Kolmen vyöhykkeen malli sai eniten kannatusta Nysse-asiakkailta ja kunnilta – päätös tehdään ensi viikolla joukkoliikennelautakunnassa, yksimielisyys vallitsee siitä, että nykyjärjestelmä on liian monimutkainen

Nysse-liikenteessä valmistellaan isoa uudistusta. Ladattava arvolippu eli Nysse-kortti kelpaa nykyään myös junamatkan maksamiseen, kunhan oletusvyöhykkeitä lipulla on tarpeeksi. Kuva: Anne Kotipuro

Tampereen seudun joukkoliikenne, lyhyesti Nysse, on selvittänyt nykyisen kuuden vyöhykkeen mallin muuttamista helppokäyttöisemmäksi. Nyssen tiedotteen mukaan uudistuksella tavoitellaan helppoutta niin vyöhykkeiden hahmottamiseen, lipun ostoon kuin maksamiseenkin.

Alkuselvityksen jälkeen vyöhykemallit esiteltiin joukkoliikennelautakunnalle, ja jatkoon pääsivät kolmen ja yhden vyöhykkeen mallit. Näistä malleista pyydettiin mielipiteitä asiakkailta sekä lausunnot toimialueen kunnilta.

Molemmista malleista löydettiin hyviä ja huonoja puolia

Verkkokysely asukkaille oli avoinna marras–joulukuussa. Vastauksia saatiin 2488, ja vastaajien joukossa oli joukkoliikenteen säännöllisiä ja satunnaiskäyttäjiä sekä pääsääntöisesti omalla autolla liikkuvia. Suurin osa vastaajista oli tiedotteen mukaan 25–64-vuotiaita säännöllisesti joukkoliikennettä käyttäviä.

Yhden vyöhykkeen malli todettiin vastauksissa helpommaksi ymmärtää kuin kolmen vyöhykkeen malli, ja sen uskottiin houkuttelevan tekemään pidempiä matkoja ja nopeuttavan lippulaitteella asiointia. Ongelmaksi koettiin iso hinnankorotus lyhyillä matkoilla. Moni koki epäreiluksi sen, että pidemmän matkan saisi saman hintaan kuin lyhyen, vaikka vain muutaman pysäkinvälin matkan.

Kolmen vyöhykkeen mallissa hyväksi koettiin hintojen pysyminen lähes nykyisellä tasolla. Palautteissa ihmeteltiin, miksi kaksi vyöhykettä ei riitä, ja osa ehdotti A- ja B-vyöhykkeiden yhdistämistä.

Kolmen vyöhykkeen mallissa pitäisi edelleen valita vyöhykkeitä lippulaitteelta, minkä moni koki tiedotteen mukaan hankalaksi. Kolmen vyöhykkeen malli koettiin kuitenkin pääsääntöisesti oikeudenmukaisemmaksi kuin yhden, koska matkan pituudella olisi vaikutusta lipun hintaan.

Kunnista enemmistö kannatti kolmen vyöhykkeen mallia

Myös toimialueen kunnilta, Valkeakosken kaupungilta, Kuhmoisten kunnalta, Pirkanmaan ely-keskukselta ja Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymältä pyydettiin lausunnot yhden ja kolmen vyöhykkeen malleista.

Lausunnoissa pyydettiin ottamaan kantaa vyöhykemalleihin, niiden arvioituihin kustannusvaikutuksiin sekä siihen, pitäisikö muutosten sijaan jatkaa nykyisellä kuuden vyöhykkeen mallilla.

Kolmen vyöhykkeen mallia kannattivat Kangasala, Valkeakoski, Tampere, Nokia, Pirkkala, Ylöjärvi ja Pirkanmaan ELY-keskus.

Yhden vyöhykkeen mallia kannattivat Vesilahti ja Orivesi, jos malli voitaisiin toteuttaa ilman suuria lipunhintojen korotuksia. Myös Lempäälä oli valmis valitsemaan yhden vyöhykkeen mallin, ja subventoimaan mallin aiheuttamat kustannukset. Kuhmoisille kaikki mallit olivat hyväksyttäviä.

Kangasala ja Nokia ilmoittivat, että joukkoliikenteen tukea ei ole mahdollisuus kasvattaa. Lempäälä, Orivesi, Vesilahti ja Kuhmoinen olisivat valmiita korottamaan joukkoliikenteen tukea laskeman mukaisesti 20 prosenttia.

Kaikissa lausunnoissa korostettiin, että nykyinen vyöhykejärjestelmä vaatii yksinkertaistamista ja vyöhykkeiden määrää on syytä vähentää.

Vyöhykeuudistus etenee nyt päätöksentekoon

Vyöhykemalleista saadut palautteet ja lausunnot on esitelty Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle. Päätöksentekoon asia etenee ensi viikolla, 15.3.2023. Aikaisintaan uusi vyöhykemalli tulee käyttöön ensi vuoden alussa.

Ehdotetut vyöhykemallit lyhyesti:

Yhden vyöhykkeen malli
Koko Nysse-alue olisi yhtä yhteistä vyöhykettä ja lippujen hinnat olisivat samat matkojen pituuksista tai alueen palvelutarjonnasta riippumatta. Lipun hintaan vaikuttaisi maksutapa, asiakkaan ikäryhmä sekä mahdolliset alennukset. Vyöhykkeitä ei tarvitsisi valita Nella.fi -verkkopalvelussa, myyntipisteissä eikä bussin tai ratikan lippulaitteella. Lyhyempien matkojen hinnat nousisivat ja pitkien matkojen hinnat laskisivat nykyiseen verrattuna.

Kolmen vyöhykkeen malli
Mallissa olisi kolme vyöhykettä A, B ja C. Nykyiset A- ja B-vyöhykkeet säilyisivät ennallaan. Lippu ostettaisiin vyöhykkeille AB, BC tai ABC. Näin kaikissa kunnissa voisi matkustaa lyhyitä kahden vyöhykkeen matkoja edullisesti. Kolmen vyöhykkeen lippu kattaisi koko alueen. Vyöhykkeet valittaisiin samaan tapaan kuin nykyäänkin, mutta valintoja olisi huomattavasti vähemmän. Malliin siirtyminen tarkoittaisi noin 1 prosentin hintakorotusta kahden ja kolmen vyöhykkeen lippuihin. Näin lyhyillä matkoilla hintoihin tulisi pieni korotus. Pitkillä matkoilla hinnat käytännössä laskisivat nykyiseen verrattuna, koska kolmen vyöhykkeen lippu kattaisi koko alueen.

Leave a Comment