Tanssielokuvalla kohti tasa-arvoa – Lempäälä pääsi feministisen tanssielokuvan näyttämöksi, kuoroteos filmin äänimaailmaan tulee Orivedeltä

Vesilahtelaislähtöinen tanssi- ja videotaiteilija Tuulia Soininen haluaa työllään edistää tasa-arvoa elokuva-alalla. Kuva: Seppo Kummala
Kuvaaja Aino Mättö, tanssija Emma Heinonen, kamera-assistentti Kerttu Mättö, ja ohjaaja Tuulia Soininen kuvasivat tanssilyhytelokuvaa Lempäälä-talossa. Kuva: Veera Lintula

Lempäälä-talon miljöö houkuttelee kuvaamaan, myös liikkuvaa kuvaa. Vesilahdelta maailmalle ponnistanut tanssi- ja videotaiteilija Tuulia Soininen kuvausryhmineen hyödynsi visuaalista kiinteistökokonaisuutta alkuvuodesta 2023 ensi-iltansa saavan feministisen tanssielokuvan Looking for Loïe.

Lyhytelokuvassa pureudutaan naisille asetettuihin rooleihin työelämässä, siihen, kuinka naiskeholle luodaan standardeja, tapoja katsoa sitä aivan tarpeettomaksi.

Lue myösIso työ kolmen ja puolen minuutin tähden – feministisen lyhytelokuvan loppukohtauksen musiikkiteosta varten koottiin erikseen kuoro, äänitykseen varattu kellonympärys

Elokuva ammentaa modernin tanssitaiteen pioneerin, Loïe Fullerin työstä. Fuller oli paitsi modernin tanssin edistäjä, myös teatteriteknologian kehittäjä 1800-1900 lukujen taitteessa, jolloin tiede ja tekniikka oli pyhitetty miehille.

Tuulia Soinisen silmiin syttyy loiste hänen kertoessaan Fullerista. Kädet nousevat pään päälle piirtämään kuvioita, kun Soininen eläytyy kertomaan uranuurtajan saavutuksista murtaa lokeroita, joihin naista on läpi vuosisatojen yritetty sulloa. Tulevassa lyhytelokuvassaan Soininen käy noista rooleista Fullerin ajoista tähän päivään. Aihe on ajankohtainen edelleen, vaikka muutakin väitetään.

– Todellakin on ajankohtainen. Itse olen törmännyt sukupuolittuneisiin rooleihin elokuva-alalla. Tuotannoissa naiset otetaan maskeeraajiksi tai cateringiin, mutta teknisellä puolella äänittäjinä tai kuvaajina naisten ammattitaitoa ei osata hyödyntää.

Soininen ottaa väitteen tueksi tilaston. Elokuvatuotannon koulutuksessa tällä hetkellä sukupuolijakauma on kutakuinkin puolet ja puolet. Silti tuotannoissa kuvaajista vain seitsemän prosenttia on naisia. Roolit korostuvat myös nimityksissä, äänimies, valomies…

– Äänittäjä, äänisuunnittelija, valaisija ja vastaavat kuvaavat paremmin, mitä ammattilainen tekee, eikä sukupuolta.

Ilmiö on kansainvälinen. 27-vuotias Tuulia Soininen kävi peruskoulunsa Vesilahdella, josta jatkoi Oriveden opiston kirjoittajalukioon. Sen suoritettuaan hän muutti Englantiin, asukasluvultaan Lempäälän kokoiseen Falmouthin satamakaupunkiin, jossa hän opiskeli tanssijakoreografiksi. Suomeen palattuaan hän luki Tampereella audiovisuaalisen alan opinnot ja alkoi tehdä videoelokuvia. Etenkin kuvaaminen oli hänelle mieluisaa.

