Yhdessä tekeminen luo mukavan markkinahengen

Vuotuiset markkinat kutsuivat jälleen viikonvaihteessa kauppiaat ja markkinakävijät Orivedelle, nyt jo 39. kerran. Helteinen sää pukkasi hien pintaan ainakin lettujen ja muikkujen paistajilta. Meno oli aurinkoisen leppoisaa.

Jyväskyläläinen Soile Koponen oli neljättä kertaa myymässä koruja.

— Teen näitä härpäkkeitä itse, ihan harrastuksekseni. On aika päästä eroon entisistä, jotta saan tehdä taas uusia.

Koposen mielestä kunnon markkinat saavat ihmiset liikkeelle ja hyvälle tuulelle. Tuotetarjonnan pitää olla monipuolista, niin että jokainen kävijä löytää jotain mieleistä.

Oriveden markkinaisäntä Reijo Kahelin saa Koposen kehut.

— Lupsakka markkinaisäntä saa kauppiaan olon kotoisaksi ja tervetulleeksi.

Välittömyys ja yhdessä tekemisen meininki kuuluvat hyvään markkinahenkeen. Lisäksi Orivesi ottaa huomioon käsityöläistenkin tarpeet.

— Kun myynti ei ole kovin suurta, on hyvä, että tarjolla on pieniä myyntipaikkoja kohtuuhintaan.

Markkina-avaus houkutteli Hanna ja Lasse Taalikan tutkailemaan myyntikojujen antia.

— Meno on mukavan tuntuista. Näyttää olevan hyvin väkeä liikkeellä, kun on loma-aika.

Pariskunta oli hitusen sitä mieltä, että tori olisi paras paikka markkinoille. Tosin kaupungintalon ympäristökin toimii.

Myyjiä tuntui olevan tavallista vähemmän. Taalikat kaipailivat myös musiikkia tunnelmaa luomaan.

— Helppoheikit tuntuvat kadonneen kokonaan markkinapaikoilta, ja se on iso menetys.

Markkinaisäntä itse harmitteli sitä, että jotkut kauppiaat jäivät tulematta. Nyt tyhjiksi jääneille myyntipaikoille olisi ollut ottajia, jos tiedot perumisista olisivat tulleet ajoissa.

Kahelin oli tyytyväinen siihen, mukaan tuli perinteisten kauppiaiden lisäksi useita yrityksiä esittelemään tuotteitaan ja palvelujaan.

Väkeä oli Kahelinin mielestä mukavan oloisesti liikkeellä.

— Olemme ilmeisesti osanneet tehdä täällä vuosien mittaan jotain oikein.

Heinolalainen lakukauppias Veijo Lindman oli samaa mieltä.

— Orivesi sijoittuu markkinapaikkojen kärkipäähän. Väkeä riittää ja kauppa käy.

Lakut ovat olleet markkinoiden perustuotteita 1980-luvun alusta lähtien. Metrilaku on edelleen metrilaku, vaikka pituus on lyhentynyt 70 senttiin.

– Siinä kohtaa on helibori vähän heilahtanut, Lindman sanaili.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?