Uusilla lisäkilvillä herätellään autoilijoita – ”Nyt oikeasti tarkkana pyöräilijöiden kanssa”

Kuorma-autonkuljettaja Seppo Kukkasniemi ja työnjohtoharjoittelija Juho Toivonen Oriveden kaupungilta ovat laittaneet paikoilleen noin 40 lisäkilpeä varoittamaan kaksisuuntaisesta pyörätiestä. Myös Juupajoella lisäkilpiä on jo katukuvassa. Kuvat: Heli Rahkonen

Orivedelle ja Juupajoelle on ilmestynyt viime viikkoina liuta pyöräilijöistä varoittavia lisäkilpiä. Oriveden Sanomat pääsi autokoulun matkassa katsomaan erityistä varovaisuutta vaativia paikkoja Oriveden keskustassa.

Alkuun Oriveden autokoulun Jani Mäenpää muistuttaa tärkeästä perussäännöstä.

– Jokaisella ajoneuvonkuljettajalla on velvollisuus ennakoida riskejä, mikä taas edellyttää liikennesääntöjen osaamista.

Viime aikoina kaupunkikuvaan, stop-merkkien ja kärkikolmioiden yhteyteen, ilmestyneet lisäkilvet varoittavat autoilijoita pyöräilijöistä.

– Näillä lisäkilvillä halutaan herätellä autoilijaa, että nyt oikeasti tarkkana. Autoilijan väistämisvelvollisuutta halutaan korostaa, jottei valtavassa kasvussa olevia polkupyöräonnettomuuksia pääsisi tapahtumaan.

Lisäkilvillä osoitetaan myös, että pyörätie on kyseisessä kohdassa kaksisuuntainen.

– Lähtökohtaisesti pyörätie on muuten aina yksisuuntainen, Jani Mäenpää sanoo.

Keskustien ja Puistolankujan risteys Auvisen takana on yksi keskustan vaaranpaikoista. – Tässä liikkuu paljon koululaisia. Lisäksi näkyvyyttä huonontaa ruusupensas, jonka takaa suojatielle tullaan, liikenneopettaja Jani Mäenpää huomauttaa. Sirkka Mäkinen hurautti pyörällä keskustaan.

Huomio liikennemerkkeihin

Nyt paikoilleen laitetut lisäkilvet ovat osa viime vuonna voimaan tullutta uutta tieliikennelakia, jonka siirtymäaika jatkuu ensi kesään. Uusi laki tuo muutoksia myös tiemerkintöihin pyörätien jatkeen osalta.

– Uutta on nyt se, että pyörätien jatke merkitään tiemerkinnöillä eli kahdella valkoisella katkoviivalla vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä. Näitä merkkejä ovat kärkikolmio, stop-merkki ja liikennevalot.

Nyt seuraa kuitenkin tärkein muistutus: kahden vuoden siirtymäkauden aikana huomio tulee kiinnittää ajoratamerkintöjen sijaan liikennemerkkeihin ja liikennetilanteeseen kokonaisuutena. Siirtymäajan jälkeen tiemerkinnät kertovat väistämisvelvollisen.

Tulossa on myös täysin uusi liikennemerkki: väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa. Tuo merkki muistuttaa Mäenpään mielestä kovasti suojatien merkiltä.

– Siinä mielessä se on vähän epäonnistunut, mutta toisaalta ehkä se näyttää suojatien merkiltä juuri sen takia, että sen mielletään tarkoittavan väistämistä.

Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -liikennemerkki tulee käyttöön vain sellaisiin paikkoihin, joissa pyörätien jatke on korotettu.

– Orivedellä korotettuja suojateitä on Rovastinkankaan alueella, Jani Mäenpää sanoo.

Liikenneopettaja Jani Mäenpään esittelemää uutta liikennemerkkiä ei vielä löydä Oriveden katukuvasta. Merkki kertoo autoilijan väistämisvelvollisuudesta pyöräilijän tienylityspaikassa.

Kolmio vaihtanut paikkaa

Jani Mäenpää pysäyttää auton suojatien eteen Keskustien ja Puistolankujan risteyksessä Auvisen takana.

– Tämä on hyvä esimerkki paikasta, jossa uuden lisäkilven on syytä valpastaa autoilijaa varomaan kaksisuuntaista polkupyöräliikennettä. Tässä kulkee paljon koululaisia, ja ruusupuska haittaa näkyvyyttä. Uskon, että turvallisuus paranee tässä risteyksessä uuden lisäkilven myötä.

Seuraavaksi suuntaamme Uotilantien liikenneympyrästä Aihtiantielle kohti keskustaa. Ensimmäisen pyörätien jatkeen kohdalla on tapahtunut merkittävä muutos.

– Aiemmin tässä Tokmannin nurkalla pyöräilijöillä oli kolmio ennen suojatietä. Nyt tilanne on paljon parempi, kun kolmio on autoilijoilla. Eiväthän pienet lapset edes välttämättä tiedä, mitä kolmio tarkoittaa. Lisäksi tässä tullaan vieläpä kovaa tuolta alamäestä koululta päin.

Tässä kohtaa kolmio on nyt autoilijoilla, eli he ovat väistämisvelvollisia. Ennen kolmio on ollut pyöräilijöillä.

Keskustielle alempi nopeusrajoitus

Vaaranpaikaksi Jani Mäenpää laskee myös Keskustien kokonaisuudessaan. Yhteiskoulun ja niin kutsutun Vesihuollonmutkan välillä on hänen laskujensa mukaan 30 mahdollisuutta tulla suojatielle.

– 40 kilometrin tuntinopeus on varsinkin aloittelevalle kuljettajalle aika kova. Minä tiputtaisin nopeuden keskustassa 30 kilometriin tunnissa.

Suojatiesäännöissäkin on Mäenpään mukaan sekavuutta. Suojatiellä pyöräilijä on väistämisvelvollinen, ellei autoilijalla ole väistämismerkkiä tai jos siirtymäajan jälkeen pyörätien jatketta ei ole maalattu.

– Mutta pyörällähän saa nykyään ajaa suojatiellä, jos ei aiheuta vaaraa tai vahinkoa. Tämä on iso riski, sillä jos vahinko sattuu, pyöräilijä on syyllinen. Aiemminhan vain alle 12-vuotiaat saivat ajaa suojatiellä. Lisäksi talvi tuo omat riskinsä, kun on pimeää ja liukasta eivätkä tiemerkinnät näy.

Jani Mäenpää muistuttaakin, että edelleen turvallisinta on taluttaa pyörä suojatien yli. Autoilija on velvollinen väistämään suojatiellä olevaa jalankulkijaa, jollaiseksi pyörää taluttava henkilö muuttuu hypätessään pois pyörän selästä.

Pyörätie on lähtökohtaisesti yksisuuntainen. Jos se on kaksisuuntainen, se merkitään lisäkilvellä.

Näissä neljässä tilanteessa auto väistää aina pyöräilijää:

  • Tasa-arvoisessa risteyksessä auto väistää oikealta tulevaa ajoneuvoa, jollaiseksi pyöräkin lasketaan.
  • Autoilijan on aina käännyttäessä väistettävä pyöräilijää.
  • Kärkikolmion tai stop-merkin takaa tuleva auto väistää pyöräilijää.
  • Jos ei muuta merkkiä ole, uusi liikennemerkki väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa velvoittaa väistämään pyöräilijää. Näitä merkkejä ei vielä välttämättä näy katukuvassa.

(Lähde: Oriveden autokoulu/Jani Mäenpää)

Leave a Comment