Leipämaailmassa trendit vaihtuvat mutta ruis pysyy

28-vuotias Pekka Uotila luotsaa 80-vuotiasta Uotilan leipomoa. Perheyrityksessä työskentelevät myös Uotilan kolme sisarusta.

Korona on ehtinyt aiheuttaa monille paljon kiusaa, mutta leivälle ja sen parissa toimiville yrityksille se on Pekka Uotilan mukaan tehnyt jopa hyvää.

– Kotona ollaan enemmän, ja pienen hypen myötä nyt myös leivotaan enemmän. Lisäksi karppaamisbuumista on päästy yli, Uotilan leipomon toimitusjohtaja tuumaa.

Kilpailu kaupan hyllylle pääsemisestä on kuitenkin edelleen kovaa. Tuotteita on paljon, ja jokaisessa leipomossa mietitään oman menekin kasvattamista uusien tuotteiden kautta – mutta leivän kokonaismyynti pysyy silti melko muuttumattomalla tasolla.

– Tuotteessa on oltava nykyisin selkeästi jokin erikoisjuttu, jotta sen saa esille, Uotila sanoo.

Myös Uotilan leipomossa tuotekehitykseen satsataan koko ajan, vaikka mahdollisuudet ovatkin tietyllä tavalla rajalliset.

– Jo vuosia myydyimmän tuotteemme ainesosat ovat vesi, ruis ja suola. Sellaisena se halutaan myös pitää – esimerkiksi lisäaineita ei haluta tuomaan kuohkeutta tai muuta sellaista.

Kuluttajilla alkaa olla myös muita kuin varsinaiseen tuotteeseen liittyviä odotusarvoja. Esimerkiksi muovin korvaamista leivän kääreessä tutkitaan, mutta toistaiseksi markkinoille ei ole tullut vielä sellaista materiaalia, joka soveltuisi leipomon käyttöön. Pakkauksessa käytetty rasia on kuitenkin pian muuttumassa muovittomaksi rasiaksi.

Uotila uskoo lähiruoan arvostuksen nostavan edelleen päätään ja valtakunnallisia jättejä pienempien toimijoiden saavan sitä kautta uusia mahdollisuuksia.

– Itse ajattelen lähiruoan alueeksi Pirkanmaata, Pirkanmaalla kun ollaan. Mutta kotimaisuus ylipäätään on tosi tärkeää, ja se näkyy omissa ostoksissakin.

Uotilalle leipä on vahvasti lähiruokaa – eikä vain siksi, että hän asui lapsuutensa ja nuoruutensa käytännössä perheen limpputehtaan nurkan takana.

– Pelloista se leivän viljakin tulee, hän huomauttaa.

Harri-isä kyseli vuonna 2006 lastensa ajatuksia perheyrityksen toiminnan jatkamisesta.

– Se oli itsestäänselvyys, mitään muuta ei oikeastaan ollut miettinytkään. Siihen oli vain kasvanut jotenkin vuosien varrella, olinhan ollut pienestä asti täällä kesätöissäkin.

Hamppu, uusi kaura?

Tuotteen elinkaari on leipomotuotteissakin lyhentynyt, kun trendit vaihtuvat välillä tiuhaan.

– Jos tulee jokin uusi trendi ja rupeat siihen sitten kehittelemään tuotetta, olet auttamatta myöhässä. Pitäisi pikemminkin pystyä haistelemaan, mitä vasta olisi tuloillaan, Pekka Uotila sanoo.

Suhdanteiden muuttumisesta kertoo vaikkapa ohraleivän jääminen myynnissä sivurooliin. Toisaalta kauran jo pitkään jatkuneen vahvan esiinnousun takana esimerkiksi Uotilan leipomon myydyin leipä on edelleen ruisleipä.

Uotila pitää mahdollisena, että esimerkiksi hamppu jatkaa nousukiitoaan ja on pian kauran tapaan lähes kaikkien huulilla.

– Näitä buumeja mielestäni myös tarvitaan. Jos uusia innovaatioita ei tulisi, ei alakaan menisi eteenpäin. Ja olisihan tässä hommassa paljon vähemmän mielenkiintoa, jos valikoimassa olisi vain se peruna- ja ruislimppu.

Leivän tulevaisuudesta Uotila ei ole huolissaan.

– Muutama vuosi sitten ruisleipä valittiin Suomen kansallisruoaksi. Se mielestäni kertoo, miten paljon leipä on täällä läsnä. Kyllä vähän ihmettelen, jos 20 vuoden päästä ei syödä leipää.

Leave a Comment