Hello Teenager: Hyvinvointiagenttina toimiminen

Samuel Pulkkinen
Samuel Pulkkinen

Syksyllä 2020 meidän koulussamme alkoi hyvinvointiagenttitoiminta, mutta mitä se tarkoittaa? Entä millaista on olla hyvinvointiagentti?

Tässä kirjoituksessa vastataan noihin kysymyksiin ja ehkä johonkin muuhunkin, jos jotain tulee tässä mieleen.

Koulumme Erasmus+ -hanke siis alkoi hyvinvointiagenttien koulutuksella ja sitten jakauduimme eri osa-alueisiin riippuen mitä kukakin halusi tehdä.

Oli muun muassa hyvinvointi, kansainvälisyys, liikunta ja kestävä kehitys. Tällä hetkellä agentteja on jo yli 40, ja lisää on tullut koko ajan.

Hyvinvointiagenttitoiminnassa päätavoite on lisätä koululaisten hyvinvointia. Teemoina ovat lisäksi muun muassa kestävä kehitys ja kansainvälisyyden lisääminen. Tarkastellaanpa nyt hieman niitä.

Ilmastonmuutos uhkaa koko maapalloamme ja se valitettavasti on karu tosiasia, jota ei voi vähätellä. Riittääkö se pelkästään, jos aikuiset tietävät tämän ja vähentävät jätteitä sun muuta? Ei riitä, on tärkeää, että myös nuoret tiedostavat tämän ja yrittäisivät keksiä keinoja vähentää jätteitä ja kierrättää.

Mitä sitten hyvinvointiagentit tekevät tämän asian eteen? Me tiedotamme ja puhumme paljon ekologisuudesta sekä kestävästä kehityksestä ja miten voimme tehdä kestäviä valintoja vapaa-ajalla, mutta myös miten meidän koulussamme voisimme lisätä kestävää kehitystä.

Koulumme hakee myös 2022 keväällä vihreää lippua ja sen teema meillä on jätteiden vähentäminen. Kouluumme on lisätty paljon roskiksia, kierrätyspisteitä sekä omatekoinen pullonpalautusastia, jota kutsumme PulloSuloksi.

Minäkin olen oppinut hyvin paljon kierrätyksestä ja miten voi tehdä kestäviä valintoja tämän hankkeen aikana.

Entä sitten kansainvälisyys? Nyt käsitellään kansainvälisyyttä. Nykyään oikeastaan missään ei pärjää ilman englantia, ei edes täällä Suomessa, mutta oppiiko lapset ja nuoret tarpeeksi englannin kieltä, jos sitä puhutaan vain koulussa ja silloinkin aika turhiakin asioita?

Ei riitä, vaan meidän pitää päästä puhumaan englantia muidenkin ihmisten kanssa. Hyvinvointiagentit pitää säännöllisen tiuhaan tahtiin virtuaalitapaamisia, mihin osallistuu oppilaita monista eri maista missä kommunikoimme englanniksi vierasmaalaisten kanssa.

Se opettaa englannin taitoa, mutta vielä enemmän se tekee meistä kansainvälisempiä, mikä taas on nykyaikaa.

Entä sitten miltä tuntuu olla hyvinvointiagentti? Onko se edes kivaa? Vastataas nyt noihin kysymyksiin.

Hyvinvointiagenttiaikanani olen oppinut niin paljon kaikkea tärkeää ekologisuudesta ja kierrättämisestä. Ennen en varmaan edes olisi tullut miettineeksi, että miten voisimme olla ekologisempia.

Olen ollut aina hirveän arka käyttämään englannin kieltä, mutta tämän hankkeen myötä olen vain joutunut extempore käyttämään sitä ja huomannut, että vaikka ikinä ei tule täydellisiä lauseita niin edes sellaisia, että niistä saa selvää.

Nyt suorastaan odotan aina uutta tapaamista, että pääsisin juttelemaan ihmisille englantia.

Samuel Pulkkinen

Oriveden yhteiskoulun hyvinvointiagentti

Teksti on kirjoitettu Oriveden yhteiskoulun ja lukion Hello Teenager! -hankkeessa.

Leave a Comment