Suomen MM-rallin reitti uudistui tälle vuodelle reippaasti – Västilän Voiman väki iloitsee klassikkopikiksen paluusta

Ralliauton testausta Orivedellä.
Ennen MM-rallia autoja myös testataan paikallisilla teillä. Tässä testiajoa Juurakon testiosuudella kesällä 2020. Arkistokuva: Juha Jäntti

Klassikkopikataipaleet höystävät tuoreempia erikoiskokeita Suomen MM-rallin reippaasti uudistuneella reitillä, joka kattaa laajemman alueen kuin aikoihin, kertovat rallijärjestäjät tiedotteessaan.

Näyttävä kisan lähtöseremonia Jyväskylän satamassa jo kisaviikon keskiviikkona käynnistää rallin, joka päättyy sunnuntaina Jämsän Himokselle palkintoseremonioihin. Siinä välissä ajetaan kahdesti myös paluun tehnyt Västilän pikataival ja tuttu Päijälän pikis.

Lue myös: Rallitiimi vei läpi tiiviit testiviikot – orivesiläinen palvelu ja joustavuus vakuuttivat

Elokuun alussa ajettava rallin MM-sarjan nopein osakilpailu levittäytyy tänä vuonna maantieteellisesti laajemmalle alueelle kuin aikoihin.

Reitistä on viimevuotiseen verrattuna uutta yli puolet ja jopa 27 prosenttia on kokonaan ajamatonta nykymuotoisen MM-rallin historiassa. Mukana olevat tutummat erikoiskokeet ovat nekin kokeneet paljon muutoksia.

Kilpailukeskus ja keskitetty huoltoalue sijoitettu Jyväskylän Paviljongille

Erikoiskokeita ajetaan tämän vuoden MM-rallin Suomen osakilpailussa kaikkiaan 22, ja matkaa niistä kertyy yhteensä 320,56 km. Siirtymineen reitti on hieman yli 1 470 kilometriä keskisuomalaista maalaismaisemaa.

Kilpailukeskus ja keskitetty huoltoalue sijaitsevat aiempien vuosien tapaan Jyväskylän Paviljongilla. Ralli starttaa virallisesti lähtöseremonialla jo keskiviikkoiltana Paviljongin kupeesta, sataman alueelta, joten yleisölle on paljon nähtävää Jyväskylässä jo keskiviikkona.

Torstaina päivä alkaa aamun testierikoiskokeella Rannankylässä. Ensimmäinen erikoiskoe, kaupunki-EK Jyväskylän Harjulla ajetaan torstai-iltana.

Myhinpään EK palaa ohjelmaan, siitä aivan uusille teille

Kilpailun ensimmäisenä pitkänä päivänä, perjantaina, nähdään reitin suurimmat muutokset.

Perjantaina ajetaan kaikkiaan yhdeksän erikoiskoetta, joilla on yhteismittaa 104,76 kilometriä. Reitti suuntaa Jyväskylästä koilliseen, päivän avaa tuttu Laukaan erikoiskoe, joka pistää kuljettajat heti hyvään hyppyvireeseen. Seuraavana mennään Lankamaa ja sitten onkin tarjolla herkkua, järjestäjät lupaavat.

Legendaarinen Myhinpää ajetaan ensi kertaa sitten vuoden 2015. Myhinpäätä pidetään yhtenä maailman hienoimmista erikoiskokeista: se tarjoaa juuri sitä vuoristorataa, mistä Suomen MM-rallitiet ovat kuuluisia. Myhinpään perään päästään nykykuljettajille aivan uusille teille, kun ajetaan Halttulan erikoiskoe Hankasalmella.

Päivähuoltoon tullaan Paviljongin alueelle Jyväskylään, jonka jälkeen rallikaravaani suuntaa uudelleen aamupäivän lenkille. Perjantai-iltana ajetaan vielä kertaalleen Harjun kaupunkierikoiskoe Jyväskylän sydämessä.

