Jokkis ja eJokkis ovat Oskari Römanille elämäntapa − tietokonepeli jäljittelee oikeaa jokamiehenluokkaa mahdollisimman aidosti

Jokkista Oskari Röman on ajanut jo 15 vuotta, ja sen rinnalla eJokkiksen parissa on vierähtänyt kolme vuotta. Kuva: Minttu Kokko

Jokkisharrastaja ja lajissa kilpaileva orivesiläinen Oskari Römän pitää virtuaalisella eJokkiksella ajotaitojaan yllä varsinaisen jokkiksen kisakauden ulkopuolella.

− Jokkiskisat painottuvat kesäaikaan. Tällä saa talven aikana pidettyä ajotuntumaa oikeita kisoja varten, Röman kertoo.

− Kesäisin olemme puolisoni kanssa jokkiskisoissa jossain päin Suomea lähes joka viikonloppu. Tämä on enemmän elämäntapa kuin harrastus.

Lajit eivät juuri eroa toisistaan: eJokkis on jokkista virtuaalisena. Sen harrastamiseen tarvitsee ainoastaan tietokoneen, joka pyörittää peliä, sekä siihen liitettävän ratin ja polkimet.

− Siinä mielessä tämä on helppo laji aloittaa. Itse peli maksaa muutaman euron, Röman sanoo.

Röman ajaa lajia kotonaan Oriveden seudun urheiluautoilijoiden laitteilla, jotka hän jakaa puolisonsa ja veljensä kanssa.

Jos haluaa pärjätä lajissa, täytyy ajaa todella paljon, Röman ajattelee. Jokkiskisojen palkintoja on kertynyt Römanien hyllyyn melkoinen määrä. Kuva: Minttu Kokko

Harjoittelun määrä ratkaisee

Röman kertoo harjoittelevansa yleensä 500−1000 kierrosta yhtä ajorataa kohden.

Kaikki eJokkiksen radat ovat oikeita suomalaisia jokkisratoja, jotka on mallinnettu mahdollisimman aidosti. Ratoja on hieman yli 30.

− Esimerkiksi Joutsan rata on yksi aika kiva rata. Kun ajaa oikeatakin jokkista niin huomaa, kuinka aidoksi tietokonepeli on saatu. Se on mallinnettu todella samanlaiseksi kuin jokkis, Röman sanoo.

Hieman peli kuitenkin eroaa luonnossa ajettavasta jokkiksesta.

− Vauhtia tässä ei tunne samalla tavalla kuin oikeassa autossa tuntee. Mutta vaikka ajaisi seinään, ei tule tuhoja.

Simulaattorikilpailut ovat oikeaa jokkista tasaväkisempiä. Lajissa menestymisen tärkein edellytys on runsas harjoittelu.

− Tässä käytännössä kaikki autot ovat samanlaisia keskenään, ja tasoeroja on vähemmän. Kuljettaja ratkaisee enemmän kuin kalusto, jolla on isompi merkitys oikeassa jokkiksessa, Röman kertoo.

− Jos kisoissa haluaa pärjätä, on osattava rata melkein täydellisesti. Ajaa täytyy todella paljon.

Autojen säädöt on lukittu tietynlaiseksi, ja tarjolla on kahta eri korimallia. ”Kaikki ajavat samanlaisella, niin kukaan ei saa etua.” Kuva: Minttu Kokko

Kilpailla voi kotonakin

Röman voitti viime kesänä pronssia eJokkiksen SM-kisoissa Jyväskylässä. Kisat järjestettiin Jyväskylän MM-rallien yhteydessä. Useammat e-autoilulajit järjestivät tapahtumassa omia kisojaan peräjälkeen.

− Se oli ensimmäinen eJokkiskilpailu, joka ajettiin livetapahtumana. Kilpailuun meni pari tuntia, ja sitten tuli jo seuraava laji ajamaan omia kisojaan, hän kertoo.

Tavallisesti eJokkiksessa jokainen ajaa kisat kotona omalta laitteelta käsin. Römanin mielestä parasta lajissa ovatkin juuri kilpailutilanteet.

Laji on ennalta-arvaamaton, sillä periaatteessa kuka tahansa paristakymmenestä osallistujasta voisi ponnistaa voittoon, Röman kertoo.

− Suomenmestaruus olisi kiva, mutta en varsinaisesti tähtää siihen, vaan yritän ajaa mahdollisimman paljon ja mahdollisimman hyvin.

Ennen edellisiä SM-kisoja järjestettiin kaksi karsintakilpailua, joiden tulosten perusteella SM-ajoihin pääsi 24 parasta. Kisat ajetaan tavallisen jokamiesajon tapaan pudotusajona.

E-jokkiksen harrastamiseen tarvitsee tietokoneen, ratin ja polkimet. Itse pelin saa muutamalla eurolla. Kuva: Minttu Kokko
Oskari Röman voitti pronssia eJokkiksen SM-kisoissa 2023. Kuva: Minttu Kokko

Laji on lähtöisin Vilppulasta

Jokamiehenluokka eli jokkis on harrastajamäärältään suurin autourheilulaji Suomessa. Tietokoneella eJokkiksen ajaminen puolestan yleistyi koronapandemian myötä vuodesta 2020 alkaen, kun varsinaiset jokkiskisat peruttiin.

Lajin on alunperin kehittänyt vilppulalainen Timo Pohja, joka järjestää myös lajin kilpailuja. Ensimmäiset nykymuotoisen eJokkiksen kisat eli eAsfalttikunkku järjestettiin vuonna 2020.

− Simulaattorit olivat olleet kiinnostuksen kohteena ja harrastuksenani jo pitkään, ja pikkuhiljaa tuli virtuaalitouhu myös jokkismuodossa siihen mukaan, Pohja kertoo.

− Koronan alettua alettiin kokeilla, saataisiinko mukaan kuljettajia.

Nykyään lajia harrastaa noin 450 kuljettajaa. Harrastaminen ei katso ikää.

− Mukana on ollut kuljettajia 7-vuotiaasta ammattilaisesta yli 70-vuotiaisiin aloittelijoihin, Pohja sanoo.

Peliin kuuluvat radat ja autopaketti on kaikille ilmaiseksi ladattavissa netissä. Pelin auto on hyvin lähellä oikeaa jokkisautoa.

− Niin lähellä kuin pelimaailmassa voi olla.

− Tämä on ainoa e-laji, jossa on näin paljon oikeita suomalaisia ratoja. Monissa autopeleissä on ulkomaalaisia tai päästä keksittyjä ratoja. Ratojen opetteleminen on siis tällä pelillä mahdollista, Pohja kertoo.

Marraskuun alussa järjestetään eJokkiksen joukkue-SM-kilpailut, joissa tietty määrä kuljettajia ajaa yhdessä joukkueessa. Joukkueenjohtaja päättää, minkä lähdön kukin ajaa.

− Kisoihin on tulossa kaksi uutta rataa, joita ei ole aiemmin päässyt ajamaan.

Kilpailut järjestetään Mäntässä ja niillä on virallinen SM-arvo.

Leave a Comment