Kun kuvaajan paikkoja ei alkanut hellitä, hän perusti ystävänsä Eemeli Ruhan kanssa videotuotantoihin keskittyvän Muusa tuotannot -yrityksen. Yrityksen syvintä osaamista ovat erilaiset videotuotannot mainosvideoista taide-esitysten taltiointiin. Etenkin tanssin kanssa tehtävät tuotannot ovat Soinisen mieleen, sillä hän voi omasta tanssijataustastaan auttaa tuomaan esille videoilla juuri sitä, mihin esityksellä halutaan huomio kiinnittää.

Soininen on viihtynyt tuotannoissa niin kuvaajana, leikkaajana kuin tuottajana. Looking for Loïe on hänen esikoisohjauksensa, joka odotutti itseään pitkään.

– Idea oli valmiina pitkään, mutta rahoitus puuttui. Sanoin tuttavilleni, että emme tee tätä talkoilla, kuten liian usein tehdään.

Kun elokuva sai Taiteen Edistämiskeskukselta rahoituksen sekä tukea Pirkanmaan Tanssin Keskukselta, työt saattoivat alkaa. Soininen halusi omalta osaltaan tasoittaa elokuvatuotantojen sukupuolijakaumaa ja päätti, että koko tuotantoryhmä kootaan naisista ja muunsukupuolisista.

– Mietin ensin, löytyykö tekijöitä näin. Kyllä löytyy. Tarkoitukseni ei ole syrjäyttää miehiä, vaan tuoda omalta osaltani naisten ja muunsukupuolisten roolia esiin tuotannon tekijöinä. Ensin pohdin, miten Eemeli asian kokee, mutta hän ymmärsi idean ja ilmoitti heti jääväävänsä itsensä tuotannosta.

Vaikka lopputulos kiteytyy noin kymmenminuuttiseksi festivaaliystävälliseksi kokonaisuudeksi, sen tuottaminen on lukuisten kuukausien mittainen työ. Tanssin koreografian luominen muodostaa rungon, ikään kuin elokuvan käsikirjoituksen. Sen päälle aletaan rakentaa kuvakäsikirjoitusta. Työ kesti keväästä syksyyn. Kuvaukset oli tarkkaan mietitty, ja ne tehtiin yhden päivän aikana.

– Olihan se pitkä, 12-tuntinen urakka. Kuvasimme elokuvaa kolmessa paikassa Lempäälästä aloittaen ja päätyen Tampereelle.

Nyt materiaali on jälkityöstössä, jossa elokuva leikataan, sille rakennetaan äänimaailma ja hionnan jälkeen se vielä käy läpi värimäärittelyn.

Lyhytelokuva saa ensi-iltansa Tampereella elokuvateatteri Niagarassa 19. maaliskuuta 2023, Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä. Ihan tarkoituksella.

 

Tuulia Soininen

  • Tanssi- ja videotaiteilija Tuulia Soininen, s. 1995, on syntynyt ja viettänyt lapsuutensa Vesilahdella. Opiskeli Englannissa tanssijakoreografiksi, jatkoi Tampereella av-opintojen parissa.
  • Toimitusjohtaja Eemeli Ruhan kanssa perustamassaan Muusa Tuotannot Oy:ssä.
  • Ohjaaja ja koreografia valmistuvassa feministisessä tanssilyhytelokuvassa Looking for Loïe.
  • Elokuvan kuvaa Aino Mättö, tanssii Emma Heinonen, kamera-assistenttina on Kerttu Mättö, valaisijana Eeva Laulumaa, äänittäjänä Eveliina Suni, foley-artistina Julia Huopainen, maskeeraajana Hanna Ilkko, tuotantoassistenttina Sonja Vartonen, valoassistenttina Liina Mäkinen ja valokuvaajana Veera Lintula.

 

 

Telkäntaipaleen silta on visuaalisesti näyttävä kuvauskohde. Tuulia Soininen, Kerttu Mättö ja Aino Mättö taltioivat Emma Heinosen tanssia. Kuva: Veera Lintula
Lempäälä-talon kokoushuone taipui tanssitaiteen näyttämöksi. Emma Heinonen tanssii Tuulia Soinisen ohjaaman sooloteoksen. Kuva: Veera Lintula

 

Leave a Comment