Lukijoilta ei tukea Paltanmäen ylikulkusillan uusimiselle – sillan kannattajat muistuttivat reitin turvallisuudesta verrattuna Mäntäntien ylityksiin

Paltanmäen ylikulkusilta
Paltanmäen ylikulkusilta on tarkoitus uusia ensi vuoden aikana. Lasku siitä tulee Oriveden kaupungille. Kuva: Heli Rahkonen

Paltanmäen ylikulkusillan uusiminen ei juuri saa kannatusta Oriveden Sanomien verkkokyselyn vastaajilta. Vain joka neljäs vastanneista kannatti uuden sillan rakentamista vaurioituneen tilalle, kuten on tarkoitus tehdä ensi vuonna. Monelle riittäisi korjaaminenkin.

Ysitien parantamistoimet samanaikaisesti maksaa ely-keskus valtion rahoista, mutta sillan uusimisesta lasku lankeaa Oriveden kaupungille. Sillan uusimisen kustannusarvio on 770 000 euroa.

Vastauksia saimme harvinaisen runsaasti, yhteensä 80. Kysymykseen ”Pitääkö Paltanmäen ylikulkusilta uusia?” vastasi 74 prosenttia ei, ja vain 26 prosenttia kannatti sitä.

Sillan käyttäjämääristä käsitykset vaihtelivat. Jonkun mielestä sillalla on kymmeniä käyttäjiä päivässä, joku ei ollut 25 vuoteen nähnyt sillalla yhtään kulkijaa. Tämän vastaajan mukana nykytekniikalla voitaisiin silta korjata ja alikulkukorkeuttakin nostaa sen kohdalla.

Vastustajat nimesivät muita rahareikiä

Perusteluita vastustamiselle esitti lähes 50 vastaajaa.

Uusimatta jättämisellä tai nykyisen sillan korjaamisella säästyviä rahoja moni vastaaja suuntaisi mieluummin koulujen remontointiin tai vanhusten hoitoon. Uuden sillan hintaa pidettiin kovana, ja puusiltaakin joku vielä halusi selvitettävän.

”Suomi menee tällä vauhdilla konkurssiin ja kovaa jos kaikki vaan aina uusitaan…  Juuri kukaan ei ikinä kyseenalaista näitä hankkeita, taputetaan vaan rivissä ja samalla ihmetellään veroprosentin kovuutta,”, harmitteli yksi vastaaja.

”Kevyen liikenteen väylä yhteiskoulun pihan läpi on ollut ongelma jo vuosikymmenten ajan. Se on rajoittanut pihan järkevää suunnittelua ja aiheuttanut turvallisuusriskejäkin koulun sisäisen liikenteen ja väylällä liikkuvien kohdatessa”, huomautti toinen.

”Turha silta”, kuittasi kolmas. ”Ihan hyvä vanhakin”, arvioi neljäs. ”Hölmöä laittaa rahaa siltaan eikä kouluihin,” painotti joku.

Erään vastaajan mukaan ylikulkusilta palvelee hyvin pientä osaa kaupunkilaisista, Suorastaan haitalliseksikin sillan joku koki: ”Sillasta enemmän haittaa kuin hyötyä. Sieltä heitellään autotielle jääkokkareita yms. ja koululaiset käyvät toisella puolella tupakalla.”

Kannattajat vetosivat useimmiten turvallisuuteen

Uusimisen puolesta kyselyssä vastanneet perustelivat esimerkiksi näin: ”Ankean ja kapean sillan tilalle tarvitaan viihtyisämpi ja houkuttelevampi yhteys, joka liittää lähellä, mutta silti niin kaukana olevan alueen kiinteämmin keskustaan.”

”Ehdollinen kyllä. Sitä ennen pitäisi laskea reitin käyttömäärä eli kuinka paljon sillalla on kulkijoita, Tämä pitäisi suhteuttaa lasten laskevaan määrään alueella tulevaisuudessa, ja arvioida investointia sen mukaan,” ehdotti yksi vastaajista.

Tasa-arvonäkökulmaan vetosi tämä vastaaja: ”Tietenkin pitää uusia. Ei autoteitäkään vähennetä, kun niitä pitää uusia ja korjata. Kevyttä liikennettä täytyy edistää, se ei voi enää olla viimesijainen väylästö. Paltanmäen silta on turvallisempi reitti monille, kuin Mäntäntien korkean riskin suojateiden ylittäminen.”

Silta ei yksin takaa turvallisuutta, osoittaa tämä vastaus: ”Asumme Siltaojalla ja periaatteessa koululaisten lyhin reitti kouluun kulkisi kevyenliikenteensillan kautta, mutta muuten reitiltä puuttuvat kevyenliikenteen ratkaisut aiheuttavat sen, että lapset kulkee liikenneympyröiden ja ’ison sillan’ kautta.”

Vaihtoehtoiselle reitille äänestystulos tasaisempi

Riittäisikö uuden sillan sijaan kulkuyhteys Mäntäntien kevyen liikenteen väylää, kuului toinen kysymys. Tässä kyllä-äänet voittivat 50–31, toisin sanoen 62 % – 38 %.

Vastauksissa mainittiin, että se riittää hyvin tälle asukasmäärälle, ja ylikulkusilta lyhentää matkaa vain joitakin satoja metrejä. Vähän pidempää reittiä Mäntäntien kautta kannatettiin jopa kansanterveyteen vedoten.

Joku arveli optimistisesti tässä kohtaa: ”Sillan kustannuksilla saataisiin vaikkapa koulut kuntoon ja kunnon pyörätie Hirsilään asti.” Eipä ehkä ihan riittäisi.

Ankeaksi reitiksi Mäntäntien vaihtoehtoa kuvaili yksi vastaajista. Toinen muistutti, että kevyenliikenteen väyliä tulee kehittää, ei vähentää.

Vilkas tie ylitettävänä kahdessakin paikassa ja pari kiertoliittymää

Vaihtoehtoisen reitin kantatien 58 laidassa kulkevaa kevyenliikenteen väylää useamikin vastaaja muistutti olevan vaarallinen. Pitäähän sitä  kulkevien, vaikkapa pienten koululaisten ylittää kaksi vilkasta kiertoliittymää sekä parikin vaarallista risteystä, esimerkiksi Enokunnantien ja Oripohjantien risteys.

Niissä on toki suojatiet, joita kuitenkaan läheskään kaikki kantatietä painelevat autoilijat eivät kunnioita, ja Lehdistöön sekä Oriahteeseen suuntaavien on mennen tullen ylitettävä iso tie.

Leave a Comment