Oriveden valtuusto pääsee keskustelemaan Suomi-Radan hankeyhtiöön lähdöstä – varsinaiset rahoituspäätökset tehdään erikseen

Maanantaina etäyhteyksin kokoontuvalle Oriveden valtuustolle esitetään, että Oriveden kaupunki lähtee osakkaaksi perustettavaan Suomi-Rata osakeyhtiöön. Kysymyksessä on hankeyhtiö, jonka tehtävänä on Tampereen ja Helsingin välisen nopeamman raideyhteyden suunnittelu.

Esityksen mukaan kaupunki merkitsee perustettavan hankeyhtiön osakkeita tai muuten pääomittaa yhtiötä enintään 140 000 eurolla.

Määräraha osakkeiden merkintään tai muuhun pääomittamiseen enimmäissitoumuksen mukaisesti käsitellään kunkin vuoden talousarviossa, ja toteutusvaiheen rahoitukseen osallistuminen edellyttää erillisiä päätöksiä.

Nopeampien raideyhteyksien kehittämisen Helsinkiin Tampereelta ennakoidaan parantavan Tampereen kaupunkiseudun saavutettavuutta ja sen elinkeinoelämän yleisiä toimintaedellytyksiä sekä laajentavan työssäkäyntialuetta ja edistävän kuntalaisten hyvinvointia sujuvoittamalla työmatkayhteyksiä ja muuta liikkumista. Hankeyhtiön kautta raideyhteyden suunnittelu nopeutuu.

Kaupungin osallistumisessa hankeyhtiöön on kyse olemassa olevien ratayhteyksien kehittämisen suunnittelusta pienenä vähemmistöosakkeenomistajana valtion määräysvallassa olevassa yhtiössä. Kaupungin osakkuus yhtiössä nähdään perusteltuna varsinkin, kun arvio on, että pääradan kehittäminen hyödyntää myös yhteyksiä Tampereelta länteen, itään ja pohjoiseen.

Hankeyhtiöön osallistumisen voidaan katsoa kuuluvan kunnan toimialaan. Keskeisimmät perustelut liittyvät Tampereen kaupunkiseudun elin voiman ja asukkaiden hyvinvoinnin edistämiseen. Nopeat junayhteydet kasvukolmion Helsinki, Tampere ja Turku sekä Helsinki-Vantaan lentoaseman välillä luovat kansainvälisesti kilpailukykyisen kasvualueen.

Pääradan nopeuden nostamiselle ja ratakapasiteetin kasvattamiselle on ollut tarve jo pitkään. Lisäksi Suomi-rata -hanke on kansallisten ilmastotavoitteiden mukainen.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta hyväksyi osakassopimuksen valtion osalta 3. maaliskuuta. Kaupunkien ja kuntien sekä Finavia Oyj:n osalta tarvitaan erilliset viralliset päätökset hankeyhtiöön osallistumisesta. Päätökset on arvioitu tehtävän kokousaikataulujen mukaisesti maalis-huhtikuussa.

Erillissopimuksen mukaan Kanta-Hämeen kunnilla on mahdollisuus irrottautua yhtiöstä ja sen tulevista rahoitusvastuista, mikäli esiselvitysvaiheen jälkeen suunnittelua päätetään jatkaa pääradan kehittämisen sijaan uuden ratalinjauksen pohjalta.

Rahoitusosuuksissa ei ole otettu huomioon hankkeeseen mahdollisesti saatavaa EU-tukea. Tuki pienentää rahoitusosuuksia edellyttäen, että suunnittelukustannukset eivät hankkeen aikana kasva arvioidusta.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?