”Se tuntui tosi hienolta, kun näimme, että olemme oikeasti saaneet sen lipun, jota olemme tavoitelleet” – Kultavuoren koulu sai ympäristöteoistaan Vihreän lipun ja runsaasti kehuja

Kultavuoren koulun saama Vihrea lippu nostettiin liehumaan tammikuun puolivälissä. Lipunnostajana toimi koulun Ympäristöraadin puheenjohtaja Sävy Parpola. Kuva: Jaana Ala-Lahti

Kultavuoren koulu on saanut Vihreän lipun ympäristön hyväksi tehdystä työstä. Saavutusta koululla juhlistettiin tammikuun puolivälissä kuinkas muutenkaan kuin nostamalla Vihreä lippu salkoon liehumaan.

Vihreä lippu -toiminta Kultavuoren koululla alkoi vuosi sitten. Tuolloin perustettiin ympäristöraati. Raadin puheenjohtajana on toiminut kuudennen luokan oppilas Sävy Parpola.

– Useimmissa luokissa äänestettiin siitä, ketkä raatiin haluavista pääsevät mukaan ympäristöraatiin. Joissakin luokissa opettaja teki valinnat, Parpola kertoo.

Raadissa on ollut kahdeksan oppilasta ja neljä aikuista. Oppilaat ovat olleet 3.–6.-luokkalaisia. Opettajia raadissa on ollut kaksi ja lisäksi mukana ovat olleet yksi ohjaaja ja yksi keittäjä-siivooja.

– Se oli toiveemme, että mukaan raatiin tulisi myös koulun keittiössä työskentelevä. Emme me oppilaat oikein tiedä sitä kaikkea, mitä keittiössä tapahtuu, raadin jäsen Ronja Rekola taustoittaa.

Juhlalliseen hetkeen osallistuivat kaikki Kultavuoren koulun oppilaat. Kuva: Jaana Ala-Lahti

Huomio kiinnitettiin jätteiden määrään

Ensimmäiseksi ympäristöteemaksi Kultavuoren koulussa valittiin kierrätys. Tavoitteeksi koulussa asetettiin, että jätteiden määrä vähenisi.

Ensin ympäristöraati tutki, kuinka koulussa kierrätys onnistuu ja sen jälkeen asioita lähdettiin parantamaan.

Tärkeässä roolissa oli se, että koulun oppilaiden tietämystä kierrätykseen liittyvistä asioista saatiin lisättyä. Avuksi siihen otettiin leikkimieliset kilpailut. Niitä pidettiin jokaiselle luokalle.

– Meillä oli muun muassa kasa pattereita, joista oppilaiden piti saada selville, mitkä niistä ovat ladattavia pattereita ja millaista jätettä ne ovat. Muitakin tavaroita oli. Jos ne osattiin lajitella oikein, niin ryhmä sai siitä pisteitä, Parpola kuvailee.

Jokaiseen koululuokkaan hankittiin myös lisää kierrätysroskiksia. Ympäristöraati kävi sitten tutkimassa, kuinka hyvin nuoret osasivat sen jälkeen jätteitä lajitella. Samanlaisen hyökkäyksen raatilaiset tekivät myös opettajanhuoneeseen.

Keittiön ja ruokalan puolella ympäristöraati nosti esiin muun muassa biojätteen määrän. Keväällä ja syksyllä koulussa vietettiin myös viikkoja, jolloin ruokahävikin määrä pyrittiin saamaan lähelle nollaa.

– Me olemme halunneet kaikkien kiinnittävän huomiota biojätteen määrään. Sillä on merkitystä, että lautaselle ottaa sen verran ruokaa kuin jaksaa syödä, ympäristöraadin jäsen Emma Vehmas painottaa.

Raatilaiset ovat huomanneet, että vuoden aikana tehty työ on tuottanut tulosta.

– Jos ennen roskia laitettiin vähän miten sattuu, niin nyt näyttää siltä, että niitä on opittu lajittelemaan oikein, Anni Kujala kehuu.

Ympäristötekoja koululaiset tekivät myös lomien aikana. Esimerkiksi syyslomalla oppilaita haastettiin keräämään joka päivä yksi leipäpussillinen luontoon heitettyjä roskia.

– Jokaiselle oppilaalle jaettiin värityskuva, ja kun oli pussillisen roskia kerännyt, niin kuvasta piti värittää yksi lehti tai tammenterho. Kun loman jälkeen näytti, että kuva oli väritetty, siitä sai palkinnon. Se tempaus oli meistä tosi hyvä keksintö, niitä lappuja palautettiin tosi paljon, raatilaiset kertovat.

Sinne se lippu nousee liehumaan! Kuva: Jaana Ala-Lahti

Ympäristöraadissa on ollut hauskaa

Vuoden aikana hyvin tehdystä työstä on nyt saatu palkinto, kun koululle on myönnetty Vihreä lippu. Se tuntuu raatilaisista upealta.

– Se tuntui tosi hienolta, kun näimme, että olemme oikeasti saaneet sen lipun, jota olemme tavoitelleet, Rekola iloitsee.

– Lipun saamisen lisäksi tässä toiminnassa on ollut mukavaa se, että olemme saaneet olla muuttamassa koulun toimintatapoja kierrätykseen liittyvissä asioissa. Ja se on tietysti ollut hienoa, että niitä tuloksia on tullut, Parpola sanoo.

– Lisäksi tässä ryhmässä on ollut kivaa toimia, Kujala lisää.

Ympäristöraatiin haetaan uusia jäseniä ainakin yläkouluun siirtyvien kuudesluokkalaisten tilalle. Raatilaiset kannustavat toiminnasta kiinnostuneita olemaan itse aktiivisia, kun uusia raatilaisia haetaan.

– Tämä toiminta on ollut tosi mukavaa. Olemme kokoontuneet joka toinen viikko ja olemme saaneet tehdä paljon asioita, Parpola sanoo.

Vuoden aikana Kultavuoren koulussa on pohdittu myös sitä, onko kaikki tavara ihan oikeasti tarpeellista. Kaiken kaikkiaan Vihreän lipun toimintaan ovat osallistuneet kaikki koulun oppilaat.

Kultavuoren koulun ympäristöraatiin kuuluvat Joel Vihusaari (vas.), Emma Vehmas, Anni Kujala, Sävy Parpola, Fanni Vesa, Iiris Haavisto, Ronja Rekola ja Vili Ärrälä sekä aikuiset Jaana Hytönen (tak. vas.), Marjo Hakala, Jaana Kinnari ja Kirsi Pesonen. Lisäksi Ympäristöraatiin kuuluu Ilsa Vestergård. Kuva: Jaana Ala-Lahti

Raportissa paljon kehuja

Kultavuoren koulun saama toiminnan loppuraportti sisältää paljon kehuja. Ympäristöraadin todetaan olleen innokas ja aktiivinen, ja toimintaa on ollut paljon koronasta huolimatta.

Myös keittiö- ja siivoushenkilökunnan mukaan ottamista pidettiin hyvänä asiana. Erityisesti kehuja koulu sai upeasti järjestetyistä leikkitunneista.

Vihreän lipun toimintaa jatketaan Kultavuoren koululla nyt uuden teeman parissa. Teeman päättää Ympäristöraati.

Kaksi viikkoa sitten oli kuitenkin juhlan aika. Aamun lipunnoston lisäksi juhlallisuudet jatkuivat vielä ruokailun yhteydessä. Silloin koululla nostettiin malja Vihreän lipun kunniaksi.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?