Nyt on helppoa ladata Oriveden keskustassa sähköauto, sillä latauspisteiden määrä moninkertaistui kerralla. Tokmannin ja Lidlin välisellä parkkipaikalla otettiin torstaina iltapäivästä käyttöön Autoliiton väreissä olevat neljä tolppaa.
Vain viikkoa aiemmin sähköautoilijat saivat K-supermarketin pihaan peräti kuusi uutta latauspaikkaa. Niitä on vielä pari lisääkin tulossa, kunhan tarvittavat osat paikalle saadaan. Isoin tolppa on suurlatauspiste, jonka viereen tulee vielä toinen samanlainen. Eri sähköautotyypeillä on hieman erilaiset vaatimukset latauslaitteiston suhteen, ja kaikkia halutaan palvella.
– Tätäkin alaa on kiusannut pula tarvittavista komponenteista, tietää kauppias Sofia Siili-Malinen.
Lisäksi on kaksi pienempitehoista latauspistettä, joissa kummassakin on paikat kahdelle autolle.
Kesko rakentaa pikkuhiljaa latauspisteverkostoaan
K-supermarketin latauslaitteet on tehty Keskon kanssa yhteistyössä. Kesko verkottaa pikkuhiljaa koko Suomen latauspisteillä, joiden pystytys on aloitettu sieltä, missä niille on eniten tarvetta. Eteneminen tapahtuu aikataulutetusti, maantieteellisesti mietityssä järjestyksessä.
– Me ollaan näistä erittäin tyytyväisiä ja onnellisia, koska se vaan on nykypäivää. Kyselyjä asiakkailta ehtikin jo tulla. Huomasin, että heti ensimmäisenä iltana, kun uudet tolpat olivat käytössä, siinä oli jo auto latauksessa. Kesällä tarve on varmaan vieläkin suurempi, kun täällä liikkuu paljon mökkiläisiä. Ja kyllä Orivedelläkin on jo paljon valveutunutta väkeä, joilla on sähkö- ja hybridiautoja, Siili-Malinen sanoo.
K-supermarketin pysäköintipaikalla sähköä akkuihin ladatessa pitää autoilijan käytössä olla kännykkään asennettuna K-latauksen sovellus tai erillinen muoviläpyskä eli tägi. Vaihtoehdot selviävät parhaiten K-latauksen omilla nettisivuilla.
– Lataussähkössä ei varmaan vielä käydä hintakilpailua, pääasia että sitä on tarjolla. Käsitykseni mukaan latauspisteissä ei ole isoja hintaeroja, mutta tulevaisuudessa hintoja kannattanee seurata. Tässä vaiheessa ratkaisee enempi se, missä on kiva ja turvallinen latauspaikka, jonka kokee omaksi ja johon on helppo poiketa, kauppias arvelee.
Vaikka muutama parkkiruutu on nyt varattu ladattavien autojen käyttöön, Siili-Malinen uskoo paikkoja riittävän ihan kaikille. Samaa pysäköintipaikkaa kun käyttävät liikuntahallin peleihin menevät katsojat tai koko päiväksi autonsa siihen jättävät työmatkalaiset ja opiskelijat.
– Kunhan muistetaan pyhittää etummaiset paikat lähellä ovea vanhemmille ihmisille ja lapsiperheille, ja sähköautoille jätetään myös omat ruutunsa. Toivomme, että he, jotka parkkeeraavat meidän pihaan koko päiväksi, käyttäisivät reunimmaisia paikkoja. Niin kauan kuin pysäköinti ei häiritse meillä asioivia, se on ihan ookoo, Siili-Malinen lisää.
Joko kauppias itse tähyilee sähköautoa, kun latauskin olisi lähellä?
– Kotona onkin käytössä hybridi, ja se on kauhean kätevä, mutta tavaran määrä ei voi olla sähköautossa yhtä suuri kuin polttomoottoriautoissa, eikä niillä voi vetää peräkärryä. Sähköpakuissa ei vielä löydy kaikkia samoja ominaisuuksia kuin perinteisissä, ja kuljetuksia tuonne maalle on sen verran paljon, että odotellaan vielä, hän tuumaa.
Kääjäntien toisella puolen avautui juuri latauspiste enimmillään neljälle autolle
Sähköautojen latausmahdollisuus avautui juuri torstaina myös Kääjäntien toisella puolen. Paikka oli katsottu yhdessä kaupungin kanssa yleisen parkkialueen reunaan, ja taustalla on Autoliiton palveluyhtiö AL-Lataus Oy, jolle on eriytetty Autoliiton latausliiketoiminta.
Kaupunki on teknisen johtajan Matti Vesavan mukaan osallistunut tämän latausaseman saamiseen niin, että latauspiste tehtiin kaupungin maalle ja kaupunki vuokrasi pitkällä vuokrasopimuksella maa-alueen heille.
Paikalla on sopivasti kenttäpäällikkö Matti Laaksonen, joka on juuri poistanut viimeiset teipit latausta estämästä ja kiinnittänyt tarvittavat tarrat kahteen tolppaan. Niiden edessä on normaaliin parkkiruutuun verrattuna puolitoistakertainen tila yhteensä neljälle autolle. Paikat ovat siis esteettömällä mitoituksella.
Operaattorina taustalla toimii Virta Oy, ja kokonaistehoa on 100 kilowattia.
– Seuraavaksi lähin latauspisteemme on Mobiliassa Kangasalla, ja sitä seuraava Iittalan Lasimäellä, Laaksonen kertoo.
AL-Lataus on sijoittanut latauslaitteita myös hiukan syrjäisemmille paikoille, joille kaupallisemmat toimijat eivät ensimmäisessä aallossa ryntää. Esimerkkeinä hän mainitsee Ranuan ja Kiteen.
Käyttäjillä ei tarvitse olla Autoliiton jäsenyyttä tai muuta kytkyä autoilijoiden etujärjestöön, mutta e-jäsenet saavat sähköstä muutaman sentin alennusta.
– Meillä on tällä hetkellä latauspaikkoja noin 15, ja vuoden loppuun mennessä niiden määrä on kasvamassa 20:een. Tavoitteena on kaikkiaan noin sata latauspistettä ympäri maata, joissa kapasiteettia on useammalle autolle, kuten tässäkin.
Myös täällä lataus tapahtuu sovelluksen tai tägin avulla, mutta jatkossa EU vaatinee, että sähköä voi ”tankata” myös perinteisellä maksukortilla.
– Aika selkeät näytöt näissä on autoilijaa neuvomassa, Laaksonen näyttää.
Hänen oma työsuhdeautonsa on toistaiseksi bensakäyttöinen, sillä ajettavaa riittää ympäri maata, eikä latauspaikkojen verkosto vielä ole niin kattava, että virtaa löytyisi varmasti joka puolella.
Juttua on muokattu 3.10.2023 klo 14.10: lisätty tieto kaupungin roolista Autoliiton latauspisteen rakentamisessa.