Konsta Saarinen ajoi Itärallissa neljänneksi – hiekkapölyä oli perjantaina niin paljon tiellä, että toisen erikoiskokeen tulokset mitätöitiin

Itärallissa hiekka pöllysi etenkin ensimmäisenä kisapäivänä niin rajusti, että kilpailunjohto mitätöit toisen erikoiskokeen tulokset. Konsta Saarinen ajoi SM5-luokassa sijalle neljä. Kuva: Taneli Niinimäki

Rallin suomenmestaruussarjan viides osakilpailu ajettiin perjantain ja lauantain aikana Joensuussa. Orivesiläinen Konsta Saarinen joutui tyytymään SM5-luokassa palkintopallin ulkopuoliseen sijoitukseen. Saarinen ajoi luokassaan neljänneksi.

SM Itäralli alkoi perjantaina kahdella erikoiskokeella. Rallin SM-sarjan tiedotteen mukaan ralli alkoi pölyisissä tunnelmissa: hiekka pölisi erikoiskokeilla niin paljon, että kuljettajat eivät nähneet kunnolla edessä olevaa tietä.

Vain puolentoista kilometrin mittaisella ensimmäisellä erikoiskokeella Saarinen teki luokassaan neljänneksi kovimman ajan. Hän jäi tasan puoleentoista minuutin kärkiajan ajaneesta Arttu Lähdeniemestä 0,8 sekuntia.

Toisen erikoiskokeen vuoro oli iltakahdeksan jälkeen. Kuljettajille pätkältä ei kuitenkaan jäänyt kuin muistoja, sillä Kissapuron 5,5 kilometrin erikoiskokeen tulokset mitätöitiin sen jälkeen, kun jokainen SM-luokan kuljettaja oli jo päässyt reitiltä maaliin.

Kisatiedotteessa kerrotaan, että mitätöinnistä ratkaisun teki kilpailunjohto. Syynä oli se, että olosuhteet olivat olleet erikoiskokeella paikoin vaaralliset ja epätasa-arvoiset sankan hiekkapölyn vuoksi.

Saarinen oli kellottanut mitätöidyllä pätkällä selvän pohja-ajan ja oli myös siirtynyt luokkansa kärkisijalle.

– En viitsi enää ottaa siihen kantaa, oliko tulosten nollaaminen oikea ratkaisu, mutta huono maku asiasta jäi. Näkyvyys oli paikoitellen niin heikko, että tietä ei pystynyt erottamaan, porukan nuorimmilla silmillä ja rohkealla ajolla pätkän muita kovempaa läpi ajanut Saarinen kommentoi kisatiedotteessa.

Saarinen ei yltänyt kärjen vauhtiin

Lauantaina kisa jatkui normaalisti ja kaikki erikoiskokeet saatiin ajettua. Päivä alkoi aamukymmenen jälkeen 11,4 kilometrin mittaiselle Kuusvaaran erikoiskokeella. Saarisen auton moottori ei kuitenkaan enää antanut kaikkia hevosvoimia kuljettajan käskettäväksi.

Saarinen ajoi pätkän aikaan 5.48,0 ja jäi kärkiajan ajaneesta Lähdeniemestä 7,7 sekuntia. Kokonaistilanteessa hän oli kolmantena Lähdeniemen ja SM5-sarjaa neljän osakilpailun jälkeen johtavan Ville Hautamäen jälkeen.

Neljännellä Mäkrän erikoiskokeella oli mittaa 7,67 kilometriä. Sen vei nimiinsä debyyttinsä SM5-luokassa tehnyt Tuukka Hallia, jonka pohja-ajaksi kellotettiin 3.38,1. Saarinen oli pätkällä neljäs ja jäi Halliasta 5,9 sekuntia. Hallia nousi tässä vaiheessa kokonaistilanteessa toiseksi.

Päivän ensimmäisen ajojakson päätti 13,26 kilometriä pitkä Oskolan erikoiskoe, jonka vei nimiinsä Lähdeniemi. Hän kirjasi reitiltä ajan 6.57,7. Saarinen jäi tästä 9,8 sekuntia.

