50 vuotta sitten: Vesitaksi liikennöi Längelmävedellä

Oriveteläisen Vesitaksiyhtymän alus M/s Helena koekierroksella Karpin venesatamassa. Oikealla liikkeenharjoittaja Kaarlo Honkaniemi esittelemässä M/s Helenan ohjaamon mittaristoa.

Kauan odotettu vesitaksiliikenne on alkanut Längelmävedellä. Liikenteestä huolehtii oriveteläinen, äskettäin perustettu Vesitaksiyhtymä. Matkailijoita ja muita Längelmävedestä kiinnostuneita kuljettaa vesitaksiyhtymän osakas, liikkeenharjoittaja Kaarlo Honkaniemi. Hän on suorittanut liikennelupaan vaadittavan sisävesilaivurin tutkinnon Tampereella.

Toistaiseksi Vesitaksiyhtymä suorittaa vain tilausliikennettä, koska kuljettajia ei ole riittävästi reittiliikenteen aloittamiseksi. Vesitaksi ajaa keikan haluttaessa vaikka Rönnin huvipuistoon. Vesitaksilla pääsee myös kesämökin rantaan. Voipa suorittaa risteilyn vaikkapa Vehoniemen kautta Aulangolle.

Ensi kesänä saadaan vesitaksille toinenkin kuljettaja. Silloin voitaneen aloittaa reittiliikenne, mikäli kiinnostusta ja matkailijoita riittää. Alustavasti on puhuttu Hopealinjan vesibussien reitin jatkamisesta Orivedelle vesitaksilla. Jos hanke toteutuu niin se edellyttää suuremman veneen hankkimista, sanoo Kaarlo Honkaniemi.

Vesitaksiyhtymän nykyinen vene on hankolaisella Finn-Graft veistämöllä rakennettu lasikuituvene M/a Helena. Se on ollut vuoden käytössä Längelmävedellä. Alus on turvallinen, sillä se on rakennettu kestämään merenkin tyrskyt. Vene on varustettu tarpeellisilla merenkulku- ja turvalaitteilla. Veneen syväys on lastissa vain 60 sm, joten se pääsee matalavetisiinkin kohteisiin. Puoliperämoottorin – Volvo-Penta – 170 hevosvoimaa kiidättävät venettä tarvittaessa 30 solmun eli n. 55 km tuntinopeudella. Matkavauhtina pidetään lastissa 20 solmua eli n. 35 km. Sillä matka Rönniinkin taittuu tuokiossa. Veneeseen voidaan ottaa kuljettajan ja kansimiehen lisäksi 10 matkustajaa. Ensimmäinen tilausajo M/s Helenalla ajettiin torstaina 26. 7. Silloin vietiin mökkiläisiä Koljonselän saareen.

Vesitaksia joudutaan säilyttämään Nokia Oy:n Karpin laiturissa. Hiedan satama, josta tilausajolle lähdetään on heikkokuntoisena soveltumaton aluksen säilyttämiseen. Liikkeenharjoittaja Honkaniemi pitääkin vesitaksiliikenteen ja yleensä veneilyn kehittymisen edellytyksenä uusien venelaiturien saamista ja vanhojen kunnostamista Längelmäveden alueen kunnissa.

Juttu on julkaistu Oriveden Sanomissa 2.8.1973. Se julkaistaan uudestaan juuri sellaisena kuin se on 50 vuotta sitten lehdessä ollut.

Leave a Comment