Tätä en olisi tajunnut, jos en olisi päässyt tutustumaan työelämään Oriveden Sanomiin

Samuel Pulkkinen
Samuel Pulkkinen

Olen ollut viikon tutustumassa työelämään Oriveden Sanomilla ja nauttinut viikosta hurjasti. Olen päässyt tutustumaan kattavasti ja yksityiskohtaisesti paikallislehden toimintaan. Näin minkälaista on toimittajan sekä päätoimittajan työ. Viikon aikana olen saanut kirjoittaa jutun puhtaaksi, nähdä paikallislehden toimintaa, pitää haastattelun, osallistua palavereihin ja kirjoittaa yhden oman jutun.

Viikko on antanut minulle itseluottamusta, ja olen nähnyt konkreettisesti, mitä täällä tehdään. Minusta TET-jakso on todella tärkeä kokemus nuorelle. Se auttaa ja antaa suuntaa tulevaisuuden mietinnässä. Minä olen esimerkiksi havainnut tämän viikon aikana, että pidän tästä työstä ja pystyn tekemään toimittajan töitä.

TET-jakso antaa nuorelle mahdollisuuden nähdä, millaista on oikea työelämä. Nuori tutustuu yläkoulun aikana kahteen eri työpaikkaan. Niissä hän näkee, pitääkö niistä ja sopisiko hän sellaiseen työhön. Tämä auttaa nuorta miettimään opiskelupolkuansa, mutta TET hyödyttää jo kesätöiden etsinnässä. Esimerkiksi monet nuoret, jotka ovat olleet kaupoissa TET-jaksolla, ovat saaneet sieltä kesätyöpaikan.

Jos olet aina haaveillut toimittajan urasta ja huomaat TET-jaksolla, että et sovellu siihen ollenkaan, sellainenkin kokemus on yhtä arvokas. Se voi auttaa huomaamaan, että ala ei ehkä olekaan sinua varten.

Toki on otettava huomioon, että joissain TET-paikoissa ei pääse tekemään kaikkia työtehtäviä, mitä ammattiin kuuluu. Esimerkiksi kampaamoissa tettiläinen tuskin pääsee leikkaamaan kenenkään hiuksia. Minä taas voisin lähteä opiskelemaan media- ja viestintäalaa, koska olin jo muutenkin kiinnostunut siitä ja TET-viikkoni vain vahvisti tuota mielipidettä.

Minulle TET-jakso Oriveden Sanomissa on ollut tärkeä ja oivaltava, sillä olen oppinut toimittajana olemisesta ja olen tajunnut sen, että sairauteni ei ole hankaloittanut harjoitteluani ollenkaan. Olen pystynyt tekemään kaikki hommat ihan tavallisesti, ilman soveltamista.

Minusta olisi tärkeää, että TET-viikkoja olisi peruskoulun aikana kahden sijaan kolme. Yksi kasilla ja kaksi ysillä­. Näin työelämästä saisi vielä paremman ja perusteellisemman kuvan. TET-jakso on havainnollistava ja konkreettinen. Jakso antaa työpaikasta aidon kuvan.

Nuori saisi valita, tutustuisiko hän kolmeen eri työpaikkaan viikon ajan tai vain kahteen. Ysillä TET-jakso voisi olla mielestäni kahden viikon pituinen. Toki, pitää muistaa, että yritykselle pelkkä viikkokin on aika iso panostus ja teettää lisätyötä. Kaksi viikkoa voisi olla vaikeasti toteutettavissa.

Sen olen huomannut, että Oriveden Sanomista ja siellä tehtävästä työstä ei saa aitoa kuvaa, jos toimittaja tulisi vain kertomaan koululle omasta työpaikastaan. Luennosta ei saa kunnolla selville, millaista työ on kirjaimellisesti ja miten juuri sinä soveltuisit siihen tai pitäisitkö edes toimittajan hommasta.

Minua ainakin vain ärsyttäisi, jos joutuisin istumaan ja kuuntelemaan, kun joku toinen kertoo työstään. Eihän se minulle kerro tai havainnollista yhtä paljon kuin se, että pääsen itse olemaan osa työyhteisöä.

Samuel Pulkkinen

Kirjoittaja oli TET-jaksolla Oriveden Sanomissa ja viihtyi erittäin hyvin

Leave a Comment