”Sota vaikuttaa tässä ajassa meidän kaikkien elämään” – pankin viime vuoden hyvä tulos ehti ilahduttaa toimitusjohtaja Hannu Syvästä, mutta sitten ajatukset siirtyivät jo Venäjän aloittamaan kriisiin

Säästöpankki Sinetti, Lotta Tamsi, Hannu Syvänen
Säästöpankki Sinetissä palvelupäällikkönä työskentelevä Lotta Tamsi ja toimitusjohtaja Hannu Syvänen ovat huomanneet, että asiakkaat haluavat hoitaa pankkiasioitaan yhä enemmän digitaalisten kanavien kautta. Palvelua saa kuitenkin myös kasvokkain. Kuva: Jaana Ala-Lahti

– Viime vuodesta tuli meille tuloksellisesti hyvä, vaikka aika erikoinen vuosi se jälleen monella tapaa oli, Säästöpankki Sinetin toimitusjohtaja Hannu Syvänen sanoo.

Koronapandemia vaikutti yhä vahvasti pankin ja sen asiakkaiden arkeen vuoden aikana. Ensimmäinen koronavuosi oli kuitenkin opettanut jo paljon. Esimerkiksi pankin henkilökunnalle oli jo viime vuonna täysin tavallista se, että asiakkaita neuvottiin entistä enemmän digitaalisten kanavien kautta.

Pankilla on kolme konttoria. Ne sijaitsevat Orivedellä, Jämsässä ja Ylöjärvellä.

– Konttoreista emme ole luopumassa ja palvelua meiltä saa myös niistä. Koronan vuoksi olemme toki joutuneet muuttamaan joitakin asioita palvelutavoissamme, mutta uskomme, että nekin ovat asiakkaan kannalta menneet parempaan suuntaan, Syvänen toteaa.

Yksi esimerkki tästä on se, että asiakkaalle varataan selkeästi aika etenkin laajempaa perehtymistä vaativien asioiden hoitamista varten. Asiakkaan oma toive ratkaisee sen, pidetäänkö tapaaminen kasvokkain pankissa vai verkkoyhteyden välityksellä.

– Kun aika on varattu, ei asiakkaan tarvitse odottaa ja jonottaa vuoroaan. Pankin työntekijä pystyy myös paremmin perehtymään asiakkaan tilanteeseen, kun tapaaminen on ennalta sovittu, palvelupäällikkö Lotta Tamsi sanoo.

Asiakaskohtaamiset ovat valmennushetkiä

Niin Syvänen kuin Tamsi ovat huomanneet, että yhä useampi asiakas haluaa hoitaa asioitaan digitaalisesti heille itselleen sopivana aikana. Henkilökunnan osaamisen kehittämiseen onkin tältä osin myös panostettu, sillä pankki haluaa tarjota asiakkailleen mahdollisimman asiantuntevaa palvelua.

– Sekin on huomioitava, että digitaalisten kanavien myötä asiakkaillamme on mahdollisuus saada palvelua entistä laajemmalta asiantuntijoiden joukolta, kun perinteiset konttorirajat voidaan ylittää, Syvänen toteaa.

Syvänen ja Tamsi tietävät kuitenkin, että joissakin tilanteissa asiakas kannattaa kohdata kasvokkain. Näin voi olla esimerkiksi silloin, kun henkilö hakee ensimmäistä lainaansa.

– Siinä voi tulla niin monta uutta asiaa eteen, että niistä keskusteleminen voi olla helpompaa kasvokkain. Kaiken kaikkiaan meille on tullut yhä tärkeämmäksi se, että valmennamme asiakasta hänen raha-asioissaan ja kerromme tarkemmin, miten hän voi taloudenhoidossaan varautua erilaisiin yllättäviinkin tilanteisiin, Tamsi sanoo.

Esimerkkinä Tamsi käyttää lainojen korkotasoa. Korot ovat olleet nimittäin pitkään miinuksella, ja monen voi olla vaikea jopa muistaa, mikä on edes niin sanottu normaali lainan korko.

– Jossain vaiheessa korot nousevat, mutta ajankohtaa voidaan tällä hetkellä vain arvioida. Jokaisen kannattaa kuitenkin laskea, mitä se oman talouden kannalta tarkoittaa, jos korko nousee vaikkapa kahteen prosenttiin. Asioita kannattaa miettiä ennalta, Tamsi opastaa.

