Autoilun kaikki vaihtoehtoiset energialähteet ovat tarpeen kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi

Vähäpäästöiset autot Rönnissä
– Näin sähköautoa tankataan, näyttää Sähköautoilijat ry:n jäsen Tuukka Heikkilä. Juttusilla ovat Kaasuautoilijat ry:n puheenjohtaja Jani Hautaluoma (vas) ja Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Vilhartti Hanhilahti. Kuva: Juha Jäntti

Henkilöautoilijalle on tarjolla useita ilmastoystävällisempiä energiavaihtoehtoja perinteisten bensiinin tai dieselin tilalle. Kun perusteena ovat auton koko elinkaaripäästöt, sähkö, biokaasu ja etanoli eli E85-polttoaine näyttävät olevan melkoisen tasavertaisia ilmastovaikutusten osalta.

Autoilun vaihtoehtoiset energiamuodot olivat esillä Rönnin elokuisessa tapahtumassa, jossa tietoa jakoivat alalla toimivien valtakunnallisten yhdistysten edustajat.

– Meillä eri energiavaihtoehtojen edustajilla on yhteinen ratkaistava asia, autoilun päästöt. Jotta pystymme vähentämään tehokkaasti fossiilisten polttoaineiden käyttöä, kaikki vähäpäästöiset energialähteet ovat tarpeen, sanoo Tuukka Heikkilä Sähköautoilijat ry:stä.

Suomessa sähköautoiksi luokitellaan lähinnä ladattavat hybridit ja täyssähköautot. Rekisterissä oli kesäkuun lopussa 40 300 sähköautoa, mikä on 1,5 prosenttia koko autokannasta. Määrä on kaksinkertaistunut vuoden aikana. Täyssähköautoja oli vajaat 7 000.

Heikkilän mukaan sähköautoissa on yksi ydinasia yli muiden.

– Jokaisen pitää kokea itse se tunne, kun auton laittaa illalla kotona lataukseen ja akku on aamulla täysi. Siinä on se juttu, joka sähköautoissa on täysin erilaista muihin energialähteisiin verrattuna.

– On vaikea suositella sähköauton hankintaa, jos auton käyttäjä ei voi ladata sitä kotonaan.

Akut ovat sähköauton tärkein ja kallein komponentti. Heikkilä vakuuttaa, että esimerkiksi pakkasen kesto ei ole enää mikään huolenaihe.

Sähköauton akku voi maksaa jopa 10 000 euroa, ja akut on tehty kovaa käyttöä varten. Akun kesto voi olla uusissa sähköautoissa jopa 20 vuotta. Tyypillinen akkutakuu on 8 vuotta tai 160 000 kilometriä.

Sähköauto ei tuota päästöjä, mutta sen tarvitseman sähkön tuotanto ei ole vielä Suomessa päästövapaata. Sähköstä kuitenkin tuotettiin viime vuonna enää 7 prosenttia kivihiilellä.

Sähköntuotannon aiheuttamat päästöt ovat 84 grammaa kilowattituntia kohden. Tästä laskien sähköauton kasvihuonekaasujen päästöt ovat keskimäärin noin 17 grammaa kilometriltä.

– Sähköauto voittaa joka tapauksessa heittämällä fossiiliset polttoaineet päästöjen osalta.

Auton riittävän nopea lataaminen onnistuu niissä omakotitaloissa, joissa on voimavirtapistorasia. Lataus toimii normaalistakin pistorasiasta, mutta se on hitaampaa ja huonokuntoisen sähköasennuksen tapauksessa myös riskialtista.

Pidempiä matkoja varten on syytä varmistaa, että matkan varrella on tarpeeksi latauspaikkoja. Pikalatauspisteitä tulee koko ajan lisää, mutta vielä niitä ei ole ihan joka kulmalla.

Kotona ladaten sähköauton energiakustannus on tyypillisesti noin 2 euroa sataa kilometriä kohti. Pikalatauspaikkoja käytettäessä kulu on yleensä 5 euron luokkaa.

Etanoli eli E85 tehdään jätteistä

Flexifuel-autot käyttävät ensisijaisesti etanolia eli E85-polttoainetta. Ne kulkevat myös tavallisella bensiinillä.

E85 on täysin kotimainen polttoaine. Valmistukseen käytetään esimerkiksi sahanpurua tai ruokajätteitä. Raaka-aineeksi kelpaa mikä tahansa materiaali, jossa on tärkkelystä. Etanolin ilmastoystävällisyys perustuu juuri tähän kierrätysajatteluun.