Tauolle siirryttäessä SM5-luokan kärkipaikkaa piti Lähdeniemi. Hallia oli toisena 12,2 sekunnin päässä, Hautamäki kolmantena 20,5 sekunnin päässä ja Saarinen neljäntenä 23,4 sekunnin jälkeen.

Iltapäivällä aamun kolme erikoiskoetta ajettiin uudestaan. Toisella kertaa Kuusvaaran otti nimiinsä Hallia. Saarinenkin ajoi pätkän vajaan kolme sekuntia kovempaa, mutta jäi Halliasta seitsemän sekuntia. Kokonaistilanteessa ero Lähdeniemeen venyi 29,1 sekuntiin.

Kahdella pätkällä auto kulki kovempaa Kovalaisen Heikillä

Kun Mäkrä taittui Saariselta 5,3 sekuntia hitaammin ja Oskola 12,9 sekuntia hitaammin kuin Lähdeniemeltä, oli Saariselle kokonaistilanteessa eroa kärkeen ennen viimeistä erikoiskoetta kertynyt 46 sekuntia. Saarinen oli neljäntenä ja kolmatta sijaa pitäneeseen Hautamäkeen eroa oli noin 16 sekuntia.

Rallin päätti 22,76 kilometriä pitkä Tervavaaran erikoiskoe. Sillä kovinta vauhti pitivät Lähdeniemi ja Hallia. Saarinen kaasutteli pätkällä kolmanneksi ja tuli sen lähes yhdeksän sekuntia nopeammin kuin Hautamäki. Kiri ei kuitenkaan riittänyt nostamaan Saarista kokonaistilanteessa neljättä sijaa korkeammalle.

– Parhaamme yritettiin loppuun saakka, mutta auton kulku ei ollut parhaimmillaan. Pakoputki oli painunut kasaan ja ilmanputsari oli mennyt pölystä tukkoon, Saarinen kertaa kisatiedotteessa.

SM5-luokan voiton Itärallissa vei Arttu Lähdeniemi. Tuukka Hallia jäi hänestä 14,1 sekuntia, Hautamäki 46,8 sekuntia ja Saarinen 53,1 sekuntia.

SM1-luokan ja epävirallisen yleiskilpailun voitti Jari Huttunen. Konsta Saarinen otti yleiskilpailusta sijan 13 ja jäi Huttusen vauhdista reilun kolme minuuttia.

SM-rallissa oli mukana myös Heikki Kovalainen kartturinsa Janni Hussin kanssa. Kahdella erikoiskokeella Saarinen ja hänen kartturinsa Joni Mäkelä ajoivat kovemman kuin Kovalainen.

Neljäs sija toi Saariselle 12 sarjapistettä ja viiden osakilpailun jälkeen Saarinen on SM5-luokan kokonaistilanteessa toisena 88 pisteellä. Kärjessä on Ville Hautamäki 111 pisteellä ja kolmantena Arttu Lähdeniemi 80 pisteellä.

Saarisen ja Ville Hautamäen edustama Co-Motorsport, johtaa tiimien välistä SM-sarjaa kahdeksalla pisteellä.

Jäljellä on vielä kaksi SM-rallia, joista kaksi voittoa ottamalla pistepottiin voi saada yhteensä 50 pistettä lisää. Seuraavan kerran SM-rallia ajetaan Lahden seudulla elokuun puolivälissä.

Itärallin Secto Rally Finland Power Stage oli rallin päätöserikoiskoe. Suurimman pistepotin vei Lähdeniemi, mutta Saarinen on kokonaistilanteessa yhä kärjessä. Hänellä on nyt kasassa 21 Power Satage -pistettä, kun toisena olevalla Hautamäellä on 19 pistettä.

Juttua on muokattu 27.6.2023 klo 11.29: Juttuun on lisätty Konsta Saarisen kommentit ja jutun kuva on vaihdettu.

Leave a Comment