Tyylikäs vuoden 1956 Ferguson pääsi takaisin rekisteriin – Jykissä tehdään raskaan kaluston katsastuksia, joissa on omat säännöksensä

A-Katsastuksen Mikko Makkonen (vas.) tarkastaa Fergusonin mittoja Antti Lähdesmäen avustuksella. Korkeus ja akseliväli ovat jo tiedoissa, mutta ne on Makkosen mukaan hyvä tarkistaa. Kuvat: Markus Puolakanaho

Länkipohjassa Hiukkaan kylällä asuva Antti Lähdesmäki on tuonut suvun vanhan traktorin Jykiin raskaan kaluston katsastukseen. Yritys toimii Längelmäellä Jämsän puolella, ja se tekee raskaan kaluston katsastuksen lisäksi perävaunuja ja huoltoa. Jyki myy myös tarvikkeita, kuten varaosia ja kemikaaleja.

Pieni traktori on dieselmoottorilla varustettu vuoden 1956 Ferguson TEF20. Englantilaisen ajoneuvon perästä löytyy työvalo, heijastimet ja hydraulinen nostolaite, jota ei kaikissa 50-luvun traktoreissa ollut.

Renkaat on vaihdettu alkuperäisestä leveämmiksi. Hevosvoimia löytyy 26 ja puoli ja kone on 2,1-litrainen. Peili on tipahtanut pois.

– Putosi, kun oli niin hurja vauhti päällä, Lähdesmäki naurahtaa.

Kyseisen traktorin huippuvauhti on noin 20 kilometriä tunnissa.

Lähdesmäki osti pääosin maatalouskäytössä olleen traktorin aikoinaan sedältään. TEF20 on ollut pitkään pois rekisteristä, ja nyt ajoneuvo on tarkoitus saada takaisin rekisteröinnin piiriin.

Tavoitteena on Lähdesmäen mukaan ottaa traktori huvikäyttöön ja pieneen nurkka-ajoon.

– Traktori on ollut suvussa pitkään. Tärkeintä on säilyttää traktori tallessa ja laittaa se kuntoon. Vanhat laitteet muutenkin kiinnostavat, Lähdesmäki kertoo.

Raskaassa kalustossa omat säännöksensä

Mikko Makkosen mukaan raskaiden ajoneuvojen katsastukseen kuuluu esimerkiksi jarrusovitus, jota ei kevyelle kalustolle tehdä.

Raskaan kaluston katsastuksia tehdään yhteistyössä A-Katsastuksen kanssa. Yhteistyö alkoi helmikuussa. A-Katsastuksen Mikko Makkonen on tullut hoitamaan Fergusonin rekisteröintikatsastuksen. Tällaista vanhaa helmeä ei ole tullut hänelle aikaisemmin hommassa vastaan.

– Tämän ikäisissä ei hirveästi teknisiä vaatimuksia ole, kun vertaa uudempaan, hän kertoo.

Helppoa traktorin osalta on myös se, että se on ollut aiemmin rekisterissä. Suurin osa tiedoista siis löytyy jo. Fergusonille tehdään rekisteröintikatsastus, jotta se saadaan takaisin liikennekäyttöön ja rekisteriin.

Miten raskaan kaluston katsastus sitten eroaa kevyiden ajoneuvojen katsastuksesta?

– Niissä on omia säännöksiä. Yhteistä on tietysti se, että molemmissa on renkaat ja moottori. Raskaat ajoneuvot ovat paineilmajarrullisia. Niihin tehdään jarrusovitus, mitä ei taas kevyeen kalustoon tehdä, Makkonen kertoo.

Jarrusovituksessa kannettavaan tietokoneeseen yhdistetty dynamometri kytketään auton paineilmajärjestelmään antureilla. Tietokone tallentaa dokumentin jarrujen toiminnasta. Tällä voidaan arvioida, täyttävätkö jarrut katsastusvaatimukset.

Raskaassa kalustossa tarkistetaan myös nopeuden rajoittimet ja ajopiirturi.

Yksinkertainen toimenpide

Ensimmäisenä katsastustoimenpiteenä Fergusoniin tehdään ajoneuvon tunnistaminen. Merkki, malli ja valmistenumero kirjataan ylös. Makkonen mittaa Lähdesmäen kanssa myös mittoja. Korkeus ja akseliväli ovat jo tiedoissa, mutta ne on Makkosen mukaan hyvä tarkistaa.

Muuta ei oikeastaan tällä erää tarvita. Järjestelmään kirjataan rekisteröintikatsastus, ja sen jälkeen tulostuu rekisteröintikatsastustodistus, jolla voi hakea rekisterikilvet.

– Tämä ei ole toimenpiteenä kovin monimutkainen. Jos uusi ajoneuvo tulee, niin se on asia erikseen, Makkonen valaisee.

Kaikki traktorit kuuluvat raskaan kaluston katsastuksen piiriin, jopa pienet traktorimönkijät, joilla voi ajaa traktorikortilla. Fergusonkin on vain 1200 kiloa painava, vaikka yleensä raskaan kaluston paino lähtee kolmesta ja puolesta tonnista.

Lähdesmäki kiittelee Jykiä siitä, että Länkipohjan kylälläkin on tällaista huolto- ja katsastustoimintaa. Nyt vanha Fergusonkin pääsee tien päälle.

Juttua muokattu 5.8.2021 klo 11:02: Traktorin merkki on korjattu Fergusoniksi. Jutun alussa luki aiemmin virheellisesti, että vuoden 1956 traktori olisi Massey Ferguson. Ferguson yhdistyi Massey-Harris -yhtiön kanssa vuonna 1952, mutta viralliseksi nimeksi Massey Ferguson otettiin vasta vuonna 1958.

Leave a Comment