Tuotteella pitää olla kasvot – Pasurit vievät asiakkaiden tilaamat lihat jopa Helsinkiin asti kotiovelle

Anja Pasuri on huomannut, että kovin moni asiakas arkailee tulla ostamaan tuotteita tilalta. Pasureiden piharakennuksen tilapuoti tarkoittaa sitä, että asiakkaat ovat selkeästi tervetulleita paikan päälle. Kuva: Juha Jäntti

Juupajokelaisten Anja ja Pertti Pasurin tila Metsäojan Highland tuottaa nimensä mukaisesti ylämaankarjan lihaa. Pasurit valmistuttavat kasvattamiensa highland-sonnien lihasta erilaisia jalosteita ja myyvät tuotteet suoraan kuluttaja-asiakkailleen.

– Myymme suurimman osan tuotteistamme siten, että asiakas tekee tilauksen, ja me viemme tuotteet kotiovelle asti. Olemme saaneet kartutettua 20 vuoden aikana laajan asiakaskunnan, ja saamme asiakkailtamme jatkuvasti yhteydenottoja, Anja kertoo.

– Viemme lihaa kotitalousasiakkaille viikoittain Tampereelle ja lähikuntiin. Yksi ravintolakin ostaa meiltä suoraan isoja määriä, ja saamme satunnaisesti tilauksia muutamalta muultakin ravintolalta.

Osa asiakkaista hakee haluamansa tuotteet itse tilalta. Ostoksia voi tulla tekemään aina, kun isäntäväki vain on kotosalla. Ihmiset ovat tottuneet soittamaan ja tarkistamaan ennakolta, että heidän haluamiaan tuotteita löytyy varastosta.

Tilalta ostaminen tuntuu olevan vielä monelle asiakkaalle kynnyskysymys. Ihmiset kokevat häiritsevänsä tilan väen elämää.

– Ihmiset arkailevat, vaikka me kerromme verkkosivuillamme selkeästi, että asiakkaat ovat tervetulleita, kunhan vain ensin ilmoittavat tulostaan. Kyllä tänne passaa tulla, Anja vakuuttaa avatessaan piharakennuksen ovea, jossa on tilapuodin kyltti.

– Ennen vanhaan oli ihan luontevaa käydä maatilalla ostamassa maitoa tai munia. Välillä tämä oli tosi vaisua, mutta viime vuosina ihmiset ovat taas rohkaistuneet lähtemään ostoksille tuottajien luo.

Asiakkaita tulee välillä pitkänkin matkan päästä.

– Kyllähän se lämmittää mieltä, kun joku tulee Imatralta asti tänne ostoksille. Kerran saimme tehdä kauppaa diplomaattiväen kanssa, he olivat Pälkäneellä lomalla ja löysivät meidät netistä, Pertti muistelee.

Anja Pasuri pakkaa asiakkaan tilaamia lihapurkkeja. Pasurit kuljettavat tilaukset yleensä asiakkaille kotiin asti. Kuva: Juha Jäntti

Reko tuo tuottajat ja asiakkaat yhteen

Muita tärkeitä Pasureiden myyntikanavia ovat Juupajoen Tuottajatori ja Reko-renkaat. Tuottajatori on yksittäisten tuottajien perustama yhdistys, jolla on myymälä Korkeakoskella. Tuottajat tuovat sinne tuotteitaan myyntiin.

Myymälä toimii yhdistyksen palkkaamien työntekijöiden voimin. Yhdistys saa tuloa perimällä myydyistä tuotteista provision.

– Tuottajatori on hyvä myyntikanava, kun se on auki viitenä päivänä viikossa. Täällä asiakkaat voivat asioida silloin kun haluavat, eikä heidän tarvitse sopia, milloin heille tuodaan tuotteita tai he noutavat tuotteita jostain.

Lähiruoan myynti- ja jakelumalli Rekossa kuluttajat tilaavat ruokaa suoraan lähiruokatuottajilta. Reko-renkaat toimivat Facebookin kautta suljettuina ryhminään. Niissä tuottajat ilmoittavat kulloinkin tarjolla olevat tuotteet, ja asiakkaat kirjaavat sinne tilauksensa.

