Välittämistä ja huolenpitoa päivästä toiseen, ympäri vuoden

Kotihoidon työntekijä saattaa olla ainut ihminen, joka ikäihmisen luona käy jopa moneen päivään, jos omaisia ei lähistöllä asu. Siksi on hyvinkin tärkeää, millaisia työntekijät ovat. Ettei tarvitse kommentoida, kuten eräs toisaalla asuva tuttu kerran heitti: ”Käyvät vaan ovenraossa äkkiä vilkaisemassa, ollaanko sitä vielä hengissä.”

Länkipohjalaiset – ainakin ne, jotka ovat THL:n Kerro palveluista -kyselyyn vaivautuneet vastaamaan – tuntuvat olevan hyvinkin tyytyväisiä kotihoidon työntekijöihinsä. Päätellen siitä, että saatu palvelu nousi Kuoreveden vastaavan tiimin kanssa kärkisijoille koko Keski-Suomen terveydenhoitoalueella.

Tyytyväisyys on usein pienestä kiinni. Välittävä, empaattinen ote ja pitkäaikaiset asiakassuhteet helpottavat tietysti asiaa. Eräs tiimin jäsenkin totesi, että asiakkaisiin tutustuminen ja heidän tapojensa oppiminen helpottaa työtä. Tämä ei onnistu, jos työntekijät vaihtuvat usein.

Minuuttiaikataululla seuraavaan kotiin rientävä kotihoidon työntekijä ei saisi kiirettään näyttää, vaikka yllätyksiltäkään ei kierroksilla välty. Työ vaatii hyviä hoksottimia, kykyä havaita pienistä merkeistä mahdollinen asiakkaan voinnin heikentyminen samoin kuin pelisilmää ihmisten kohtaamisessa.

Paineissa auttavat huumori ja hyvä yhteishenki, kuten niin monella työpaikalla. Onnea tunnustuksesta Länkipohjan hoivatiimille, teette arvokasta työtä!

Leave a Comment