Korona toi pihakivibuumin – toimiva verkkokauppa veti asiakkaita

Liuskemestarit Kivitori
Varastomies Matti Luukkonen siirtää konevoimin toimitukseen lähtevää pihakivilavaa. Kuva: Juha Jäntti

Orivedeltä käsin toimiva verkkokauppa Kivitori eli keväällä ja kesällä historiansa ylivoimaisesti vilkkainta aikaa. Korona-aika toi todellisen pihanlaittobuumin, jonka myötä erilaisten pihakivituotteiden menekki ponnahti muutamaksi kuukaudeksi ennen kokemattomalle tasolle.

– Korona teki sen, että ihmiset jäivät kotiin ja tekemään kaikkien muiden puuhien ohella myös paljon pihatöitä. Sama ilmiö nähtiin Norjassa ja Ruotsissakin, myyntijohtaja Arttu Jokinen kertoo.

Kivitori on orivesiläisen Liuskemestarit oy:n verkkoliiketoimintaa, joka keskittyy myyntiin yksityisasiakkaille. Kivituotteiden tukku- ja projektimyynti tapahtuu Liuskemestareiden kautta.

Kyseessä on Suomen suurin luonnonkiviin erikoistunut verkkokauppa. Valikoimaan sisältyy yli 700 eri tuotetta. Kivitori on ollut toiminnassa vuodesta 2013.

– Keskitymme verkkokaupassa pihakiviin, joita löytyy hyvin laaja valikoima. Lisäksi tätä kautta menee multaa ja oheistuotteita, kuoriketta ja kivituhkaa. Moni tilaaja ostaa kivitilauksen yhteydessä myös vaikkapa tarvitsemansa mullan, koska sekin liikkuu kätevästi samassa kuljetuksessa ja samoilla rahtikuluilla.

Pihakivet jaetaan luonnonkiviin ja betonikiviin. Yleisimpiä luonnonkivituotteita ovat graniitti, liuskekivet, koristekivet, graniittilaatat ja liuskekivilaatat.

Vain pieni osa tuotteista tulee Liuskemestareiden louhokselta tai muutoin omalta paikkakunnalta. Kivitorilla on omaa maahantuontia, ja tuotteita ostetaan myös monilta kotimaisilta toimijoilta.

– Jotta verkkokauppa vetää asiakkaita, tuotevalikoiman pitää olla riittävän laaja. Meiltä löytyy pihojen kunnostukseen liittyviä tuotteita laidasta laitaan, niin että asiakas saa täältä usein kaiken tarvitsemansa.

Verkkokauppaa ei luoda hetkessä

Jokinen on tyytyväinen siihen, että verkkokauppa on ehtinyt toimia jo useita vuosia. Toimivaa verkkokauppaa ei polkaista pystyyn hetkessä.

– Oli todella hyvä, että meillä oli tämä valmius olemassa nyt kun korona tuli. Muutoin tässä olisi voinut käydä huonosti.

– Olemme harjoitelleet Kivitorin kanssa pitkään, ja se on viimein alkanut kannattaakin. Verkkokauppa vaati opettelua, jotta vähitellen löysimme asiakkaat ja oikealla tavalla kilpailukykyisen hintatason.

Sähköiseen kaupankäyntiin liittyy paljon kohdemarkkinointia, mikä tuo kustannuksia. Digitaalisen markkinoinnin osaaminen on toiminnan yksi avaintekijä.

Markkinointia tehdään monen kanavan kautta. Kivitori käyttää hakuoptimointiin ulkopuolistakin apua, jotta juuri sen verkkokauppa nousee kärkeen hakupalvelujen tuloksissa.

– Saimme viimein verkkokaupan pohjan siihen kuosiin, että Pihakivi pääsi hakulistoilla jopa ykköseksi. Tässä kisassa pärjää verkkokauppa, jonka ihmiset löytävät helposti.

Elämä verkkokaupassa on jo rauhoittunut kesän jälkeen, mikä suo tervetulleet hengähdystauon.

– Myymäläpäällikkömme Jukka Mäki ja varastomies Matti Luukkonen ovat olleet koko kesän tosi tiukoilla, koska emme ehtineet palkkaamaan tarpeeksi nopeasti lisää väkeä. Onneksi he olivat joustavia ja tekivät pitkääkin päivää, ja selvisimme suurimmistakin tilausruuhkista.

Liuskemestareiden tukkumyynnissä ei ole näkynyt merkittävää menekin muutosta ainakaan toistaiseksi. Se kirpaisee, että merkittävät Pohjois-Suomen matkailukohteiden projektit ovat nyt jäissä.

– Varauduimme siihen, että tänä vuonna tulee mittavia hankkeita, jopa 10 000 neliön kivitoimituksia. Ne olisivat tuoneet lisää töitä ainakin parin työntekijän verran. Näkymä on nyt niiden osalta epävarma, mutta toivomme, että moni meille tärkeä projekti lopulta vielä toteutuu.

Liuskemestarit Kivitori
Myyntijohtaja Arttu Jokinen esittelee Liuskemestareiden louhoksella lohkottua liuskekivilaattaa. Kuva: Juha Jäntti

Leave a Comment