Malisten perheessä jokainen osaa kääntää rattia ja painaa tallaa pohjaan, kun Mustang laitetaan rallin starttilinjalle – orivesiläisten Malisten ansiota on sekin, että Marcus Grönholm pääsi eroon yhdestä neitsyydestään

Maliset, autoharrastajat
Autourheilu on koko Malisen perheen eli Arton, Eliisan ja Kirsin harrastus. – Autot ovat koko perheemme harrastus, eräänlainen elämäntapa, Arto Malinen toteaa. Kuva: Mirkka Tuominen

Mitä vanhemmat edellä, sitä lapsi perässä. Niin on käynyt myös Eliisa ja Arto Malisen perheessä. Pariskunnan tytär, 23-vuotias Kirsi Malinen oppi ajamaan peltoautolla jo seitsenvuotiaana.

– Olihan se uutta ja jännää, kun niin nuorena pääsi ajamaan autolla. Muistan silloin jo haaveilleeni, että joskus haluan rallia ajaa, Kirsi Malinen sanoo.

Perhe harrastaa autoilua monipuolisesti. Arto Malinen on ajanut kilpaa noin 25 vuoden ajan.

– Autot ovat koko perheemme harrastus, eräänlainen elämäntapa, Malinen toteaa.

Autourheiluun, tuttavallisemmin motorsporttiin Arto Malinen hurahti 1990-luvun alussa, jolloin hän pyöri paljon kavereidensa rallihuollossa ja katseli penkalla kisoja.

– Aloitin kisailun vasta 1990-luvun lopussa. Kilvanajon päätin lopettaa Mänttä200-rallin jälkeen ja aloittaa harrastamisen. Silloin päätin rakentaa Suomen nopeimman Ford Mustangin soralle, ja se siitä tulikin.

Malisella on viisi harrasteautoa. Kaksi autoista on samanlaisia punaisia Mustangeja, joten samanmallisia varaosia löytyy helposti.

– Kaikki kysyvät, miksi olen valinnut ralliin niin erikoisen auton kuin Mustang. Vastaus kuuluu ehkä, että omaksi iloksi ja muiden kiusaksi, Malinen vitsailee.

Maliset, autoharrastajat
Perheen tytär Kirsi Malinen toimii ralleissa isänsä Arton kartanlukijana. Hän kaasuttelee myös jo tottuneesti perheen yhteistä ralliautoa, mutta haaveilee myös täysin omasta kilpa-autosta. Kuva: Mirkka Tuominen

Autoharrastus pitää sisällään monenlaisia tapahtumia

Malisen kilpurit ovat olleet esillä Pirkkahallissa Hot Rod & Rock show:ssa, Helsingissä American car show:ssa sekä lukuisissa autokokoontumisissa.

Autoilla on ajettu rallia, sprinttiä soralla ja asvaltilla, driftingiä, autoslalomia ja ehkä vielä jonain päivänä myös autosuunnistusta.

– Tänä vuonna kierrettiin koko X-MEAL asvalttisprint -sarja, kertoo Arto Malinen.

Vuonna 2017 Marcus Grönholm kävi testaamassa yhden Malisen autoista Vauhdin maailma -lehteen. Grönholm oli todennut, että auto oli ensimmäinen auto, missä hän saa jalat suoraksi.

–  Voidaan myös sanoa Grönholmista, että poksautimme hänen Mustang-neitsyyden. Hän ei ollut aikaisemmin ollut ajanut Mustangilla.

Testaushetkestä löytyy myös lyhyt video YouTube:sta.

 

Maliset, autoharrastajat
Ralliauton takajalkatilassa kuuluu olla helposti saatavilla kaksi jauhesammutinta. Kuva: Mirkka Tuominen

Koko perhe kisailee

Arto Malisen rinnalla kisoissa on istunut muutamia kartanlukijoita. Nyt hänen kartturinaan ralleissa toimii kuitenkin pääasiassa tytär Kirsi Malinen. Tehtävää hän on hoitanut jo muutaman vuoden ajan.

– Kun ekan kerran istuin kartturin penkkiin ja oltiin lähtöviivalla, niin sykkeet olivat kyllä korkealla ja jännitti. Muutama sekunti, ennen kun lähdettiin pätkälle, sanoin mitä tuli ensimmäisenä mieleen: Se on menoo ny, Kirsi Malinen muistelee.

