Sillanrakentajat aidosti ylpeitä uudesta luomuksesta: ”Ei mikään kantti kertaa kantti” – työmaa keskellä valtatietä vaatii varovaisuutta myös ohiajavilta, uusinkin pujottelurata pyrkii hillitsemään ajonopeuksia

Sillankanteen on laitettu melkoisesti rautaa, ja lisääkin raudoitusta on vielä tulossa. Vasta päissä olevat maatuet on valettu, varsinainen sillan valu tapahtuu parin viikon sisällä. Sillan osalta työmaapäällikkönä toimii Mika Kainulainen Destialta, joka arvostaa korkealle Oriveden ylikulkusillan estetiikkaa. Kuva: Anne Kotipuro

Kolhuja saaneen ylikulkusillan purkua ja uuden sillan edistymistä Oriveden liittymässä ovat Ysitietä ajelevat päässeet seuraamaan loppukeväästä lähtien aitiopaikalta ajaessaan työmaan halki. Mutta millaista on tehdä töitä keskellä vilkasta valtaväylää, kun nopeusrajoituksia eivät läheskään kaikki noteeraa?

Vastaava työmaapäällikkö Jarkko Kettunen kertailee työmaan vaiheita. Työt alkoivat huhtikuussa, ja vanha kevyen liikenteen ylikulkusilta Paltanmäeltä Oriahteen puolelle saatiin purettua joutuisasti keväällä kolmessa vaiheessa. Risteysurakka on Destialla, ja sen tilaajana on ely-keskus.

Kaupunkikin osallistuu hankkeeseen lähinnä risteysalueen pohjoisosassa, jossa on siirretty runkovesijohtoa ja rakennettu meluvalleja sekä toteutettu pyörätieyhteys Ruovedentien suunnasta rampin bussipysäkille. Kaupunki osallistuu myös sillan rahoitukseen.

Marraskuussa päästään sitten Ysitie ylittämään uutta siltaa pitkin, jonka muottia viime viikolla viimeisteltiin. Betonivalua päästään tekemään parin viikon sisällä, mutta sillanrakennus oli jossakin vaiheessa jopa neljä viikkoa aikataulusta myöhässä.

– Materiaalista on ollut pulaa, niin puutavarasta kuin raudastakin, Kettunen selvittää syytä viivästykseen.

Työmaalla on toinenkin työmaapäällikkö, sillä sillasta vastaa Mika Kainulainen. Kettusen vastuulla ovat työmaan yleisjohto, kaista- ja risteysjärjestelyt.

– Ysitietä ajaa jopa 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, muistuttaa työmaalla poikennut ely-keskuksen projektipäällikkö Jarkko Peurala, jonka hoidossa juuri tämä urakka ei varsinaisesti ole, mutta hän seuraa sillan etenemistä Oriveden liikenteen kokonaiskuvan näkökulmasta.

– Alussa ajonopeudet olivat verraten kovia, mutta pari nopeusvalvontaiskua ihan siinä alkuvaiheessa vaikuttivat kyllä nopeasti, Kettunen muistelee.

Kollega Kainulaisen piti pyytää poliisilta virka-apua, niin vaarallista tienvarressa oli aluksi työskennellä. Etenkin alamäkeä Tampereen suunnasta tultiin turhan vauhdikkaasti.

Nyt paikalla olevien nuoliopasteiden ja tilapäisaitojen tarkoituksena on nimenomaan hillitä vauhtia alueella, ja ne ovatkin tepsineet melko hyvin, samoin kuin 30:n nopeusrajoitus sillan alla.

Liikenteen pysäyttämistä kokonaan on kuitenkin tarvittu melko harvoin tässä kohtaa, koska tielle rakennetaan lisää leveyttä, ja väistövaraa on sivusuuntaan.

Lähes kaikki pysähtyvät stop-merkin kohdalla

Kantatie 58:lta Tampereen suuntaan ajavat joutuvat kiihdyttämään ylämäkeen rampille sijoitetun stop-merkin takaa.

Kokemus on tosin osoittanut, että siinä kohtaa kuljettajan kaulan pitää kääntyä suunnilleen korkkiruuville, jotta takaviistosta tulevan liikenteen pystyisi havaitsemaan.

– Stop-merkki on ehkä hiukan hankalassa kohtaa, mutta toisaalta muutoksia liikennejärjestelyihin ei voi kovin tiheästi tehdä, työmaapäälliköt selvittävät.

