Ysitien seuraava perusparannus on noussut Väyläviraston kiireellisimpien hankkeiden joukkoon – kyse on osuudesta Alasjärveltä Käpykankaalle

Valtatien 9 välin Tampere−Kangasala−Orivesi perusparannuksen ensimmäinen vaihe Alasjärvi−Käpykangas on nostettu Väyläviraston investointiohjelman kiireellisimpien hankkeiden 1A-koriin yhtenä tärkeimmistä pääväylien kehittämishankkeista.

Kyseessä on 13 kilometrin mittainen yhteys, jonka rakennuskustannusennuste on Väyläviraston mukaan noin 95 miljoonaa euroa. Yhteysvälin tiesuunnitelma on valmis.

Lue myös: Valmistunut ja käyttöön otettu ohituskaistapari tuo ensiapua ysitielle – ensi vuonna  ohituskaistoja parannetaan Oriveden keskustan lähellä

Oriveden ja Kangasalan kaupunkien yhteisessä tiedotteessa todetaan, että yhteysväli on Suomen vilkkain kaksikaistatie Tampereen päässä.

Kyseisellä välillä on valtakunnallisesti eniten turvallisuuspuutteita sekä poikkeuksellisen suuri raskaan liikenteen osuus. Tiellä liikkuu noin 22 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

Edunvalvontaa ovat aktiivisesti tehneet muun muassa Kangasalan, Oriveden ja Tampereen kaupungit, koko Tampereen kaupunkiseutu sekä Tampereen kauppakamari.

− Valtatie 9 on erittäin tärkeä elinkeinoelämän kuljetuksille, lisäksi tiellä korostuu työmatka-, asiointi- ja vapaa-ajan liikenne. Heikko liikenneturvallisuus on saatava nopeasti kuntoon ja hanke toteutukseen. Hanke on kannattava sekä taloudellisesti että inhimillisesti, arvioi Kangasalan kaupunginjohtaja Oskari Auvinen.

− Nyt kun hankkeen tärkeys ja kiireellisyys on tunnistettu Väyläviraston perusteellisessa selvityksessä, olisi tärkeää, että hanke saa rahoituksen mahdollisimman nopeasti, toteaa Oriveden kaupunginjohtaja Juha Kuusisto.

Lue myös: Räjäytyksiä tehdään Ysitien tuntumassa päivittäin, liikenteen pysäytyksiä riittää kevään korvalle saakka – katso kuvagalleria

Pirkanmaan maakuntaliitto korostaa omassa tiedotteessaan, että kyse on myös liiton edunvalvonnan näkökulmasta tärkeimmästä kiireellisimpään koriin esitetyistä tiehankkeista.

Tiedotteessaan liitto myös muistuttaa, että ohjelma on vielä suunnitelma.

– Investointiohjelma ei vielä tarkoita investointien alkamista, mutta se antaa vahvan liikennetarpeisiin perustuvan investointijärjestyksen poliittiseen päätöksentekoon, sanoo Pirkanmaan liiton edunvalvontapäällikkö Jouni Koskela.

Pirkanmaalle vaikuttavista investointikohteista 1A-korissa ovat lisäksi pääradan Helsinki/Pasila-Riihimäki 3. vaihe.

Tieverkolla 1A-korissa ovat Valtatiellä 3 Hämeenkyrönväylän jatke välille Rokkakoski-Hanhijärvi, Alaskylä-Parkanon kohta ja yhteysvälillä Tampere-Vaasa olevat investointikohteet Etelä-Pohjanmaalla.

Korissa 1B on pääradan Helsinki-Tampere -peruskorjaus, jonka kokonaiskustannus on noin 900 miljoonaa euroa. Vuoteen 2032 ulottuvassa rahoitussuunnitelmassa on 360 miljoonan euron rahoitus pudotettu nyt 300 miljoonaan euroon.

Kyseessä on ensimmäinen Liikenne 12 -suunnitelman mukainen investointiohjelma, jota hyödynnetään muun muassa valtion talousarvioesitysten valmistelussa.

Väyläverkon isojen kehittämishankkeiden toteutuksesta päättää eduskunta.

Leave a Comment