50 vuotta sitten: Maastokelpoiset paloautot Asevarikko 6:lle ja Lylyn viestivarikolle

vanha artikkeli, paloauto

Asevarikko 6 ja Lylyn viestivarikon päälliköt majurit Eero Tapanainen ja Jaakko Toiviainen sekä vääpeli Lasse Mattila ja sotilasvirkamies Taisto Lehtilä tarkastelemassa uusien paloautojen tehokkaita pumppuja.

Asevarikko 6 ja Lylyn viestivarikko ovat saaneet kevyehköt, maastokelpoiset, erityisesti metsäpalojen sammuttamiseen soveltuvat Land-Rover paloautot. Puolustusvoimien yksiköissä on nyt käytettävissä 7 vastaavanlaista paloautoa.

Suomen Autoteollisuuden maahantuoman Land-Roverin alustalle rakennetun, Kiitokori Oy:n toimittaman palouauton moottorin teho on 93 hv. Auton käyttökelpoinen huippunopeus on 90 km/t ja nelivetoisena 50 km/t. Auto on varustettu 500 l vesisäiliöllä.

Autossa on auton moottorin käyttämä nokkapumppu. Sen teho on 2700 l/min, joka vastaa kahdeksaa työsuihkua. Alkuimu aikaansaadaan pakokaasuejektorilla. Pumpun valmistaja on Paltor Oy, Turku.

Tavanomaisen palokaluston lisäksi autoissa on paineilmahengityslaitteet, moottorisaha ja kevyellä Rapidex-moottoriruiskulla varustettava perävaunu. Autossa on tilaa lähes 10 miehelle. Auto pumppuineen maksaa n. 48.000 markkaa. Hintaa nostavat vielä varusteet.

Asevarikko 6 auto sijoitetaan valmistuvaiheessa olevalle Siikakankaan varikko-osastolle. Se parantaa osaltaan myös Ruoveden kunnan palotorjuntavalmiutta. Lylyn viestivarikon laitospalokunnalla on sammutussopimus Juupajoen kunnan kanssa. Uusi paloauto tehostaa tuntuvasti erityisesti metsäpalojen sammutusmahdollisuuksia Juupajoella.

Juttu on julkaistu Oriveden Sanomissa 16.4.1970. Se julkaistaan uudestaan juuri sellaisena kuin se on 50 vuotta sitten lehdessä ollut.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?