Korona kolhii pyöräkauppaa – kysyntä on huipussaan, mutta moni kauppias voi tarjota pian vain eioota

Pyörien kysyjiä käy Leo Merioksan pakeilla tiuhaan tahtiin, mutta myytävä alkaa olla vähissä. Kuva: Juha Jäntti

Polkupyörän osto voi jäädä tänä keväänä monen kohdalla vain haaveeksi. Kauppojen varastot ovat tyhjentyneet jopa uhkaavasti, eikä uusista toimituksista ole tietoa.

– Pyörien vaihteistot ja monet muut keskeiset osat tulevat maailmanlaajuisesti vain muutamalta suurelta valmistajalta. Kun niillä on nyt koronan vuoksi toimitusvaikeuksia, myöskään valmiita pyöriä ei ole juurikaan saatavilla, kauppias Leo Merioksa manailee.

Kodinkone Merioksa on myynyt polkupyöriä yli 40 vuoden ajan Lylyn liikkeessään. Pyörien myynti alkoi myös Orivedellä nelisen vuotta sitten, kun kotimaisen Helkaman edustus siirtyi paikkakunnalla lopettaneelta urheiluliikkeeltä Merioksalle.

– Olemme suosineet tätä merkkiä, koska se on ainoa kotimainen pyörävalmistaja. Helkamakaan ei pysty nyt toimittamaan pyöriä yhtään paremmin kuin ulkomaiset valmistajat. Se valmistaa rungot itse, mutta osat tulevat muualta.

Sähköavusteiset pyörät ovat olleet viime aikoina kysytyin pyörätyyppi. Merioksa on saanut pian kaikki toimitukset, jotka pohjautuvat syksyn ennakkotilauksiin. Tällä viikolla saapuneesta erästä on jäljellä enää kaksi sähköpyörää.

Tavallisten pyörien saanti on ollut hiukan paremmalla tasolla, mutta Merioksa on myynyt sellaisia tämän vuoden puolella vain yhden. Yleisesti ottaen polkupyörien kysyntä on ollut selvästi tavallista vilkkaampaa.

– Perus-Jopo oli pitkään myydyin pyörämallimme. Nyt sen menekki on hiipunut, mutta kun sähköisyys on tullut Jopoihinkin mukaan, tämä on toisaalta tuonut uudenlaista kysyntää.

Merioksalla oli perjantaina viimeisimmästä toimituksesta enää kaksi sähköpyörää jäljellä. Seuraavat toimitukset menevät luultavasti ensi vuoden puolelle. Kuva: Juha Jäntti

Romutuspalkkiokin innosti ostoksille

Alkuvuoden mukava yllätys oli vanhojen autojen romutuspalkkio, joka oli mahdollista saada sähköpyörän oston yhteydessä. Merioksakin on myynyt useita sähköpyöriä juuri tällaisille asiakkaille. Palkkion tuoma hyöty kylläkin hupeni siksi, että myytävien pyörien saanti on takkuillut.

Merioksa tilasi syksyllä kolmanneksen enemmän pyöriä kuin aiempina vuosina. Jos tieto romutuspalkkiosta olisi ollut olemassa jo silloin, tilausmäärä olisi ollut järkevää ainakin kaksinkertaistaa. Tämä olisi ollut kannattavaa myös pyörien tämän hetken saantiongelman kannalta.

– Juuri uutisoitiin, että romutuspalkkioihin varatut rahat on jo käytetty. Tätä rahaa soisi olevan enemmänkin käytettävissä, mutta toisaalta juuri nyt on vaikeaa lisätä myyntiä, koska myytävää ei ole.

Pyöräkauppias elää todennäköisesti kevään ja kesän niukkuudesta kärsien. Tilanne on Merioksalle poikkeuksellinen. Hän on tehnyt kauppaa yli 40 vuotta, eikä tavarasta ole ollut koskaan pulaa.

Myytävän tavaran puute näkyy jossain määrin myös kodinkoneissa. Jos tuotanto maailmalla toimiikin, kuljetuskapasiteetti voi muodostua pullonkaulaksi. Maailmalla on pulaa esimerkiksi kuljetuskonteista.

– Juuri nyt ei ole pyörien saannin suhteen oikein mitään tehtävissä. Jos teen nyt tilauksen uusista pyöristä, toimitus menee hyvän matkaa ensi vuoden puolelle. Ei voi kuin toivoa ja odottaa, että tilanne jossain vaiheessa helpottaa.

Leave a Comment