Orivesiläiset taksiautoilijat Minna Duncker ja Sanna Tuominen haluaisivat, että taksiluvissa olisi edelleen kiintiöt.
– Taksien määrä on lisääntynyt Orivedellä. Se ei tietenkään ole näin pienellä paikkakunnalla mitenkään kauhean hyvä asia, koska tulo jakautuu yhä useamman kesken, Tuominen toteaa.
Oriveden seudun taksiautoilijoiden puheenjohtaja Duncker huomauttaa, että asiakkaiden määrä ei kuitenkaan ole lisääntynyt, vaan pikemminkin vähentynyt.
Orivedellä toimii kaksi taksien välitysfirmaa. Taksiliitosta saatujen tilastojen mukaan viime vuoden lopulla Orivedellä oli 11 taksiliikennelupaa. Luvat ovat vähentyneet viidellä uudistuksen jälkeen, mutta luku ei kerro ajoneuvojen todellista määrää. Yhdellä luvalla voi olla rajattomasti ajoneuvoja.
Pääsääntöisesti taksamittarin mukaan
Enimmäishinnoittelusta luopuminen sen sijaan ei Dunckerin ja Tuomisen mukaan juuri Orivedellä ole vaikuttanut, vaan he arvelevat sen koskeneen enemmän suuria kaupunkeja.
– Meillä samassa välityskeskuksessa olevilla on kaikilla sama hinta. Olemme sopineet hinnan yhdessä, ja kaikilla on sinetöityihin mittareihin laitettu samat taksat, he selvittävät.
– Toki aina on mahdollista neuvotella, mutta pääsääntöisesti taksamittarin mukaan mennään, Duncker lisää.
Asiakkaat kuitenkin ovat pikkuhiljaa oppineet myös kysymään alennusta tai kiinteää hintaa tiettyyn määränpäähän.
– Tähän törmää enemmän varsinkin viikonloppuajossa, että heitätkö kahdella kympillä sinne ja sinne, Duncker havainnollistaa.
Kova kilpailu näkyy hinnoissa
Tuomiselle tulee tänä vuonna täyteen 20 vuotta taksiyrittäjänä, Duncker on ajanut taksia Orivedellä 13 vuotta, aluksi renkinä ja vuodesta 2014 yrittäjänä.
– Maaseudulla suurin tulo tulee yhteiskunnan ajoista. Tavallisten kyytien ajaminen terveyskeskukseen, kauppaan ja junalle on ihan murto-osa, he kertovat.
Kilpailua taksien kesken käydään ennen kaikkea yhteiskunnan ajoista. Tämä taasen polkee hintoja.
– Kun autoja on paljon, niitä kilpailutetaan paljon. Jos haluaa saada kyydin, joutuu aina laittamaan enemmän ja enemmän alennusta, mikä vähentää tuloja. Kuitenkin kaikki on kallistunut, kuten polttoaineet ja vakuutukset, Tuominen sanoo.
”Asiakkaiden kannalta päivystysvelvollisuus olisi hyvä”
Duncker ja Tuominen arvioivat, että eniten opeteltavaa niin asiakkaille kuin heille itselleenkin on ollut päivystysvelvollisuuden poistumisessa. Lokaa on tullut niskaan, ja koko palvelualttius on kyseenalaistettu.
– Asiakkaiden kannalta päivystysvelvollisuus olisi hyvä. Silloin taattaisiin, että pienellä paikkakunnallakin saisi autoja yöaikaan. Asiakkaat ovat olleet näreissään, ettei taksia välttämättä aina saa, Tuominen tietää ja korostaa tavoitteen olevan, että asiakas saisi palvelun tutulta taksilta etukäteen sopimalla, koska päivystäjää ei ole.
Kolikolla on kuitenkin myös kääntöpuolensa.
– Meidän kannaltammehan se on ollut paljon kivempi, kun ei tarvitse valvoa öitänsä. Me teemme päiväsellä helposti 12 tuntia töitä ja monesti enemmänkin. Ei siinä kauhean mieluusti jää enää valvomaan, Tuominen toteaa.
Samaa sanoo Duncker, joskin molemmat korostavat, että etukäteen sovitut kyydit hoidetaan myös öisin ja viikonloppuisin.
– Kun itsekseen tekee kellonympäri maanantaista perjantaihin, eivät paukut riitä enää viikonloppuun. Eikä löydy oikein työntekijöitäkään, eikä siellä kukaan nollaliksallakaan ole.
Muutos ei kuitenkaan ole ollut helppo kuljettajillekaan, kun oli tottunut työvuorolistaan.
– Vapaalla oli huonolla omallatunnolla. Kesäaikaan varsinkin viikonloppuisin aika pitkäänkin mietti, pitäisikö kumminkin lähteä töihin, Duncker toteaa.