Yksi historian parhaista vuosista tuloksellisesti

Vuodesta 2021 tuli Säästöpankki Sinetille lopulta yksi sen historian parhaista. Pankin liikevoitto nousi 2,04 miljoonan euron tasolle. Edellisenä vuonna pankin liikevoitto oli 1,04 miljoonaa euroa.

– Liikevoitto oli siis lähes kaksinkertainen edellisvuoteen verrattuna, Syvänen sanoo.

Pankki sai kasvatettua asiakkaiden rahastosäästöjen määrää lähes 27 prosenttia ja varainhoidon piirissä olevien varojen määrää yli 40 prosenttia. Kasvua tapahtui myös asuntolainoissa ja yrityslainoissa.

Pankin tase kasvoi vuoden aikana viisi prosenttia. Tase oli vuoden lopussa 254 miljoonaa euroa. Vuoden 2020 tilinpäätöksessä kasvu oli ollut 1,8 prosenttia ja tase 242 miljoonaa euroa.

– Eihän tähän tulokseen voi olla muuta kuin todella tyytyväinen. Asiakasliiketoiminta kehittyi viime vuonna paljon vahvemmin kuin odotimme, Syvänen sanoo.

Uusia asiakkaita pankki sai viime vuoden aikana noin 700: se on noin sata asiakasta enemmän kuin vuonna 2020. Pankin palkkiotuotot puolestaan kasvoivat edellisvuodesta lähes 44 prosenttia ja olivat nyt 3,16 miljoonaa euroa.

Pankin vakavaraisuus säilyi vahvasta kasvusta huolimatta edellisvuoden hyvällä tasolla ja oli 21,4 prosenttia.

Myös kiinteistönvälityksessä pankilla oli hyvä vuosi. Orivedellä se näkyi siten, että esimerkiksi varustetasoltaan heikommatkin vapaa-ajan asunnot menivät kaupaksi ja kaiken kaikkiaan kiinteistöjen myyntiajat olivat lyhyempiä kuin pitkään aikaan.

Kun alueella menee hyvin, se näkyy usein myös pankissa

Viime vuoden hyvä tulos antoi pankille mainiot lähtökohdat kuluvaan vuoteen.

Pankin tavoitteena on tämän vuoden aikana kasvattaa asiakaskuntaa, lisätä markkinaosuutta ja tarjota nykyiselle asiakaskunnalle entistä laajemmat pankkipalvelut.

Tähän pankki tarvitsee kuitenkin hiukan vetoapua myös omien seiniensä ulkopuolelta eli lisää asukkaita ja investointeja seudulle.

– Toimintaympäristöjemme elinvoimaisuus tukee meitä tavoitteemme toteutumisessa. Ihan kaikilta osin tilanne ei parhaalta mahdolliselta näytä. Osa yrityksistä on muun muassa kärsinyt todella paljon koronan takia kahden edellisen vuoden aikana, Syvänen sanoo.

Venäjän sota vaikuttaa kaikkien elämään

Säästöpankki viettää Suomessa tänä vuonna juhlavuotta, kun Säästöpankin ensimmäisen konttorin perustamisesta Turkuun tulee kuluneeksi 200 vuotta. Juhlavuosi näkynee myös Oriveden konttorilla

– Alustavia suunnitelmia meillä on, mutta koronatilanne on vielä pitänyt meitä tämän suhteen varuillaan. Jotain kuitenkin tuonne syksyn puolelle suunnittelemme, Syvänen sanoo.

Syväsen mukaan juhlavuotta on kuitenkin tällä hetkellä vaikea ajatella Venäjän aloittaman sodan vuoksi.

– Ajatukset ovat syyttöminä kärsimään joutuvien sodan uhrien puolella. Vaikka olemme onneksi vielä kaukana taisteluiden keskipisteestä, sota vaikuttaa tässä ajassa meidän kaikkien elämään. Sota näkyy jo nyt polttoaineiden ja energian hinnoissa. Epävarmuus maailmantaloudessa järkyttää taloutta ja pörssikursseja. Pitkittyessään kriisi ajaa Euroopan taantumaan ja sen vaikutukset ulottuvat myös meille.

Syvänen kertoo, että Säästöpankkiryhmä on osallistunut myös kriisialueen auttamiseen.

– Olemme tehneet lahjoituksia SPR:n katastrofirahaston ja Unicefin kautta kriisin uhreille.

Leave a Comment