– Hankalaa on juuri nyt se, että uusia flexifuel-autoja ei saa kaupasta. EU-direktiivin mukainen päästötasojärjestelmä suosii vahvasti sähköautojen ja bensiiniautojen valmistamista, Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Vilhartti Hanhilahti harmittelee.

– Päästöarvot mitataan pakoputken päästä. Normit eivät ota huomioon sitä, että kyseessä on biopolttoaine, jonka elinkaaripäästöt ovat lähellä nollaa.

Bensiinikäyttöinen auto on muunnettavissa etanolikäyttöön. Konversio maksaa 500-600 euroa, mutta se on mahdollista tehdä myös itse. Selkeitä ohjeita on tarjolla.

Muunnos käy mihin tahansa bensa-autoon, jossa on elektroninen polttoaineen syötön ohjaus.

– Toiveemme on, että muunnos voitaisiin tehdä uusiinkin autoihin. Viranomainen ei kuitenkaan salli tätä. Valtio maksaa muutostukea viimeistään vuonna 2007 ensirekisteröityihin autoihin. Vuodenvaihteen tienoilla ensirekisteröinnin ikärajaksi tulee 1.9.2009.

Etanoli maksaa noin euron litralta. Moottorin polttoaineenkulutus on noin 30 prosenttia korkeampi kuin bensiinillä. Säästöä tulee laskennallisesti 80–100 euroa vuodessa.

Tankkauspaikkoja löytyy Tampereelta parikymmentä, ja niitä alkaa jo olla jo useimpien kuntien alueella. E85:ttä on tarjolla myös Orivedellä.

Vähäpäästöiset autot Rönnissä
Jani Hautaluoman autossa on täyttöaukot kaasulle ja bensiinille. Auto tarvitsee bensaa vain kylmäkäynnistyksissä kovimmilla pakkasilla. Kuva: Juha Jäntti

Kaasuauto on hinnaltaan jopa edullisempi

Kaasuautoilijat ry:n puheenjohtaja Jani Hautaluomalla on takanaan yli kymmenen vuotta liikennöintiä kaasuautolla. Yhdistys levittää tietoa erityisesti biokaasusta vähäpäästöisenä polttoaineena.

Suomessa oli kaksi vuotta sitten 5 200 kaasuautoa, nykyisin niitä on 13 000.

– Kehityssuunta on hyvä. Autot ovat kilpailukykyisiä, ja ne menevät kaupaksi, vaikka niiden hankintaa ei tuetakaan, Hautaluoma toteaa.

Biokaasuauto on jopa edullisempi kuin vastaava bensa-auto.

– Jos kaasun tankkausasema sijaitsee lähellä tai säännöllisten ajoreittien varrella, kaasuauto on aidosti varteenotettava vaihtoehto.

Biokaasu on bioetanolin kanssa samalla viivalla elinkaaripäästöjen osalta. Biokaasukin tehdään jätteestä, Suomessa pääasiassa puhdistamoiden jätevesilietteestä.

Biokaasuauton kaasutankillisella ajaa 400–500 kilometriä. Polttoainekulut ovat noin 5 euroa sadalla kilometrillä. Autossa on varalla myös bensatankki, koska bensiini voi olla tarpeen käynnistyksissä kovilla pakkasilla.

– Nykyaikaiset kaasuautot käynnistyvät kaasulla 15 pakkasasteeseen asti. Kylmemmällä säällä kone voi käydä alkuun pienen tovin bensalla.

Kaasuautoja voi hankkia uutena, tai sellaisen voi tehdä bensiini- tai dieselautosta. Tosin dieselin muuntaminen ei ole kannattavaa. Konversio maksaa 3 000 euroa, ja valtio antaa tähän tukea 1 000 euroa.

Jakeluasemien vähyys jarruttaa kaasuautojen yleistymistä. Tampereella saa kaasua Lielahdessa ja Nekalassa. Pirkanmaan Jätehuolto toteuttaa jakelupisteen Nokian Koukkujärvelle. Suunnitelmissa on tankkauspaikka myös Tarastenjärvelle.

Oriveden seudulla ei ole vielä biokaasun jakelupistettä.

– Kuntien aktiivisuus on tuonut jakeluasemia monille paikkakunnille. Esimerkiksi Nokian kaupunki hankki hiljattain ison määrän kaasuautoja. Samalla tavoin vaikkapa Oriveden kaupunki voisi näyttää esimerkkiä.

Vähäpäästöiset autot Rönnissä
Pekka Heikura esitteli Juha Honkasalolle kesällä ostamaansa käytettyä täyssähköautoa. Honkasalo tekee yrityksessään autoihin flexifuel-muunnoksia. Kuva: Juha Jäntti

Leave a Comment