Pirkanmaan tierahoitus nousi viime vuodesta – Ysitien ohituskaistat maakunnan suurin parannushanke

uusia ohituskaistoja ysitielle

Syksyllä alkava Ysitien uuden ohituskaistajakson rakentaminen on tänä vuonna Pirkanmaan ely-keskuksen suurin yksittäinen tiehanke.

 

Ysitien ohituskaistojen rakentaminen on tänä vuonna Pirkanmaan suurin ely-keskuksen rahoituksella toteutuva tienparannushanke. Syksyllä alkava urakka saa tänä vuonna rahaa 4,5 miljoonaa euroa, kun koko kustannusarvio on 10 miljoonaa euroa.

Pirkanmaa sai tälle vuodelle rahaa tienpitoon 48,5 miljoonaa euroa, mikä on reippaasti enemmän kuin viime vuoden 34,5 miljoonaa. Tosin vuonna 2018 oltiin 58 miljoonan euron tasolla.

– Olemme tänä vuonna 2010-luvun keskimääräistä tasoa hiukan korkeammalla. Summat olivat poikkeuksellisen suuret vuosina 2017–2018, kun valtio toteutti erityisen korjausvelkaohjelman, toiminnanohjauspäällikkö Janne Lintilä Pirkanmaan ely-keskuksesta kertoo.

Tämän vuoden rahoituksesta suurin yksittäinen menokohde muodostuu teiden hoitourakoista. Talvikauden auraukset ja sorateiden kesäkauden kunnossapito maksavat runsaat 15 miljoonaa euroa.

Uusia päällysteitä tulee tänä vuonna 14 miljoonalla eurolla ja olemassa olevien päällysteiden paikkauksia 3,5 miljoonalla. Tievalaistusten, pumppaamoiden ja muiden sähkölaitteiden sähkökuluihin varataan 2 miljoonaa euroa. Siltojen korjauksiin kuluu arviolta 3,3 miljoonaa euroa.

Teiden parantamisinvestointeihin on varattu 8 miljoonaa euroa. Ysitien ohituskaistojen rahoitus tulee tästä osuudesta.

Toinen Pirkanmaan merkittävä valtateiden uudiskohde, Hämeenkyrönväylän rakentaminen valtatie 3:lla, on Väyläviraston kehittämishanke. Se saa rahoituksensa erillisenä valtion talousarviomäärärahana.

Orivedelle voi kohdentua Ysitien ohituskaistahankkeen lisäksi rahaa teiden uudelleen päällystykseen. Alustavassa ohjelmassa ovat ehdolla Ysitie Talviaisista Keski-Suomen rajalle ja tie 58 Hirsilästä Juupajoen suuntaan.

– Näitä hankkeita on ehdolla 5 miljoonan euron edestä, kun rahaa on 3,5 miljoonaa. Uusia kiireellisiä kohteita voi tulla vielä listalle. Siksi emme vielä tiedä, mitkä kohteet lopulta toteutuvat tänä vuonna, Lintilä toteaa.

Oriveden lähialueella tehdään 58-tien päällystystä Oriveden ja Kangasalan välillä, Kangasalan puoleisella osalla. Koko väli kunnostettiin ja päällystettiin hiljattain, mutta Kangasalan puoleinen osuus sai tuolloin vain yhden päällystekerroksen. Nyt sinne vedetään vielä toinenkin kerros.

Perusongelma on edelleen se, että teiden korjausvelka kasvaa. Pirkanmaa tarvitsisi päällysteiden ylläpitoon noin 18 miljoonaa euroa vuodessa, jotta huonokuntoisten tieosuuksien määrä ei kasvaisi. Tästä tavoitteesta jäädään tänä vuonna noin miljoona euroa.

– Korjausrahaa ei riitä monellekaan jo tällä hetkellä huonokuntoiselle osuudelle, ja siksi korjausvelkaa kertyy lisää. Pystymme pitämään päätiet kunnossa, ja rahaa riittää seudullisillekin väylille. Hiljaisimmat tiet jäävät korjauslistan hännille, ja niiden kunnostus tulee sitten lopulta kalliiksi, kun pelkkä päällystys ei enää riitä, Lintilä arvioi.

Vähäliikenteisillä tieosuuksilla joudutaan välillä siihenkin, että investointirahan puuttuessa huonokuntoinen asvaltti poistetaan, ja tiestä tehdään soratie. Tämä vaatii muutosvaiheessa vähemmän rahaa kuin uusi pinnoite, mutta kunnossapidon kustannukset puolestaan kasvavat.

– Rahoituksen tasoa pitäisi vielä vähän nostaa, jotta saisimme pidettyä tiet kutakuinkin kunnossa. Tilanne kohentui merkittävästi viime vuodesta, mikä olikin tarpeen. Jo tuo viime vuoden notkahdus näkyy monien teiden kunnossa näin talven jälkeen.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?