Oriveden Sanomat tavoittaa 19 000 lukijaa viikossa

Oriveden Sanomat täystilaus
Oriveden Sanomien printti- ja digisisällöt tavoittavat tutkimuksen mukaan keskimäärin 19 000 lukijaa viikossa.

Oriveden Sanomat tavoittaa keskimäärin 19 000 lukijaa viikossa. Asia käy ilmi Kansallisen Mediatutkimuksen tekemästä selvityksestä, jonka tulokset tämän vuoden osalta julkaistiin syyskuun loppupuolella.

Tutkimuksen mukaan Oriveden Sanomien printti- ja digituotteet tavoittavat yhteensä keskimäärin 19 000 lukijaa.

Oriveden Sanomien printtilehti tavoittaa KMT:n mukaan 9 600 lukijaa viikossa. Kokonaistavoittavuus nousee 19 000 lukijaan, kun mukaan otetaan lehden digitaaliset sisällöt.

Kansallisen Mediatutkimukseen osallistui 92 suomalaista paikallislehteä. Niistä 12 oli Pirkanmaalta.

Tutkimuksen tavoittavimmat paikallismediat ovat Kangasalan Sanomat ja Vakka-Suomen Sanomat, joiden kokonaistavoittavuus on keskimäärin 30 000 lukijaa viikossa.

Vakka-Suomen Sanomat ilmestyy kolme kertaa viikossa ja sen levikkialueeseen kuuluvat Uusikaupunki, Kustavi, Masku, Mynämäki, Nousiainen, Taivassalo, Vehmaa ja Naantali.

Oriveden Sanomia kustantavan Pirmedioiden lehdistä Akaan Seudun kokonaistavoittavuus oli 19 000 lukijaa, Lempäälän-Vesilahden Sanomien 23 000 lukijaa, Sydän-Hämeen Lehden 16 000 lukijaa ja Ylöjärven Uutisten 26 000 lukijaa viikossa.

Lähes kaikki suomalaiset lukevat sanomalehtiä

Kansallisen Mediatutkimuksen mittauksen mukaan 95 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Lukumääränä tämä tarkoittaa yli 4,1 miljoonaa ihmistä.

Sanomalehtien lukeminen on hyvin tasapuolista: sanomalehdet tavoittavat eri ikäisistä suomalaisista 90–97 prosenttia, eri ammattiryhmissä työskentelevistä 90–98 prosenttia ja eri tuloisista kotitalouksista 94–98 prosenttia.

Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 86 prosenttia suomalaisista. Yleisintä digilukeminen on 35–44-vuotiaiden ikäryhmässä, 94 prosenttia.

Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, joskin heistäkin kolme neljästä (74 %) lukee digitaalisia sanomalehtiä joko paperilehden ohella tai pelkästään digitaalisina.

Painettua sanomalehteä lukee kaikista suomalaisista 55 prosenttia. Painetun sanomalehden lukeminen painottuu yli 65-vuotiaisiin. Heistä neljä viidestä (79 %) lukee painettua sanomalehteä. Vähiten, alle kolmasosa, painetun lehden lukijoita löytyy 15–34-vuotiaiden ikäryhmästä (30–31 %).

Sekä painettuna että digitaalisena sanomalehteä lukee lähes kaksi miljoonaa suomalaista. Vain digitaalisena sanomalehtensä lukee reilut 1,7 miljoonaa suomalaista, pelkästään painettuna 418 000 suomalaista.

– On hienoa, että tutkitusti suomalaisten mielestä luotettavin media, sanomalehdet painettuina tai digitaalisina, on myös vuodesta toiseen ahkerassa käytössä. Sisällön kuluttamiseen yhdelle sopii digi, toiselle printti, monille molemmat, kaikille ilahduttavasti kuitenkin jokin tapa, Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen kommentoi.

Leave a Comment