Kiinnitä peräkärryn kuorma huolella ja varo aisanostetta – muista tarkistaa valot ennen lähtöä ja pysähdy matkallakin kokeilemaan liinojen kireys

Juupajokelainen Kari Markkula kiristää vielä hiukan takimmaista liinaa, mutta yleisesti ottaen hänen puutavarakuormansa oli sidottu peräkärryyn oikeaoppisesti ja huolella, poliisipartio toteaa. Taustalla vanhempi konstaapeli Anu Jokinen. Kuva: Anne Kotipuro

Näin keväällä alkaa taas yhä useammin teillä näkyä peräkärrylasteja matkalla mökille tai remonttia varten hankittuja lautakuormia. Poliisikin seuraa muun valvonnan yhteydessä, että kuormat ovat asianmukaisia, sillä väärin lastattu peräkärry vaarantaa niin oman matkanteon kuin sivullistenkin turvallisuuden.

– Eniten seuraamuksia aiheuttavat kuormien varmistamattomuus sekä ajo-oikeudet. Harvemmin matkaa on kuitenkaan tarvinnut kuorman puutteellisen kiinnityksen takia kokonaan keskeyttää, jos sitominen saadaan hoidettua paikan päällä kuntoon. Jos ei sopivia välineitä ole matkassa, sitten pitää ehkä hakea täydennystä varusteisiin, kertoo ylikonstaapeli Tero Kössi Sisä-Suomen poliisilaitoksen liikenteenvalvontayksiköstä.

Työparinsa, vanhemman konstaapelin Anu Jokisen kanssa hän on suorittamassa liikennevalvontaa Hirsilän levikkeellä Orivedellä, kantateiden 58 ja 66 risteyksessä.

Ajo-oikeudella Kössi viittaa siihen, että O1-luokkaan kuuluvaa jarrutonta, kokonaismassaltaan enintään 750-kiloista peräkärryä voi ajaa tavallisella B-ajokortilla. Myös henkilöauton ja O2-luokan jarrullisen perävaunun yhdistelmää voi vetää B-kortilla, sikäli kun vetoauton ja perävaunun rekisteriin merkitty suurin sallittu kokonaismassa ei ylitä 3 500 kiloa. Sitä painavammissa yhdistelmissä vaaditaan BE-luokan kortti.

Kuorma ei saa lavalla liikkua eikä mitään pudota

Kuorman kiinni pysymisen varmistaminen vaatii Kössin mukaan sen tukemista, sitomista, lukitsemista tai peittämistä – tai näiden toimien yhdistämistä. Tähän on kaupoista saatavissa asianmukaiset kiinnitysliinat, jotka voi myös kätevästi kiristää metallisten vipujen avulla.

Kuormaa sidottaessa hyvänä apuna ovat valmistajan kärryn kuormatilaan asentamat koukut tai silmukat. Niiden avulla kiinnityskulmasta kärryn alanurkasta kuorman korkeimpaan kohtaan saadaan riittävän jyrkkä ja sidoksesta tulee napakka.

Peräkärryn kuormaamisessa erittäin tärkeää on oikea painopiste. Kuorma on sijoitettava peräkärryn akseliin nähden niin, että vetoaisalle kohdistuu enintään 10 prosenttia perävaunun sallitusta massasta eli kevyellä peruskärryllä maksimissaan 75 kiloa.

Tätä voi testata vaikkapa kokeilemalla nostaa vetoaisaa: liian takapainoisessa kärryssä vetoaisa pomppaa ylöspäin turhankin helposti – kannattaa varoa, ettei loukkaa itseään.

Aisanoste vaarallinen sekä itselle että muille

Poliisi pystyy silmämääräisestikin arvioimaan lastin painavuutta, mutta nyt partio on liikkeellä kuorma-autolla, jolla ratsataan usein raskasta liikennettä. Silloin mukana ovat myös pyörien alle laitettavat punnituslaitteet.

