Katso video: Ilmatyynyalus vie sinnekin, mihin veneellä ei ole menemistä

Kuskina toimiva Seppo Riihelä valmistautuu pujottelutehtävään. Kouluttaja Tony Andersson opastaa. Kuva: Juha Jäntti

Pirkanmaan pelastuslaitoksen Oriveden paloasema on saanut käyttöönsä tuliterän ilmatyynyaluksen. Miehistön ensimmäinen koulutusviikko on pian takana. Uutuus on sen jälkeen käytettävissä hälytyslähtöihin lähivesille ja tarvittaessa etäämmäskin Pirkanmaan Pelastuslaitoksen toimialueelle.

– Aluksen sijoittamisella Orivedelle on iso merkitys pelastuskykymme kannalta. Meillä on itäisellä Pirkanmaalla laaja vastuualue ja suuria vesistöjä. Kun täällä joku joutuu veden varaan, apu löytyy lähempää kuin aiemmin, aluepalomestari Heikki Kojo kertoi.

Oriveden paloaseman vastuualue laajeni, kun Kuhmoinen liittyi Pirkanmaahan. Nyt suurista järvistä on mukana Längelmäveden lisäksi myös mittava alue Päijännettä.

Ympärivuotiseen käyttöön

Avovene on ollut Orivedellä tähänkin asti käytössä, ja lisäksi hälytyslähdöissä on aina mukana pintapelastuslautta. Ilmatyynyalus tuo pelastustoimintaan uuden ulottuvuuden.

– Perinteisesti ilmatyynyalus on mielletty lähinnä kelirikkoajan kulkuvälineeksi. Se onkin kelirikon aikana usein ainoa mahdollinen tapa päästä vesille, mutta tämä laite tulee täysipainoisesti ympärivuotiseen käyttöön, Kojo korosti.

Ilmatyynyalus liikkuu tuottamansa ilmapatjan päällä yhtä hyvin maalla kuin vedessäkin. Perään sijoitettu potkuri antaa laitteelle työntövoiman, ja potkurin taakse sijoitetut siivekkeet hoitavat ohjauksen.

Koska alus kulkee veden pinnalla, se voi liikkua matalilla ja kivisillä ranta-alueilla, joille veneellä ei ole asiaa.

Seppo Riihelä, Teemu Kervinen ja Patrick Tamminen Oriveden paloasemalta valmistautuvat koulutusajoon. Penkillä kouluttaja Tony Anderson odottelee ensimmäistä opetettavaansa järvilenkille. Kuva: Juha Jäntti

Pelastustoiminnassa ilmatyynyaluksella on kuljettaja, ja mukaan lähtee aina avustaja. Pelastettava mahtuu kyytiin mukaan joko istuen tai loukkaantuneena tarvittaessa rankalautaan sidottuna.

Aluksen maahantuoja ja ilmatyynyalus-taksiyrittäjä Tony Anderson kouluttaa viikon aikana Oriveden paloaseman koko vakinaisen henkilöstön laitteen käyttöön. Lisäksi muutama sivutoiminenkin henkilö saa koulutuksen. Osalla paloaseman väestä on kokemusta muualle sijoitetuista, vanhemman mallisista ilmatyynyaluksista.

– Tällaisen laitteen kuljettaminen vaatii koulutusta ja jatkuvaa ajotuntuman ylläpitoa. Säännöllinen harjoittelu on parhaiten järjestettävissä juuri vakinaiselle väelle, Kojo totesi.

– Toivottavaa on, että alusta ei tarvittaisi koskaan tositoimissa. Käytännössä kuitenkin vesialueilla aina sattuu ja tapahtuu. Kun kelirikko tuli tänä keväänä vähän myöhäisessä vaiheessa, tämä laite ehtii hyvin valmiuteen jo sitäkin silmälläpitäen.

Potkurin työntämänä matkaan. Kuva: Juha Jäntti

Maltti on tärkeintä

Ylipalomies Seppo Riihelä lähti ryhmänsä ensimmäisenä koulutettavana jäälle Andersonin opastamana. Alus kiihdytti rannasta järvenselkälenkille, ja palatessa oli rannassa edessä pujottelua keilojen välissä.

– Ajoin nyt ensimmäistä kertaa tällaisella mallilla, ja se tuntui todella hyvältä laitteelta. Nelitahtikone on hiljaisempi kuin vanhemmissa malleissa. Kuski on paremmin suojassa vedeltä ja lumelta, ja tässä on tilaa kolmellekin ihmiselle, Riihelä listasi tuntumiaan.

Uudessa aluksessa on vanhemmista malleista poikkeava ohjaintekniikka. Ilmatyynyaluksella liikkumiseen pätevät kuitenkin aina tietyt perusasiat.

– Maltti on tärkeintä. Kuskin pitää olla rauhallinen liikkeissään ja ennakoida tilanteet. On osattava katsoa tarkkaan, miten kulloinkin pitää tehdä jarrutukset, ja miten pelastettava saadaan parhaiten kyytiin.

Tony Andersson ja Seppo Riihelä palaavat harjoittelulenkiltä Längelmäveden selältä. Kuva: Juha Jäntti

Kuhmoinen toi lisää vastuualuetta

Pirkanmaan Pelastuslaitoksella on ollut ilmatyynyaluksia käytössään jo pitkään. Toinen nyt hankittua vastaava alus on sijoitettu Valkeakoskelle. Kaksi vanhempaa alusta löytyvät Virtain ja Ikaalisten paloasemilta. Lisäksi Tampereen keskuspaloaseman varustukseen kuuluu hydrokopteri.

– Minimitavoitteemme on ollut saada käyttöön vähintään viisi vaativien vesistöolojen kulkuneuvoa. Tilanne on jo nyt hyvällä mallilla. Jos saamme vielä lounaiselle Pirkanmaalle yhden aluksen lisää, asetelma olisi lähes ihanteellinen, kenttäpalomestari Pasi Saari tuumi.

– Kuhmoinen laajensi toimialuetta näillä kulmilla merkittävästi. Siksi on tärkeää, että Orivesi itäisimpänä vakinaisen henkilöstön paloasemana on hyvin varustettu.

Uusi alus maksoi varusteineen noin 60 000 euroa. Saaren mukaan pelastuslaitos on saanut tällä rahalla monipuolisen kulkuvälineen, joka vie pelastajat vaikeakulkuisiin kohteisiin kaikkina vuodenaikoina.

– Veneet ovat yhä tärkeä osa vesialueiden pelastusvalmiuttamme. Ilmatyynyalukset tuovat tähän kokonaisuuteen mukaan omat vahvuutensa.

– Ilmatyynyalus on omanlaisensa kulkuneuvo, jonka hallinta vaatii ammattitaitoa. Siksi vain nimetyt ja koulutetut henkilöt saavat toimia alusten kuljettajina. Tämä on käyttöturvallisuuden perusedellytys niin käyttäjän kuin pelastettavankin kannalta.

Ilmatyynyalus kulkee sujuvasti jäällä, sohjossa ja avovedessä. Kuva: Juha Jäntti

Alus kulkee kepeästi myös maalla. Kuva: Juha Jäntti