Villasukkapääkaupunki Orivesi herättää kiinnostusta jopa rapakon takana – uusia matkailutuotteita ideoidaan kevään aikana

Ulpu Aho Paltanmäessä
Villasukkakoordinaattori Ulpu Aho innostaa ihmisiä kokeilemaan villasukkajuoksua Paltanmäessä villasukkajuoksun virallisella SM-kisaradalla. Pari viikkoa sitten radalle pystytetyistä opasteista saa ladattua reittiohjeen QR-koodina omaan älypuhelimeen. Kuva: Sari Heliövaara

Villasukkapääkaupungiksi tammikuussa julistautunut Orivesi on saanut paljon myönteistä huomiota kotimaassa ja herättää kiinnostusta ulkomaita myöten.

– Haastattelupyyntöjä on tullut Minneapolisista saakka, iloitsee Suomen ensimmäinen ja ainoa villasukkakoordinaattori Ulpu Aho.

Nyt kaupungintalon hanketoimistossa odotellaan mielenkiinnolla, millaisen vastaanoton villasukkakaupunki saa Venäjällä. Maan matkailuväelle on juuri lähtenyt jakoon Visit Finlandin laatima tiedote, jossa muun muassa innokas villasukkajuoksuveteraani Juha Mieto tekee tunnetuksi lajia ja sen pääkaupunkia.

Orivesi villasukkateemoineen on ollut laajalti esillä myös kotimaan mediassa. Muun muassa Ylen suorassa Puoli Seitsemän tv-ohjelmassa huomioitiin Oriveden villasukkapääkaupunkijulistus ja kannustettiin ihmisiä osallistumaan ensi talven villasukkajuoksun SM-kisoihin Orivedellä.

Myös Radio Novan suosikkijuontajat Minna Kuukka ja Aki Linnanahde ovat levittäneet villasukkatietoutta radioaalloilla ja omilla some-tileillään.

Ulpu Aho näyttää Kuukan instagram-tililleen lataamaa kuvaa perheen Lilo-koirasta orivesiläisissä villasukissa.

Lähes 3000 tykkäystä kerännyt postaus on Ahon mukaan hyvä esimerkki siitä, miten pienillä panostuksilla voidaan saada paljon positiivista näkyvyyttä.

Hanketoimistossa suunnitellaan parhaillaan, miten villasukkapääkaupunkia voitaisiin tuoda vielä enemmän esille tunnettujen orivesiläisten kasvojen sekä somevaikuttajien kautta.

– Olemme käynnistämässä yhteistyötä bloggareiden kanssa. Hanke mahdollistaa tällaiset uudet markkinointikokeilut, sanoo Aho.

Tekeillä on lisäksi villasukkateemainen asukashankintaan liittyvä video Orivedeltä sekä uusi esite, joka kokoaa yksiin kansiin tiedot kaupungin luonto- ja retkeilykohteista villasukkateemalla höystettynä.

Kaupunki täynnä villasukkalähettiläitä

Ulpu Aho iloitsee siitä, että orivesiläiset ovat ottaneet laajalla rintamalla villasukkateeman omakseen.

Muun muassa kouluilla ja varhaiskasvatuksessa on ideoitu erilaisia villasukkaleikkejä, piirretty villasukka-aiheisia sarjakuvia ja heilutettu puikkoja ahkerasti, jääkiekkojunnut ovat ottaneet villasukkajuoksun treeniohjelmaansa ja myös monet kolmannen sektorin toimijat ovat innostuneet asiasta.

– On tärkeää, että villasukkahanke ei ole vain muutaman Oriveden kaupungin ja markkinointi-ihmisen hanke, vaan koko kaupungin yhteinen asia, sanoo Aho.

Myös ilmojen haltija on ollut orivesiläisen matkailuhankkeen puolella. Runsaslumisena pakkastalvena on kelvannut järjestää villasukkatapahtumia ja ottaa edustavia markkinointikuvia kaupungista ja sen matkailukohteista.

Jopa korona on osaltaan edistänyt villasukka-asiaa, vaikka rajoitusten vuoksi onkin jouduttu perumaan yleisötapahtumia, muun muassa tammikuulle suunnitellut villasukkajuoksun SM-kisat.

– Neulominen ja muu kotoilu on nyt korona-aikana noussut suureen huutoon. Villasukat tuovat ahdistavien koronauutisten keskelle kaivattua iloa, piristystä ja pehmeyttä.

Aho on iloinen siitä, että pahimmatkaan pessimistit ja vastarannankiisket eivät ole onnistuneet löytämään villasukkahankkeesta mitään pahaa sanottavaa.

– Yhtään negatiivista kommenttia tai palautetta ei ole tullut tähän mennessä vastaan. Todellinen hyvän mielen hanke siis.

Miltä maistuisi villasukkaleivos?

Pelkkä myönteinen näkyvyys ja innostus eivät vielä tuo euroja kaupunkiin. Aho kuitenkin uskoo, että pitkällä tähtäimellä onnistunut mielikuvamarkkinointi tulee näkymään muun muassa muuttovirroissa.

Kevään aikana myös matkailuyrittäjiä innostetaan ideoimaan villasukkateeman ympärille rakennettavia matkailutuotteita.

Ilmoille on jo heitelty monenlaisia ajatuksia villasukkajoogasta ja villasukkatansseista lähtien.

– Kaiken ei tarvitse liittyä konkreettisesti villasukkiin, vain mielikuvitus on rajana ideoinnissa. Odotan innolla esimerkiksi sitä, kuka kahvila- tai leipomoyrittäjä lanseeraa ensimmäisenä villasukkaleivoksen, heittää Aho.

Tuotteet on tarkoitus koota yhteiselle myyntialustalle, jossa on jo tällä hetkellä tarjolla villasukkajuoksuelämys Orivedellä.

Lisää ideoita on mahdollisuus esittää ensi viikolla Teamsin kautta järjestettävässä kulttuurihyvinvoinnin kumppanuustyöpöydässä, jossa villasukkapääkaupunkihanke on yhtenä teema mukana.

Oriveden kaupungin järjestämä etätapahtuma on avoin kaikille asiasta kiinnostuneille. Tapahtumaan voi ilmoittautua mukaan sunnuntaihin mennessä.

Ulpu Aho ja Oriveden omia kaupunkivillasukkia
Hankkeen omat ”hovikutojat” ovat neuloneet Orivesi-JonSukkia kaupungin käyttöön. Kuva: Sari Heliövaara

 

Leave a Comment