Vastaus Soili Juntumaan kirjoitukseen ”Orivedellä informaatio ei kulje”

Kiitos viestistäsi Soili.

Lue myös: Orivedellä informaatio ei kulje – kirjoittajaa harmittaa, kun tapahtumista ei saa riittävästi tietoa

On totta, että ilmoitustulot ovat lehden toiminnan kannalta tärkeitä. Ilmoitukset eivät kuitenkaan vaikuta journalistiseen työhömme eivätkä juttujemme sisältöihin. Toimitus tekee päätökset uutisoitavista aiheista, samoin kuin päätökset uutisten julkaisemisesta.

Toimittajien työtä ohjaavat Journalistin ohjeet, joita myös me Oriveden Sanomissa noudatamme parhaamme mukaan. Journalistin ohjeessa numero 16 todetaan, että ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Lisäksi kohdassa todetaan, että piilomainonta on torjuttava.

Toimituksessa olemme sitä mieltä, että esimerkiksi tapahtumien kellonajat, lippujen hinnat ja tapahtuman koko ohjelma ovat mainossisältöjä. Siksi niitä ei jutuissamme ole.

Toimituksessa meille tärkeää on myös tasapuolisuus. Siksi kohtelemme jokaista tapahtumanjärjestäjää samalla tavalla riippumatta siitä, millainen toimija taustalla on.

Mainostilaa lehdestä voi ostaa kuka tahansa. Mainostilan ostaminen on siis käytännössä varmin tapa saada tapahtumille näkyvyyttä lehden sivuilla. Jokainen mainostaja tekee kuitenkin itse päätöksen, missä hän haluaa mainostaa.

Yhdistykset, seurat ja vastaavat toimintaryhmät voivat kertoa toiminnastaan myös MeNyt-palstalla. Palstaa käyttäville yhdistyksille on nyt myös tuotu tarjolle uusi palvelu, jonka avulla ne voivat mainostaa lehdessämme helposti ja edullisesti.

Oriveden Sanomien kautta mainostajat tavoittavat tehokkaasti paikalliset ihmiset. Lehdellämme on Kansallisen mediatutkimuksen (2022) mukaan eri kanavissa yhteensä 19 000 lukijaa viikossa. Kanavina ovat orivedensanomat.fi, puhelimeen ladattava uutissovellus, digitaalinen näköislehti ja printtilehti.

Paikallislehden digissä ja printissä paikallinen mainostaja on myös aidosti paikallisessa kontekstissa, jonka ansiosta mainos huomataan paremmin verrattuna suurempiin medioihin tai globaaleihin digimainonnan alustoihin.

Jaana Ala-Lahti

päätoimittaja

Leave a Comment