Kirsi Malinen on haaveillut tulevaisuudessa saavansa myös täysin oman autonsa.

– Yhteisiä autoja meillä kaikki autot ovat, perheenisä vakuuttaa.

Myös Eliisa Malinen on ajanut kilpa-autoilla muutaman kisan sekä ratapäiviä. Hänen ensimmäinen kilpailunsa oli vuonna 2013 Pohjoisjärvi sprintissä.

–  Arto sai minut ylipuhuttua kokeilemaan rallin hurmaa. Ensimmäisen rallin lähtöviivalla sydän oli hypätä kurkusta ulos, kun jännitti aivan hirveästi. Oli talvi ja Mustangia oli vain vietävä syvissä urissa. Kaasujalka yritti havitella lattiapeltiä, mutta pää ei vain kestänyt antaa painaa kaasupoljinta pohjaan asti.

– Arto huusi vierestä nuottia ja loppupeleissä ajo sujui hyvin. Ehkä sitä vielä joskus tulee ahtauduttua ratin taakse ja laitettua takapyörät sutimaan, Eliisa Malinen toteaa.

Eliisa Malinen kokee radalla ajamisen mielekkäämpänä. Jurvan ja Alastaron moottoriradoilla hän on kokeillut omat rajansa ja ajoon on tullut varmuutta.

Maliset, autoharrastajat
Arto Malisen Ford Mustang GTS:n turvakaarta koristaa Robert Lappalaisen nimikirjoitus, jonka hän kirjoitti Helsingin American car show:ssa. Lappalainen oli American IMSA -sarjan voittaja Mustangilla vuonna 1990. Kuva: Mirkka Tuominen

Kirjoja rallitarinoista

Tiimien huoltojoukot ovat mielellään mukana rallikisoissa. Kilpailuissa vallitsee rento tunnelma, vaikka kisassa olevien kuskien sijoituksia jännitetäänkin yhdessä.

Arto Malinen on tehnyt myös tiimikirjat vuosilta 2011–2022, joissa on tarinoita menneistä kisoista.

– Tältä vuodelta tulee loppuvuodesta uusi kirja, Malinen kertoo.

Ikimuistoisin kilpailu Arto Malisella on vuoden 2009 Kankaanpää-ralli, jossa hän johti luokkaansa yli puolella minuutilla ennen viimeistä pätkää.

– Viimeisen pätkän alkuun tullessa tunnistin pätkän, kun olin siellä monesti ollut katsomassa ralleja. Lähdöstä alkukiihdytys, vaihdekeppi juuresta poikki ja vaihde jäi vapaalle. Saatiin kolmonen potkittua sisään, ja hävittiin voitto muutamalla sekunnilla.

Käytössään olleita vanhoja autoja Arto Malisella on hieman ikävä. Kirsi Malisen ensimmäinen auto oli Volkswagen Passat, Arto Malisen Escort MK1 ja Eliisa Malisen Datsun 100A.

– Silloin kun ajelin ensimmäisellä vanhakoppa Escortillani, haaveilin Mustangista. Nykyään, kun ajelen Mustangilla, haaveilen vanhakoppaisesta Escortista, Arto Malinen hymähtää.

Maliset, autoharrastajat
Vilkaisu sisään! Kyllä tytär vain osaa kaasuttaa. Kuva: Mirkka Tuominen
Maliset, autoharrastajat
Mustangissa on tyylikkäitä yksityiskohtia, kuten vaikkapa takaspoileri. Kuva: Mirkka Tuominen
Maliset, autoharrastajat
Arto Malisen kirjoittamat rallikirjat ovat mukavaa luettavaa. Viisi kirjaa saa pian jatkoksi uutuuskirjan. Viime vuoden kirjan takakannessa on teksti: Tämä ei ole harrastus, tämä on elämäntapa. Emme ole kilvanajajia, jotka ajaa Mustangilla. Olemme Mustang -harrastajia, jotka ajaa kilpaa. Kuva: Mirkka Tuominen
Maliset, autoharrastajat
Hyvin on tilaa, onhan Marcus Grönholmkin sanonut, että Mustang oli ensimmäinen auto, jossa hän sai jalkansa suoraksi. Kuva: Mirkka Tuominen

Leave a Comment