Onko Orivesi olemassa?

Jos luet tätä kirjoitusta, luultavasti tiedät Orivedestä yhtä ja toista ja vastaus otsikon kysymykseen on itsestään selvä. Muualla asuville vastaus ei ole niin yksioikoinen.

Kaupunkilehti Tamperelainen kysyi joitakin vuosia takaperin lukijoiltaan, ”Mihin Tampereen ympäryskuntaan muuttaisit mieluiten?”.

Orivesi ei ollut vastausvaihtoehtojen joukossa. Monelle lukijalle on varmasti myös tuttua, että joutuu paikkakunnan ulkopuolella kertomaan tarkemmin Oriveden sijainnista tai oikomaan väärinymmärryksiä Orimattilan tai Saimaan Oriveden suhteen.

Oriveden väkiluku laskee. Tämä tarkoittaa tulopohjan kapenemista, rahaa on vähemmän. Uudet asukkaat olisivat tervetulleita. Väkiluvun kasvu voi kuitenkin helposti jäädä kuntapäättäjän päiväuneksi, jos potentiaaliset muuttajat eivät tiedä Oriveden mahdollisuuksista asuinpaikkana, sijainnista puhumattakaan. Jos ei ole kuullut koko paikasta, ei sinne osaa kaivatakaan.

Oriveden kaupungin markkinointi tarvitsee merkittäviä panostuksia tulevina vuosina. Tuote on kunnossa. Uudelle asukkaalle Orivesi on hinta-laatu suhteeltaan erinomainen vaihtoehto. Viime vuosien työ markkinoinnissa antaa hyvän pohjan, sen päälle on luonteva rakentaa. Mainonnan, myynnin ja muun ulospäin suuntautuvan markkinoinnin resurssia on lisättävä. Oriveden pitää näkyä ja kuulua vahvemmin eri medioissa.

Vaaliaika on kaupungin kehityksen kulta-aikaa. Ehdokkaat ja asukkaat aktivoituvat vuoropuheluun oman kunnan tilasta ja tulevaisuudesta. Uudet ideat ja visiot ovat kaikki pohdinnan arvoisia. Näissä olisi hyvä samalla miettiä, kuinka niistä kerrotaan kunnan ulkopuolelle. Uudet vapaa-ajan toiminnot, kulttuuritapahtumat  ja muut positiiviset avaukset jäävät liian usein vain paikallisten tietoon.

Kaupungin päättäjien tärkein tehtävä markkinointityössä on rahoituksen turvaaminen. Myynnin ja mainonnan yksityiskohtien pohtiminen kannattaa jättää alan ammattilaisille. Mitään suoraa ohjetta rahoituksen oikeaan kokoluokkaan ei ole. Talouden kokonaisuus ja riskit pitää huomioida sekä pitää samalla huolta pitkäjänteisyydestä ja suunnitelmallisuudesta. Selkeä tapa voisi olla, että sovitaan tietty suhteellinen osuus kunnan tuloista, joka käytetään vuosittain markkinointiin.

Kasvava kaupunki on asukkaiden etu. Kiinteistöjen arvot nousevat, yritysten kysyntä ja tarjonta kasvavat. Kuntatalous kohenee ja mahdollistaa palveluverkon parantamisen. Kasvun vastakohta on kuihtuminen. Silloin tulevaisuuden suunnitelmat ovat säästöjä, supistamisia ja sopeuttamisia.

Suurin osa Tampereen ympäryskunnista kasvaa, tähän kasvuun pitää Oriveden pyrkiä aktiivisesti mukaan. Orivedelle kuuluu paikka ympäryskuntana ympäryskuntien joukossa. Orivesi on olemassa!

Jyrki Kallio

kuntavaaliehdokas (sd)

Leave a Comment