– Liian takapainoisesti lastatun kärryn vetoaisan aisanoste on monella tavalla vaarallinen juttu. Aisa pysyy yleensä vetokoukussa kiinni, jos lukitus ei ole rikki, mutta väärä painopiste pyrkii keventämään auton takaosaa ja heikentää merkittävästi yhdistelmän hallittavuutta. Tästä on vaaraa niin vetoauton kuljettajalle kuin muillekin tiellä liikkujille, Kössi varoittaa.

Kesken kaiken tulee Voitilan risteyksessä liikennettä seuraavasta toisesta poliisiautosta tieto, että nyt on bongattu peräkärryn vetäjä.

Juupajokelainen yrittäjä Kari Markkula oli hakenut puutavaraa Tampereelta. Ammattilaisella on vähän pidempi peräkärry vedettävänä.

Hänen kuormassaan ei ollut muuten huomauttamista, mutta Jokinen pyytää ystävällisesti vielä vähän kiristämään takimmaista kiinnitysliinaa. Tästä näkee, että kiinnityksiä kannattaa näinkin lyhyillä matkoilla ajoittain pysähtyä tarkistamaan, ne kun saattavat itsekseen töyssyissä löystyä. Paperit katsotaan vielä, ja matka jatkuu.

– Peräkärryä lastatessa kuorma ei saa ylittää kärryn ääriviivoja ainakaan sivusuunnassa. Jos kyydissä on esimerkiksi puutavaraa eikä kärryn pituus riitä, ulkonema kärryn perässä voi olla enintään kaksi metriä, Kössi muistuttaa.

Ulkoneman ylittäessä kärryn takalaidan yli metrillä siihen on laitettava varoitusmerkiksi vähintään 30 kertaa 30 -senttinen punainen tai punakeltainen liina.

Näillä pyörien alle laitettavilla vaakalaitteilla punnitaan yleensä raskaan kaluston ajoneuvoja, mutta tarvittaessa myös henkilöauton peräkärryjä. Kuorman laatukin kertoo, onko syytä epäillä ylipainoa. Kuva: Anne Kotipuro.

Tarkista ennen lähtöä aina valojen ja vilkkujen toimivuus

Kevyet peräkärryt saattavat seistä välillä pitkiäkin aikoja tuulessa ja tuiskussa, joten ennen lähtöä pitää ehdottomasti tarkistaa valojen, jarruvalojen ja vilkkujen toimivuus.  Esimerkiksi vasemmalle kääntyessä voi muuten tulla ikävä yllätys perässä ajavalle, ja johtojen kytkennätkin saattavat ajan kuluessa hapertua.

Ylikonstaapeli Kössin mielestä liikkeiden asiakkaille vuokrattavat tai lainattavat kevyet peräkärryt ovat sinänsä hieno juttu, mutta satunnaisesti peräkärryä käyttävillä ei esimerkiksi oikeaoppinen kuormaus ole välttämättä niin hallussa kuin peräkärryä vakituisesti käyttävillä. Myös ajossa peräkärry voi yllättää, ellei sen käyttöön ole tottunut. Mutkissa se oikoo, ja peruutus on ihan oma lukunsa.

– Kun kärryä aletaan lastata, on tiedettävä jo valmiiksi, mitä kaikkea kuormaan on tulossa. Silloin eripainoiset esineet on mahdollista sijoittaa järkevästi ja turvallisesti, hän painottaa.

Peräkärryjen kuomut ovat yleistyneet. Ne suojaavat kuormaa loskalta ja pölyltä, mutta myös lisäävät jonkin verran kuorman painoa – ja niiden sisälläkin on esineiden kiinnitys varmistettava. Esimerkiksi kyydissä oleva pesukone jatkaa auton jarrutuksessa matkaa vaikka kuomun läpi, ellei sitä ole sidottu pysymään paikallaan.

Leave a Comment