Nyt juuri en mieti tuulivoimaa, mietin kylien elinvoimaa. Ihanasti kaikuvat korvissani vaalikevään lauseet. Kaupungin vahvuus ovat elävät kylät. Pienet ryhmäkoot ovat lasten oppimisen kannalta olennaisimpia asioita. Lapsiperheet muuttavat Orivedelle, kun on tarjolla lähipalveluita. Täällä on väljyyttä ja ylellisyyttä, kylästä löytyy kauppa, kirjasto ja koulu.
Juuri nyt päällimmäinen tunne on lamaannus. Kaupunginhallituksen esitys kertoo karua kieltään. Säästetään lasten tärkeimmästä kasvun ja oppimisen paikasta, koulusta. Ajatus kyläkoulujen sulkemisesta on täydessä ristiriidassa kaupunkimme elinvoima- ja houkuttelevuuspuheiden kanssa. Kuinka monta kertaa olemme sen kuulleet? Kun menee koulu, menee paljon muutakin.
Onko jokainen kivi käännetty, syyt ja seuraukset pohdittu läpikotaisin? Onko otettu muiden kuntien malleista selvää? Ministeri Saarikon maanantaisen Orivesi – käynnin terveiset kuuluivat: Tutkikaa vielä Alavuden Pienten lasten koulu – malli. Siinä keskitetään päiväkoti ja 0 – 2 luokkalaisten opetus kyläkoululle. Alavudella ymmärrettiin, että mahdollisuus sopeuttaa toimintoja oppilasmäärien mukaan säilyy, kun kyläkoulu pienten lasten kouluna on yhä olemassa. Maallemuuttajien ja koululaisten määrää on joka paikassa vaikea ennustaa.
Kiuruvedellä oli uhattuna neljä kyläkoulua vuonna 2020, valtuusto päätti säästää kaikki. Siinäkin esimerkki. Mikä voisi olla Oriveden malli? Voiko vielä tutkia lisätyn ulkoluokkaopetuksen mahdollisuuksia ja erilaisia luontopäiväkotimalleja? Lisätty ulkona oleskelu ja opiskeleminen on suositeltavaa ja edelleen linjassa koronahaasteiden kanssa. Luovat ratkaisut osana ongelmanratkaisua.Tälle seudulle sopiva malli. Ei Oriveden malli voi olla vain koulujen alasajo.
Onko kuunneltu tiedemaailmaa, pienet koulut ovat tutkitusti lapsen kehitykselle suotuisia paikkoja. Onko kuunneltu tavallisia ihmisiä? Kansa tietää, että kyläkoulu on kallisarvoinen aarre!
Meitä monia maan hiljaisia hirvittää koulujen sulkeminen. Tässä tarvittaisiin kaupunginhallituksessa olleen vaihtoehtoisen esityksen mukaisesti vielä jatkoaikaa, koska tällaisia päätöksiä ei saisi tehdä lyhytnäköisesti. Yleisestikin koulujen lakkauttaminen on olut liian systemaattista ja ennusteet koulujen vähentämisestä tulevina vuosina kylmäävää luettavaa. Pessimistiset ennusteet voivat lähteä toteutumaan, jos ei vaihtoehtoisia ajatuksia ilmaannu.
Maallemuutto ja monipaikkaisuus on meidän mahdollisuus. Asukashankintaa tehdään. Toimimmeko niin, että juuri kun maaseudulle muuttajat karistelevat metropolien pölyjä lahkeistaan ja asettuvat väljästi asumaan, me lakaisemme viimeisetkin palvelut taivaan tuuliin heidän edestään? Rahoja todella käytetään pajon turhempiinkin asioihin kuin koulujen säilyttämiseen. Ovatko koulujen seinät ainoat, joista säästöjä löytyy.
Kaikessa päätöksenteossa pitäisi arvioida lapsen etua ja vaikutuksia heidän kannaltaan. Isoihin yksiköihin sullominen ja kasvavat ryhmäkoot, nekö luovat hyviä oppimisen edellytyksiä? Pelkään, että lasku, joka tästä suuntauksesta keskittymisvaikeuksien ja oppimisongelmien kautta lankeaa on merkittävä määrä rahaa sekin.
Voisiko olla rohkeaa pidemmälle katsovaa päätöksentekoa? Voisiko joskus kuulla kylien asukkaita ja asettua myös pienen koululaisen asemaan. Eikö voisi saada opiskella rauhallisessa ja turvallisessa yksikössä, kun sellaisia kouluja on vielä olemassa. Tehdä ne tarvittavat terveyden kannalta välttämättömät korjaukset. Hölmöläisen peiton jatkamista ovat viipalekoulut ja parakit suurkoulun pihassa, kun sinne ei mahdutakaan tai siellä todetaan sisäilmaongelma.
Siinäkö ne lakkautetun koulun seinät sitten kumisevat tyhjyyttään muistuttaen meitä yhteiskunnan vääjäämättömästä ja kiihtyvästä tahdista kohti jotakin suurta ja mahtavaa. Ehkä vain kohti seuraavaa kriisiä, seuraavaa koronaa. Ettei sitten tulisi niitä turvallisen väljiä seiniä ikävä. Että valittu suunta on sitten varmasti oikea
Oppimisympäristöjen monimuotoisuus on yhtä uhattuna kuin luonnon moninaisuus muutenkin. Elämme kovia aikoja. Täytyykö kaiken olla vain katoavaa kansanperinnettä.
Tuula Sipilä
perheenäiti, varavaltuutettu (kesk.)