Kullakin renkaalla on vakituinen kohtaamispaikka, jonne myyjät tulevat säännöllisesti toistuvina ajankohtina. Asiakkaat noutavat sieltä tuotteet, jotka he ovat tilanneet.

Ryhmät toimivat vapaaehtoisvoimin eivätkä sen ylläpitäjät saa työstään palkkiota.

Pasurit ovat mukana viidessä Reko-renkaassa, jotka ovat useimmiten paikkakuntakohtaisia. Käyntilistalla ovat Tampereen 2 rengasta, Kangasala, Mänttä-Vilppula ja Orivesi.

– Tuottaja voi olla mukana useammassakin renkaassa. Kunkin renkaan ylläpitäjät päättävät, minkä tyypin tuottajia renkaisiin otetaan mukaan. Myynnin kannalta sellaiset renkaat ovat fiksuja, joissa ei ole montaa samanlaisten tuotteiden myyjää, Anja sanoo.

– Tuotteiden menekki vaihtelee suuresti, eikä myynti ole välttämättä kovin iso yksittäisessä Reko-pisteessä. Ajaminen kuitenkin kannattaa, kun esimerkiksi Tampereen suunnalla on ketjutettu useammankin renkaan vientiajat siten, että pystyn käymään samalla reissulla useammassakin pisteessä.

Reko-renkaita on ollut Pirkanmaalla kymmenisen vuotta. Pasurien mukaan renkaissa oli alkuun asiakkaita erityisesti Tampereella pilvin pimein.

– Sitten tippuivat pois ne, jotka lähtivät mukaan uutuuden huumaan, mutta jotka eivät kuitenkaan arvostaneet lähiruokaa riittävästi. Viime vuosina asiakasmäärät ovat pysyneet melko tasaisina.

Ei poppakonsteja menestykseen

Pasurit myyvät lihatuotteensa itse, koska he saavat sitä kautta työstään paremman palkan. Toinen vaihtoehto olisi myydä eläimet teurastamolle.

– Meille on tärkeää kohdella eläimiä hyvin niiden viime metreille asti. Kuljetamme ne itse pääteasemalle, emme halua lyödä niitä ahtaaseen teurasautoon, johon lastataan eläimiä kahteen kerrokseen, Pertti korostaa.

– Mottomme on kunnioittaen kasvatettu. Tätä asiakkaatkin arvostavat, ja varmasti suurelta osin siksi meillä on riittänyt hyvin asiakkaita.

Asiakkaat näkevät Metsäojan tilalla, että eläimet käyskentelevät vapaina laitumella. Ne saavat vain korsirehua, vettä ja suolakiveä. Vilja ja teolliset rehut eivät kuulu eläinten ruokavalioon.

– Moni asiakas on katsellut leppoisasti astelevia ”poikia” laitumella ja tajunnut, että ne taitavat olla siellä oikeasti onnellisia.

Kun Pasurit aloittivat highlandien kasvatuksen, lähiruokaa ei vielä osattu erityisesti arvostaa. He myivät lähes koko tuotantonsa pääkaupunkiseudulle. Lähiseudulla ei ollut asiakkaita.

– Aina sitten joku kokeili, haki pienen palan lihaa ja jäi koukkuun. Sillä tavoin asiakaskunta lähti kasvuun. Tieto levisi ja ihmiset tykästyivät tuotteisiimme.

Verkkosivut ovat tänä päivänä keskeinen näkyvyystekijä. Anja on todennut, että sivujen laatu ratkaisee. Niiden on oltava selkeät ja toimivat mobiililaitteita myöten.

– Ei ole olemassa poppakonsteja, joilla tila saa myyntinsä avautumaan. Me koemme, että tuotteella pitää olla kasvot. Siksi uhraamme tietyin väliajoin vaikkapa kokonaisen päivän ja ajamme Helsinkiin asti viemään tuotteet asiakkaille, Anja painottaa.

– Palvelu on tärkeä osa toimivaa suoramyyntiä, myyjän asenteen pitää olla kohdallaan. Itselläni on markkinointi verissä, ja myyntityö sujuu luontevasti. Tässä hommassa on pantava itsensä likoon, liha kun ei liiku itsekseen.

Leave a Comment