”Kaiken kaikkiaan kiitoksen saaminen hyvästä palvelusta on iso juttu” – HoiDogkissa tervehdyksen ja palvelua saavat myös ihmisasiakkaiden nelijalkaiset ystävät

HoiDogki, Tiina Jaakkola
Orivesiläiset paljastivat kaupungin somekyselyssä, että HoiDogkista saa hyvää asiakaspalvelua. Tiina Jaakkola oli palautteesta ja kaupungin myöntämästä huomionosoituksesta yllättynyt. Hänen mukaansa kun Orivedeltä saa hyvää palvelua liikkeestä kuin liikkeestä. Kuva: Jaana Ala-Lahti

– Hienolta ja palkitsevalta se tuntui. Se kertoo myös siitä, että olemme tehneet asioita oikein. Kaiken kaikkiaan kiitoksen saaminen hyvästä palvelusta on iso juttu, toteaa Tiina Jaakkola, yksi Oriveden keskustassa sijaitsevan HoiDogkin yrittäjistä.

HoiDogki sai aiemmin syksyllä vietettynä Yrittäjänpäivänä Oriveden kaupungin antaman huomionosoituksen. Se myönnettiin hyvästä asiakaspalvelusta. Raatina olivat toimineet kaupunkilaiset sosiaalisessa mediassa.

– Yllätyksenä se tuli. Ja ihan siinä mielessä, kun olen itse saanut Orivedellä niin hyvää asiakaspalvelua ihan ylipäänsä. Kisa on siis tällä saralla tiukkaa.

Asiakaspalvelunsa salaisuuden Jaakkola arvioi olevan paremmin liikkeen asiakkaiden hallussa. Laitetaan Jaakkola kuitenkin miettimään sitä itsekin.

– Ystävällisyys, asiallinen ja asiantunteva palvelu, sellainen rentous, Jaakkola listaa lyhyen mietinnän jälkeen.

– Aina me myös pyrimme palvelemaan asiakkaitamme ihan loppuun saakka. Jos meillä on esimerkiksi jokin tuote loppu, niin ilmoitamme asiakkaalle, kun sitä meiltä taas löytyy. Toki kysymme, että haluaako asiakas, että otamme häneen yhteyttä, Jaakkola jatkaa.

HoiDogkissa asiakaskuntaan kuuluvat myös liikkeessä vierailevat lemmikit, jotka pääasiassa ovat koiria. Myös ne saavat osansa liikkeen asiakaspalvelusta.

– Totta kai! Me tervehdimme myös koirat ja ne saavat meiltä nameja. Jos koiran pitää kokeilla varusteita, niin siinäkin tilanteessa autamme. Molemmat me huomioimme, niin omistajat kuin koirat, Jaakkola sanoo.

Hoidogki, Tiina Jaakkola
Tiina Jaakkola alkoi toimia HoiDogkin yrittäjänä vuonna 2018. Edellisenä vuonna hän oli valmistunut taiteen maisteriksi Lapin yliopistosta. Jaakkola omistaa yrityksen yhdessä veljensä Teron ja äitinsä Anne-Marin kanssa.

”Enää ei tarvitse miettiä, että nyt minä palvelen asiakkaita”

Tiina Jaakkolan lisäksi HoiDogkissa asiakkaita auttaa ja opastaa hänen veljensä Tero. Sisarukset omistavat yrityksen yhdessä äitinsä Anne-Mari Jaakkolan kanssa.

–Äiti on ottanut vastuulleen maanantaisin kokoontuvan koiranpentujen leikkikerhon pitämisen. Ja kyllähän se isäkin käy täällä vielä välillä pyörimässä, Tiina Jaakkola hymähtää.

Ensimmäiset opit yrittäjyyteen ja asiakaspalveluun Jaakkola kertookin saaneet juuri vanhemmiltaan.

– Heiltä opin ne perusasiat. Muun muassa sen, että pitää olla kohtelias ja muistaa aina tervehtiä asiakasta.

Jaakkola myöntää, että työ on opettanut häntä paremmaksi asiakaspalvelijaksi.

– Itse asiassa minä olin kouluaikoina aika ujo. Tässä työtä tehdessä olen harjaantunut ja oppinut olemaan asiakkaiden kanssa. Nyt tämä kaikki tulee jo sen verran luontaisesti, ettei sitä tarvitse edes enää miettiä, että nyt minä palvelen asiakkaita.

HoiDogki, Tiina Jaakkola
Tiina Jaakkolan mielestä on tärkeää, että asiakkaat saavat HoiDogkista oikeasti asiantuntevaa palvelua. Jaakkola on itse käynyt muun muassa koirien ruokintaan liittyvissä koulutuksissa. Kuva: Jaana Ala-Lahti

Asiakkaiden toiveistakin tehdään totta

Osaamistaan ja ammattitaitoaan Jaakkola on pyrkinyt koko ajan kasvattamaan. Viime vuonna hän kouluttautui raakaruokintaohjaajaksi ja tänä vuonna ohjelmassa on ollut koiran ravintoterapeutti -koulutus.

– Minä pidän sitä tärkeänä, että meiltä saa oikeasti asiantuntevaa palvelua. Sekin on tärkeää, että kuuntelee asiakkaita ja heidän kokemuksiaan. Niissä voi olla paljon sellaisia asioita, joista jokin toinen asiakkaamme voi hyötyä, Jaakkola mainitsee.

Omaan työhönsä Jaakkola on ammentanut myös itse saamastaan asiakaspalvelusta.

– Minusta on mukava mennä sellaiseen paikkaan, jossa tervehditään, kun ovesta tullaan sisälle ja tunnelma on ystävällinen. Lisäksi pidän siitä, että saan ensin rauhassa katsella liikkeen valikoimaa ja vasta sitten aloittaa keskustelun ja kaupanteon. Varmasti tämä tyyli näkyy myös meidän liikkeessämme, Jaakkola hymyilee.

Hyvän asiakaspalvelun merkki on myös se, että asiakkaiden toiveet kuullaan. HoiDogkissa niitä myös toteutetaan. Esimerkiksi tänä syksynä liikkeen tiloissa on järjestetty asiakkaiden pyynnöstä lemmikkien kynsienleikkuupäiviä.

– Se lähti ihan siitä, että asiakkaat ovat sitä meiltä tosiaan toivoneet. Kun Heidi Haapaniemi aloitti täällä Orivedellä koirien turkinhoidon ja muuta siihen liittyvää, niin ehdotin hänelle yhteistyötä. Tarjoamme palvelua nyt kerran kuussa, Jaakkola kertoo.

Leave a Comment