Oriveden kaivoksen uumenista nostetaan noin 500 kuormaa jätettä – katso kuvista, miltä kaivoksesta ylös tuotava junttaantunut möhnä näyttää

Kuorma-autot lastataan kaivoksessa kauko-ohjauksella. Materiaalin ylös kuljettaminen on vaikeaa, sillä vuosien saatossa se on junttaantunut. Kuva: Heli Rahkonen

– Siinä on valtava työ saada jäte pihalle, sanoo tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Joni Länsipuro Oriveden kaivoksella.

Samaan aikaan kaivoksesta nousee kuorma-auto, joka käy kippaamassa jälleen yhden jätekuorman sille varattuun paikkaan.

Sisä-Suomen poliisilaitos tutkii kaivostoimintaan liittyvää epäiltyä törkeää ympäristön turmelemista Oriveden kaivoksella. Tutkinta käynnistyi vuonna 2018, ja kaivoksen tyhjennys alkoi viime viikon tiistaina. Perjantaina poliisi piti paikalla tiedotustilaisuuden.

Perjantai-iltapäivään mennessä kaivoksesta oli tuotu reilut 50 jätekuormaa 66–85 metrin syvyydestä. Jäljellä on arvioiden mukaan noin 450 kuormaa. Tyhjennyksen arvioidaan kestävän kolme viikkoa, ja sitä tekee ulkopuolinen urakoitsija.

– Noin 500 kasaa on laskennallinen arvio. Varmuudella ei pysty sanomaan, paljonko jätettä tulee. Arvio voi heittää jopa sadalla, Länsipuro toteaa.

Hän nimittäin kuvailee jätteen olevan valtavan kokoisessa limsatölkin muotoisessa kuilussa, jonka tilavuudesta ei ole tarkkaa tietoa, sillä kauan sitten tehdystä alueesta ei ole kunnon piirustuksia.

Poliisi kuitenkin arvioi jätettä olevan vain yhdessä paikassa.

– Ei ole mitään syytä epäillä, että niitä olisi missään muualla. Olisin vakuuttunut, että tavalla tai toisella se olisi jo tullut ilmi.

Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Joni Länsipuro kuvailee nosto-operaatiota paitsi haastavaksi myös poikkeukselliseksi. Tätä varten joudutaan myös räjäyttämään kiveä. Kuva: Heli Rahkonen

Silmämääräistä arviointia ja näytteitä

Ideaalitilanteessa kaivoksesta tulee kuorma ulos viiden minuutin välein. Aina homma ei kuitenkaan rullaa kuin Strömsössä.

Ulos tuleva tavara on nimittäin ajan myötä junttaantunut möhnämäiseksi, sillä kallion sisästä tulee paljon vettä, mikä on kosteuttanut ja osittain mädännyttänyt jätettä.  Lisäksi jätteen kuormaaminen tehdään kauko-ohjauksella.

Poliisi numeroi ja arvioi silmämääräisesti jokaisen kuorman. Lisäksi ne dokumentoidaan ja valokuvataan.

Jokaisesta kasasta otetaan myös ympäristönäyte rikoslaboratorioon tutkittavaksi.

– Jos maahan on valunut esimerkiksi öljyä, maa-aineksesta tulee sen jälkeen jätettä.

Suojavarusteisiin pukeutuneet poliisit myös numeroivat kaikki kasat. Kuva: Heli Rahkonen

”Materiaalia on paljon molempien toimijoiden ajalta”

Muuten materiaalin seulonta ja loppusijoitus ovat omia prosessejaan sen jälkeen, kun kaikki on nostettu ylös kaivoksesta.

– Poliisin rooli on tutkia vain, mitä on ja kuinka paljon on, paljonko on ollut rikoshyötyä ja miten jäte on mahdollisesti pilannut muuta maata.

Poliisi ottaa kuitenkin talteen sellaisen, josta se ajattelee voivan olla hyötyä tutkinnassa.

– Kahvipaketit, joista löytyy päivämäärä, ovat äärimmäisen hyviä. Näin pystytään arvioimaan, miltä ajalta jäte mahdollisesti on tai ainakaan, mitä ennen se ei ole varmasti kaivokseen mennyt. Tätä kautta pystymme vähän näkemään, kuka on ollut tuolloin kaivoksen omistaja ja vastuullinen johtaja.

Poliisi on jo selvittänyt päivämäärätietojen perusteella, että materiaalia on viime vuosituhannelta ja sekä Outokummun että Dragon Miningin ajalta.

– Materiaalia on paljon molempien toimijoiden ajalta, Länsipuro sanoo.

Poliisi tutkii kasat silmämääräisesti ja poimii talteen sellaista, mistä arvelee olevan hyötyä tutkinnassa. Tällaisia ovat esimerkiksi päivämäärälliset tuotepakkauset. Kuva: Heli Rahkonen

Satoja tyhjiä räjähdysainepusseja

Sen sijaan mitään poliisia yllättävää ei tähän mennessä ole tullut vastaan, vaan havainnot ovat Länsipuron mukaan vastanneet kuulustelukertomuksia ja lausuntoja.

Maa-aineksen joukosta on löytynyt muun muassa vesi- ja tuuletusputkia, öljyä, öljynsuodattimia, akkuja ja satoja tyhjiä räjähdysainepusseja.

Länsipuro kuitenkin korostaa, ettei kaikki kaivoksesta ylös tuleva ole jätettä. Mukana on myös paljon kiviainesta. Turvallista tyhjentämistä varten tyhjennystä tekevä ulkopuolinen urakoitsija porasi varta vasten 150 metriä uutta tunnelia.

– Ensimmäiset kuormat olivat sen takia pelkkää murskaa, että seinämään on puhkaistu uusi tunneli. Lisäksi siellä on valtavia kivipaaluja kaatunut, eivätkä ne missään nimessä ole jätettä eikä niitä luokitella jätteeksi. Nekin kaikki tuodaan kuitenkin ylös.

Poliisin mukaan mikään ei viittaa siihen, että kaivokseen olisi tuotu laajamittaisesti jätettä jostakin muualta. Se kuitenkin on jo selvää, ettei kaikki jäte ole peräisin kaivostoiminnasta.

– Jätettä on tullut paljon kaivostoiminnasta, jota on yli 30 vuotta ollut. Sellaistakin materiaalia tuossa on, mikä ei ole syntynyt kaivostoiminnasta, Länsipuro toteaa.

Kaikki materiaali tuodaan ylös tästä kaivoksen suuaukosta. Tavaraa ajetaan kahdella kuorma-autolla. Kuva: Heli Rahkonen
Poliisi kertoo, että kasoissa on esimerkiksi kilometritolkulla vesiputkea. Keltaisen rättimäisen aineksen kerrotaan olevan tuuletusputkea, joilla työnnetään kaivoksiin ilmaa. Kuva: Heli Rahkonen
Kuvassa on kasa numero 49. Poliisin arvion mukaan kuorma-auto tuo kaivoksesta yhteensä 500 kuormaa. Yhdessä kuormassa on noin 25 000 tonnia tavaraa. Kuva: Heli Rahkonen
Jätteen seassa on myös paljon maa-ainesta. Kuva: Heli Rahkonen
Jätekasassa näyttäisi olevan muun muassa tienviitta. Kuva. Heli Rahkonen
Ensimmäisinä päivinä nostetut kuormat ovat jo peitettyinä odottamassa seulontaa. Ensimmäiset kuormat ovat pääasiassa kiveä tyhjennysoperaatiota varten louhitusta tunnelista. Kuva: Heli Rahkonen

 

 

Leave a Comment