Pari sanaa puuterminaalista

Parin vuoden ajan olen ihmetellyt Satamarannantien nykyistä kehnoa kuntoa. Tie on täynnä kuoppia ja vesilätäköitä sateen jälkeen.

Miksi kaupungin hoitovastuulle siirtynyttä tietä ei hoideta asianmukaisesti, vaikka se aivan ilmeisesti on kaupungille verotuloja tuottavan merkittävän yritystoiminnan tarvitsemaa keskeistä infraa? Sen lisäksi tie palvelee myös kaupunkilaisten virkistyskäyttöä Hiedan yleiselle uimarannalle sekä huvivenesatamaan.

Syy selvisi, kun luin Oriveden Sanomista uutisen kaupunginvaltuuston kokouksesta, jossa käsiteltiin valmisteilla olevaa yleiskaavaa. Valtuustossa näyttää istuvan joukko valtuutettuja, jotka haluavat siirtää puuterminaalin kokonaan pois Oriveden rautatieaseman ratapihan kyljestä. Minne se siirrettäisiin, sitä ei kukaan osannut sanoa.

Siirtohanke on näille änkyrävaltuutetuille tyypillinen, mutta Oriveden kaupungin kehityksen ja tulonhankinnan kannalta se olisi jokseenkin vahingollinen, etten sanoisi järjetön.

Rautatie ja rautatieasema on rakennettu Orivedelle sitä varten, että asemalla junat pysähtyvät ja niihin lastataan ihmisiä ja tavaraa, varsinkin puutavaraa.  Puuta on lastattu juniin asemalla alusta lähtien, siis vuodesta 1883.

Aseman puuterminaali on seudun puutavarakaupan solmupiste. Sen kautta kulkee suuri osa Oriveden seudulta myydystä puutavarasta sahoille ja tehtaisiin. Terminaali on tärkeä lenkki koko maan metsäteollisuusverkossa, joka työllistää edelleen tuhansia puu- ja metsäammattilaisia sekä kuljetusyrittäjiä.

Vaalien lähestyessä tulisikin äänestäjien lukea tarkkaan edellä mainittu uutinen, sillä siitä selviävät ne valtuutetut, jotka haluavat kehittää Oriveden kaupunkia ja luoda asukkaille hyvinvointia, ja myös ne, jotka eivät sitä halua tai eivät asiaa ymmärrä.

Aivan kummallinen on vihreän valtuutetun esitys, joka johtaisi terminaalialueen poistamiseen yleiskaavasta. Lienee turha kysyä, onko rautatiekuljetuksia palvelevan puuterminaalin hävittäminen edes vihreän puolueen ohjelman kanssa sopusoinnussa. Siitäkö hiilijalanjälki kutistuisi, että puukuljetukset siirtyisivät kokonaan kumipyörille?

Jos puuterminaalin toimintaedellytykset halutaan todella turvata pysyvästi, pitää sen liikenneyhteyksiä parantaa: 1) Satamarannantie olisi viimein kunnostettava ja se olisi päällystettävä raskaan liikenteen kantavalla päällysteellä, ja 2) Satamatien kevytsillan rinnalle olisi rakennettava raskaan liikenteen kestävä silta rautatien yli ja sille ajoramppi, jolta tukkirekkakin pääsee kääntymään terminaalialueelle.

Samalla Satamatie olisi kunnostettava tukkirekoille sopivaksi väyläksi. Uusi silta keventäisi olennaisesti Satamarannan pohjoispään liikennettä. Tämä olisi sitä kehittämistyötä, johon Oriveden kaupungin kannattasi satsata, jos se aikoo säilyä elinvoimaisena yhteisönä.

Erkki Vanhanen

mökkiasukas Helsingistä

Leave a Comment