pyörimään, hän sanoo.

Virroilla alkanut toiminta on laajentunut viime vuosien aikana.

– Nollasta lähdettiin ja nyt on toista sataa jäsentä.

Lue myös: Juupa-meet veti mukaan 59 harrasteautoa, kolminkertaisesti viime vuoteen verrattuna

Lue myös: Se on aina juhlapäivä, kun Erkki Kalkku lähtee vuoden 1965 Volvollaan tien päälle

Isokivijärvi on itsekin saapunut paikalle yhdellä omista vanhoista autoistaan. Komea Parkanon palolaitoksen entinen johtoauto on merkiltään Jeep Wagoneer.

– Tästä tehtiin johtoauto, kun palolaitoksen Land Rover ei ollut yhtä nopea, Isokivijärvi kertoo historiasta.

– Muuten on ulkonäkö autossa säilynyt ennallaan, mutta raidat ovat olleet palolaitoksen aikoina valkoiset, hän sanoo ja esittelee nykyistä punaruskeaa väritystä.

Juupajoki-ajo
Pertti Katajanheimo (vas.) ja Harri Hirvonen ajoivat Korkeakoskelle Vauxhall-autoillaan Kangasalta ja Hollolasta. Kuva: Tiia Vattulainen

”Mukava käydä, kun näkee muitakin autoharrastajia”

Hollolalainen Harri Hirvonen ja kangasalalainen Pertti Katajanheimo olivat hurauttaneet paikalle Vauxhall VX4/90 -autoillaan.

– Olemme olleet mukana aiemminkin. Tällaisissa tapahtumissa on mukava käydä, kun näkee muitakin autoharrastajia, Hirvonen sanoo.

Molempien mobilistien autot ovat kesäkäyttöisiä kuten harrasteautot yleensä. Ne viettävät talvet tallien suojissa. Hirvonen on harrastanut vanhoja autoja jo 30 vuotta.

– Minulla on tämä autokin ollut jo 36 vuotta, Katajanheimo puolestaan toteaa ja kertoo edellisen omistajan ostaneen sen aikoinaan Orivedeltä.

Kotona Katajanheimolla odottaa vuosimallia 1961 oleva Bedford-pakettiauto.

– Sillä osallistuin Juupajoki-ajoon viime vuonna.

Hirvonenkin kommentoi, että kyseessä on hyvinkin sympaattisen näköinen kulkupeli ja kertoo itsellään olevan tällä hetkellä laiton alla hieman tuoreempi auto.

Isän innostus ei ollut tyttäreen tarttunut

Pasi Saari oli ottanut tyttärensä Anni Saaren mukaan lähtiessään ihailemaan autoja.

 – Ihailin tuossa mustaa Mersua, joka oli yllättävän hyvässä maalipinnassa, Pasi Saari kertoo ja tunnustautuu aktiiviseksi autoharrastajaksi.

– Autoja löytyy itseltäkin ja näissä tapahtumissa tulee käytyä jonkin verran, muutaman kerran kesässä.

Pasi Saarta viehättää vanhoissa autoissa niiden yksinkertaisuus.

– Niissä on vain se perustekniikka, ei ole mitään ylimääräistä. Ennen tehtiin autot niin, että ne kestivät.

Anni Saareen ei isänsä autoinnostus ole tarttunut.

– Hienojahan ne ovat, mutta lähdin mukaan vain henkiseksi tueksi, hän nauraa.

Tiia Vattulainen

Leave a Comment