Pirkanmaan Jätehuolto oy rakentaa Orivedelle uuden jäteaseman mahdollisesti jo ensi vuoden aikana. Aikataulu tarkentuu sitä mukaa, kun hankkeen valmistelut etenevät. Yhtiöllä on myös useampia vastaavia hankkeita vireillä eri puolilla maakuntaa, ja niiden toteutusjärjestys on vielä monin osin avoin.
– Ajoituksiin vaikuttaa paljolti se, miten kunkin kohteen tonttijärjestelyt ja muut käytännön asiat selkenevät. On mahdollista, että Oriveden jäteaseman rakentaminen sisältyisi jo ensi vuoden talousarvioomme, jätehuoltoyhtiön tekninen päällikkö Timo Varsala kertoo.
Nykyinen Lenkkitien jäteasema on ollut toiminnassa 1990-luvun lopulta lähtien. Paikka kaupungin varikon naapurina oli tuolloin otollinen ja tarpeeksi väljä.
Tilantarvetta on tuonut vuosien mittaan lisää se, että jätteiden lajittelu on edennyt pitkälle. Käytännössä kaikki eri tyyppiset jätteet erotellaan, muoveja myöten. Kyseessä on myös sähkö- ja elektroniikkaromun vastaanottopaikka.
– Kun jäteasemia perustettiin aikoinaan, ihmiset ajattelivat niiden olevan lähinnä kaatopaikkojen jatkeita. Nykyisin ne ovat lajitteluasemia, joissa ihmiset asioivat hyvin erikokoisilla ajoneuvoilla. Väljempi alue tekee lajittelusta sujuvampaa, ja paikka on turvallinen jätteiden tuojillekin, Varsala toteaa.
– Haluamme jäteaseman tilat kaikenkaikkiaan paremmiksi ja parempaan järjestykseen. Mitä paremmin asema toimii ja palvelee, sitä enemmän se osaltaan kannustaa ihmisiä jätteiden lajitteluun.
Nykyaikainen jäteasema tarvitsee 4 000–6 000 neliömetrin kokoisen alueen. Alueen laajentaminen ei enää onnistu nykyisellä paikalla, vaan uusi asema tulee pienen matkan päähän Verstastielle. Kaupunki tekee asemakaavamuutoksen, jolla käytettävissä olevaa tonttia laajennetaan jäteaseman tarpeita vastaavaksi.
Jätehuoltoyhtiön yleinen toimintamalli on, että se vuokraa kunnalta tontin jäteasemaa varten. Yhtiö vastaa aseman rakentamisesta ja siihen liittyvistä kustannuksista.
Vaaratilanteetkin lähellä
Jäteaseman hoitaja Pirkko Leppänen näkee ja kokee paikan ahtauden jokaisena työpäivänään.
– Joka kohdassa näkyy, että täällä on ahdasta. Lavat joudutaan ripottelemaan sinne tänne, koska meidän pitää ottaa huomioon se, millaista tilaa lavoja tyhjennettäviksi vievät kuorma-autot tarvitsevat.
– Esimerkiksi sekajätelavan olisi hyvä olla alueen reunassa, pois keskeltä pihaa. Se kuitenkin hankaloittaisi lavan tyhjennystä.
Sekajätelava ja puujätelava ovat tärkeimmät saavutettavuuden kannalta, sillä näitä jätelajeja tuodaan eniten.
Tilanahtautta on tuonut vuosien mittaan lisää se, että kaikki mahdollinen lajitellaan nykyisin erikseen. Valikoima laajenee keväällä, jolloin jäteasema alkaa ottaa vastaan jätteisiin meneviä vaatteita ja tekstiilejä.
Jäteaseman kävijämäärä on kasvanut jatkuvasti. Erityisesti kesäisin meno on jopa vaarallista.
– Parikymmentäkin autoa saattaa odottaa peräkärrien kanssa. On täällä tullut välillä kolareitakin, kun asiakkaiden autot ovat kolhineet toisiaan. Talvella olemme välillä ihmeissämme lumikasojen kanssa, Leppänen sanoo.
– Tarvitsisimme nykyaikaiseen tapaan selkeän kiertosysteemin, jossa sisään ja ulos ajetaan eri porteista. Ja tietysti sitä tilaa muutenkin lisää, niin että paikka olisi kaikin puolin siisti ja helppo asioida.