– Aika hyvin autot ovat kuitenkin pakollista pysähtymistä totelleet, aniharva on jättänyt sitä noudattamatta, he lisäävät.

Osa työntekijöistä tekee nelipäiväistä viikkoa ja pitempää päivää, viime viikollakin riista-aitaa pystytettiin iltaan asti. Näin he ovat saaneet perjantait vapaaksi. Työmaalla on kaikkiaan ahertanut noin 15 Destian työntekijää. Rekisterikilvistä päätellen mukana on myös kansainvälisiä työntekijöitä Suomenlahden eteläpuolelta.

Seuraavaksi Tampereen suuntaan rakennetaan keskikaide vajaan kolmen viikon kuluttua, ja kunhan kaistaviivat on saatu maalattua, tien tasolla alkaa olla valmista.

Jarkko Kettunen (edessä) sanoo, että liikennejärjestelyt ovat oleellinen isoa hanketta, mutta nekään eivät saa muuttua liian taajaan. Ely-keskuksen Jarkko Peurala muistuttaa, että tähän kohtaan Ysitietä ei tarvitse enää kajota jatkossa, kun tieosuutta Tampereen suuntaan pala palalta parannetaan. Nyt tehdään kerralla valmista. Kuva: Anne Kotipuro

Sillan valuun päästään lähiviikkoina

Viime viikolla sillanrakentajat viimeistelivät muottia, ja siltaa valamaan on tarkoitus päästä viikon–kahden sisään. Betoni tuodaan paikalle sillan alle ja johdetaan puomin kautta siitä yläilmoihin.

Tuleva kevyen liikenteen ylikulkusilta on esijännitetty kaarisilta. Se tarkoittaa, että sillan keskiosa on hieman korkeammalla kuin päät, ja heti valun jälkeen rakenteen sisään tulevat vaijerit kiristetään lopulliseen mittaansa.

Kun sillankansi on valettu, täyttää Kettusen porukka sillan maatukien sisustan murskeella ja päälle valetaan niin sanottu siirtymälaatta. Toistaiseksi työntekijät kulkevat siltamuotille porrastornin kautta kiipeämällä.

Kainulaisen edellinen vastaava työmaa valtatien päällä oli Nelostiellä Tikkakoskella, ja siellä sillan jänneväli oli vielä pidempi. Ihan viimeksi hän oli kaukana Pohjanmaalla rakentamassa 69 tuulivoimalan perustuksia, mutta kuuden ja puolen tunnin matka kotoa Kangasalta oli melko ryydyttävä. Nyt työmatkan saattoi kesällä taittaa joskus jopa moottoripyörällä vanhaa Kangasalan tietä, joka on kuulemma kaksipyöräisellä varsin miellyttävä ajella. Kettunen taas kulkee töihin Hämeenlinnasta.

”Ei mikään kantti kertaa kantti -silta!”

Siis välillä tuulivoimalan perustuksia, välillä siltoja. Tämä sillanrakentajien ryhmä on erikoismiehiä ja ylpeä osaamisestaan. Sen kuulee Kainulaisen kommentistakin.

– Myöhän tehhään vaikka Eiffel-torni nurinpäin, kun joku vaan tilaa!

Kun suunvuoron antaa savolaiselle, osa vastuusta on aina kuulijan. Mutta vakavasti puhuen Kainulainen kiittelee suunnittelijaa, ettei näkyvälle paikalle suunniteltu mitään ”kantti kertaa kantti” -siltaa, vaan jotakin kauniimpaa ja muodokkaampaa.

Kaarisillan teko ei ole yhtä yksinkertaista kuin aivan suoramallisen, joten mittamiehillä on riittänyt kiirettä. Niin korkea kaaresta ei kuitenkaan ole tulossa, että pyöräilijä sen takia hengästyisi.

Mika Kainulainen kertoo tulevan sillan keränneen jo muottivaiheessa kiittäviä kommentteja myös yhteiskoululaisilta, jotka koripallokentältään sitä yhtenä päivänä katselivat ja rivissä ääneen kehuivat, miten hieno sillasta tulee.

Ja kyllä, sillalle on tilattu myös peltiset villasukkakoristeet, jotka valaistaan.

– Sitten siitä vasta hieno tuleekin, tekijät uskovat.

Leave a Comment