Multia-rallin suosio yllätti järjestäjät

Ensimmäisen ja kenties viimeisen kerran järjestetty Multia-rallin suosio yllätti järjestäjän positiivisesti. Kilpailuun ilmoittautui yllättäen täysi määrä kilpailijoita, joten tilanahtaudesta meinasi tulla ongelma. Multian kaikki isommat piha-alueet valjastettiin käyttöön ja mukaan pääsi 210 autokuntaa.

Tarjolla hyväkuntoista soratietä erikoiskokeille 40 kilometriä, koko reitin ollessa kompakti 100 kilometriä siirtymisineen Multian ympäristössä.

Orivedeltä mukaan oli ilmoittautunut seitsemän autokuntaa. Kahdeksas pari, Marko Kinnunen kartturinaan Mari Kinnunen ajoivat reitin lävitse etuauto tehtävissä Vw Golfilla.

Luokassa 50 vuotta täyttäneet seniorit starttasi Jukka Koskinen kartturinaan Päivi Ruotsalainen Celicalla sekä Jussi Teppola kartturinaan Hannu Väliaho BMW:llä. Koskisella oli rautainen kokemus kilvanajosta, joka näkyi heti erikoiskoeajoissa, eikä Teppolalla ollut vastata vauhtiin. Hänellä kuitenkin oli vierähtänyt edellisestä rallikilpailusta neljännesvuosisata, joten harrasterallin herättämä kilpailukipinä oli uudelleen sytytetty.

Koskinen oli maalissa luokkansa kolmas kovatasoisessa seurassa, yleisessä 51. ja pokaalit kotiin viemisinä historic-autolla starttimoottoriongelmista huolimatta. Teppola nautti täysin rinnoin harrastuksesta luokkansa 17. sijan arvoisesti. Hän oli yleiskilpailun 130:s ja paransi erikoiskoeaikojaan loppua kohden.

Luokassa klassikot alle 1350 cc lähti Marko Mäkelä kartturinaan Toni Luukko Skoda 120 LS haastamaan Skoda 130 L:lla ajavaa Kai-Pekka Pihlmania, jolla oli kartturina Jouko Huilla. Kilpailu oli raakaa sekunti taistelua, ja Mäkelän tekniikkamurheet tasoittivat kamppailua. Erikoiskoe kakkosella alkaneet jarruongelmat yhdistettynä lämpöongelmiin toivat Mäkelän kuitenkin maaliin asti sijalla seitsemän. Yleisessä sijoitus oli 144. Pihlman taisteli muutaman vuoden uudemmalla Skodalla itsensä sijalle 9, ollen yleisessä 147.

Viritetyissä nelivedoissa mukaan oli ilmoittautunut Mitsubishillä Kari Kytölä, jonka kilpailu päättyi keskeytykseen pyörän pulttien katkettua heti ensimmäisellä erikoiskokeella.

Luokassa yli 2100 cc lähti BMW-voittoista luokkaa haastamaan kaksi Mustangia: Arto Malinen kartturinaan Janne Harju 1996 vuoden Mustangilla sekä Mikko Rajala kartturinaan Ari Simonen neitsyt kilpailussaan uudella 2014 vuoden Mustangilla. Toisistaan muutaman sekunnin päässä vaanien, sora siirtyi ja yleisö tykkäsi. Myös miehistöjen takahampaat tuli tuuletettua, sen verran leveää oli hymy maalissa, jossa eroa tuli Malisen hyväksi vajaa 10 sekuntia. Luokkasijoitukset olivat Malisella 21, yleisessä 78. ja Rajalalla 23, yleisessä 87.

Järjestäjä oli kilpailun kulkuun sekä yleisön toimintaan tyytyväinen. Jatkossa kilpailu tultaneen järjestämään yhteistyössä Keuruun kanssa, josta löytyy isompia yhteneväisiä huoltoalueita.

Kilpailussa oli vieraita Englannista tutustumassa suomalaiseen moottoriurheiluun V.I.P. auton kyydissä, ja kommentit olivat ylistäviä. Yleisön jäljiltä ei jäänyt maastoon roskia eikä järjestyshäiriöitä esiintynyt. Tästä on hyvä jatkaa kansallista harrastustoimintaa moottoriurheilun saralla.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?