Raideliikenteen vuosikymmen

Valtion ja suurimpien kaupunkiseutujen välinen neljäs MAL-sopimus on hyväksyntäkierroksella. Uusi nelivuotinen sopimuskausi tuo Tampereen kaupunkiseudulle valtion rahaa erityisesti raideliikenteen kehittämiseen.

Alueellisesti suurimman huomion kohteena on ollut raidepuolella Tampereen raitiotiehanke. Valtio on ollut sen toteutuksessa mukana noin 30 prosentin osuudella. Uusi sopimus sisältää valtion lupauksen seudullisen raitiotien yleissuunnittelun ja rakentamisen rahoittamisesta vastaavalla kustannusjaolla.

Seuturatikka koskee vain osaa kaupunkiseudusta, kun keskusteluissa on reittien jatkaminen lähinnä Kangasalle ja Ylöjärvelle. Sen sijaan lähijunaliikenteen roolin vahvistaminen näkyy laajemmallakin, myös Orivedellä ja Juupajoella.

MAL tarjoaa valtion rahoitusosuutta Oriveden aseman kehittämiseen. Liikenne- ja viestintäministeriö rahoittaa erikseen junien lähiliikennekokeilua, jolle luvataan pitkällistä kestoa. Näin Orivesi tulee vahvemmin mukaan siihen seudullisen liikenteen tulevaisuuteen, jota nyt vähitellen rakennetaan.

Uusi sopimus painottaa asuinrakentamista joukkoliikenneyhteyksien äärelle. Lähijunaliikenne on Oriveden kehitykselle merkittävä mahdollisuus. Yksi olennainen kysymys on, pystyykö asemanseutu kehittymään vahvaksi asumiskeskittymäksi, jota junaliikenne olennaisesti palvelee.

Leave a Comment