Oma auto on Oriveden Sanomien nettikyselyyn vastanneiden keskuudessa eniten käytetty menopeli työmatkoihin. 51 vastaajasta 32 ilmoittaa kulkevansa työmatkat omalla autolla.
Valinta on osin pakon sanelema.
– Eipä kulje Oriveden peräkyliltä julkiset, esimerkiksi tämä vastaaja huomauttaa.
Samoilla linjoilla on jokunen toinenkin.
– Junapysäkit liian kaukana. Pysäkki vanhan meijerin kohdalla olisi ollut hyvä, tämä vastaaja puolestaan kirjoittaa.
Myös kulkemisen hinnalla on merkitystä.
– Linja-autolla kulkeminen tulisi kalliimmaksi. Juupajoki ei kuulu Nyssen piiriin.
Omalla autolla kulkemiseen ollaan vastausten perusteella kuitenkin myös tyytyväisiä.
– Ei tarvi juosta kilpaa kellon saatikka julkisen kulkuvälineen kanssa, yksi vastaajista toteaa.
– Kotoa työpaikalle on 40 kilometriä matkaa, ja aikaa kuluu päivässä matkoihin noin tunti kaksikymmentä minuuttia riippuen liikenteen sujuvuudesta, hän kertoo vastauksessaan.
Omalla autolla kulkemisen joustavuutta korostaa toinenkin vastaaja, joka kertoo tekevänsä pääosin etätöitä mutta kulkevansa toimistopäiviin omalla autolla.
– Päivistä tulisi 65 kilometrin työmatkalla todella hankalia julkisilla. Omalla autolla on joustava aikatauluttaa menot, vain ysitien tukkoisuus rassaa.
”Yhteydet ovat hyvät ja nopeat”
Julkisilla kulkuneuvoillakin on kyselyn vastausten perusteella käyttäjänsä, mutta vain kaksi vastaajaa kertoo taittavansa työmatkat linja-autolla. Junan valitsee kuusi vastaajaa. Heistä toinen on tyytyväinen, toinen ei niinkään.
– Kuljen Tampereen keskustaan Tullin alueelle pääsääntöisesti junalla, koska yhteydet ovat hyvät ja nopeat. Lisäksi Oriveden asemalla on hyvin (ja ilmaisia) parkkipaikkoja, toinen vastaaja hehkuttaa.
– Miten kulkeminen junalla sujuu? Erittäin huonosti, vastaa toinen.
Tyytyväinen ei ole myöskään polkupyörätyömatkailija. Hän kokee, ettei kevyen liikenteen väylistä pidetä Orivedellä talvella huolta.
– Traktorit ovat kyllä höyläämässä kaupungintalon pihaa vimpan päälle. Mutta kävelijöiden ja pyöräilijöiden tulee rämpiä lumessa. Hiekoitus onnetonta, hän manaa vastauksessaan.
Yhteensä viisi vastaajaa kertoi kyselyssä kulkevansa työmatkan polkupyörällä.
”Koen matkustavani ekologisesti ja taatusti halvalla”
Työmatkakävelijöiksi kyselyssä ilmoittautuu niin ikään viisi vastaajaa. Heistä yksi työmatkaansa tyytyväinen on perustellut vastaustaan. Hän tosin kulkee välillä myös autolla.
– Kävelen ja autoilen töihin. Kävelyyn menee tunti, autoiluun 15 minuuttia päivässä.
Jokunen muukin vastaaja kertoo kyselyssä vaihtelevansa työmatkakulkupeliä vuodenaikojen mukaan.
– Kesällä pyörällä, talvella kuljen melkein aina autolla, tämä vastaaja toteaa.
Yksi vastaajista kirjoittaa valitsevansa aina tarkoituksenmukaisimman kulkuvälineen. Hän kertoo kulkevansa pääsääntöisesti junalla ja bussilla, joskus myös kimppakyydillä.
– Koen matkustavani ekologisesti ja taatusti halvalla, kun jakaa Nyssen vuosilipun hinnan päivien lukumäärällä tai matkojen lukumäärällä.
Vastaajan mukaan bussi tai juna ja tämän jälkeen kävely töihin vievät noin 75–120 minuuttia päivässä.
– Olen pääsääntöisesti tyytyväinen. Tällä hetkellä heikoin lenkki tässä show’ssa on tuo Nyssykkä. Se ei oikein palvele, kun pitäisi tietää tuntia aikaisemmin, myöhästyykö viimeisestä bussista ja toisaalta junahan ei saa olla myöhässä, koska Nyssykkä ei odottele. Eli pitkä viiva punakynällä siihen kyytiin. Toki, paperilla näyttää varmasti hyvältä ja veroeuroja saa uppoamaan, vastaaja toteaa.