”Ensi kesä tulee olemaan kotimaan matkailulle edelleen vahva” – matkailukeskuksen toimitusjohtaja kannustaa yrityksiä uskomaan omaan tekemiseen ja innovatiivisuuden säilyttämiseen

Kotimaan matkailulle kuuluu Sappeen matkailukeskuksen toimitusjohtajan Jouko Poukkasen mukaan nyt hyvää. Koronan tuoma lisäbuusti on johtanut hyvään kasvuun matkailuyrityksissä eri puolilla Suomea sekä talvi- että kesäkaudella.

– Uskoisin, että ensi kesä on edelleen kotimaan matkailulle vahva. Talvi tulee olemaan erittäinkin vahva – edellyttäen, että olosuhteet ovat talviset, hän ennakoi.

Poukkasen tietojen mukaan esimerkiksi Lappiinkin on hiljalleen palaamassa ulkomaisia matkailijoita, ja myös kotimaan matkailijat ovat varailleet lomia ahkerasti. Myös Sappeessa tämänhetkinen varaustilanne talvelle on parempi kuin vastaavaan aikaan vuosi.

– On selvää, että kaukokaipuuta tulee ihmisille jossakin vaiheessa. Kotimaan yritysten pitää olla silloin kilpailukykyisiä, että pystymme täyttämään asiakkaiden odotukset. Mitä houkuttelevammat palvelut ja paketit meillä on tarjota, sitä suurempi asiakasmäärä saadaan säilytettyä.

Esimerkiksi Sappeessa viime kesänä avattu, lapsiperheille suunnattu Seikkailupuisto oli iso investointi, mutta sille asetetut tavoitteet täyttyivät heti avauskesänä.

– Se on mielestäni oiva esimerkki siitä, että uskomalla omaan tekemiseen voidaan saavuttaa suuriakin asiakasmääriä.

Myös voimia yhdistävä yhteistyö on yksi keino, jolla on mahdollista löytää uusiakin asiakaskuntia. Poukkasen matkailukeskus on viritellyt yhteistyötä esimerkiksi Särkänniemen ja Puuhamaan kanssa erilaisin yhdistelmäpaketein. Näin on pyritty tavoittamaan lapsiperheitä, jotka saapuvat eri puolilta Suomea ja ovat kiinnostuneita useasta aktiviteetista.

– Kun vuonna 2006 aloitimme kesätoiminnan, ei Sappeessa ollut luonnon lisäksi oikein mitään tekemistä. Oli pakko keksiä jotakin, miksi ihmiset tulisivat majoittumaan juuri meille, Poukkanen kertaa yhteistyön alkumetrejä.

Poukkasen mukaan tärkeintä on muistaa, että kaiken matkailutoiminnan keskiössä on asiakas. Palkinnot – kuten Sappeessa tuoreet valinnat Vuoden Bike Parkiksi ja Vuoden hiihtokouluksi – antavat lisävirtaa arjen tekemiseen, mutta ne eivät saisi jäädä seinälle ripustettaviksi hymistelyn kohteiksi.

– Pitää olla innovatiivinen jatkossakin ja löytää uusia avauksia ja katsantokantoja.

Sappeen uusi Seikkailupuisto on toimitusjohtaja Jouko Poukkasen mielestä oiva esimerkki siitä, että uskomalla omaan tekemiseen kotimaan matkailussa voidaan saavuttaa suuriakin asiakasmääriä.