Västilän erikoiskoe lähinnä Pirkanmaata, ajetaan aamusta ja iltapäivällä

Lauantai alkaa kisan toisella täysin uudella erikoiskokeella, Västilällä, jonne on kisan pisin siirtymä kilpailukeskuksesta. Västilästä palataan kohti Jyväskylää tuttujen Päijälän, Rapsulan ja kisan pisimmän erikoiskokeen Vekkulan (20,56 km) kautta.

Päivähuoltojen jälkeen iltapäivällä ajetaan sama lenkki uudestaan. Lauantain kahdeksan erikoiskoetta ovat yhteismitaltaan 160,68 km.

Päijälän pikataival on ajettu vuodesta 2014 lähtien vuosittain, mutta Västilän erikoiskoe on ajettu Suomen MM-rallissa viimeksi vuonna 2001. Se kuului kuitenkin vakioreitistöön 1970- ja 1990-luvuilla.

Merkittävästi lähempänä Tamperetta MM-rallia on ajettu viimeksi vuonna 1999. Tuolloin Västilän lisäksi reittiin kuuluivat Sahalahden ja Siitaman erikoiskokeet.

– Hyvällä mielellä otimme vastaan tiedon Västilän EK:n paluusta, onhan se perinteinen rallipätkä. Kun olin pikkupoika, sitä ajettiin yölläkin, muistelee Västilän Voiman puheenjohtaja Jyrki Tuomaala.

Suunnitelmat ovat siis jo selvillä: Voiman kioskille lisää myyjämiehitystä ja pikataipaleen lähtöpaikalle telttakatos, johon tulee myyntiä.

– Meillä onkin tähän sopivasti uusi, hieno oranssinvärinen pop up -teltta, jossa on Voiman logot, Tuomaala kertoo.

Ohjelmaan palautettu Västilän pikataival starttaa Västilän päästä ja ajetaan Järvenpään suuntaan.

– Kuhmalahdentien risteyksestä puolisen kilometriä Västilän suuntaan, siinä lähtö on aina ollut. Tie suljetaan varmasti siksi aikaa, mutta risteyksen tienoilla on peltoja joka suunnassa, missä kunnossa silloin lienevät pysäköintiä ajatellen. Siihen on kuitenkin helppo järjestää katsojien pysäköintipaikat. Varmaan joku urheiluautoilijoiden seura hoitaa pysäköinnin ja rahastaa siitä, Tuomaala arvelee.

Nyt ei grilli jouda mäkimaalaisille lainaan

Rallin tulo näille seuduille oli Voimalle iloinen yllätys. Kun Tuomaalan mukaan rallin sisällä on odotettavissa myös epävirallinen Viro–Suomi-maaottelu, paikalle tullee paljon myös virolaisia rallifanaatikkoja. Virolaisen Ott Tänakin ja suomalaisen Kalle Rovanperän otteita varmasti seurataan tiiviisti.

– Se on vauhdikas, mutkainen reitti, jonka varressa on hienoja katselupaikkoja. Myös järjestyksenvalvojan tehtäviä on tarjottu Voimalle kioskimyynnin lisäksi. Meilläkin on valvojakortillisia lähemmäs kymmenen.

Nyt ei grilli joudakaan Muhkulle lainaksi. Sitä on monena kesänä lainattu Mäkimaan Muhkulle, joka todennäköisesti talkoilee samanlaisissa töissä Päijälän suunnalla.

Kun Västilä oli vakituinen osa rallireittiä, oli Voiman kioskin kohdalla huoltopistekin. Kun huollot on nyt keskitetty Jyväskylään, se on jonkin verran rajoittanut reitinvalintaa.

Sunnuntain neljä erikoiskoetta ajetaan Jämsän seudulla

Sunnuntai huipentaa tämän vuoden rallin neljällä erikoiskokeella Jämsän seudulla. Päivä käynnistyy Moksi-Sahloinen -erikoiskokeella, jonka jälkeen päästään kokeilemaan ensi kertaa vauhtia toisella ajokerrallaan kisan päättävällä Himos-Jämsäksi nimetyllä EK:lla.

Heti perään mennään kerran vielä Moksi-Sahloinen ja sitten ralliletka saapuu Himoksen alueelle kokoomatauolle hieman ennen puoltapäivää. Juuri ennen kisan päättävän erikoiskokeen, Power Stage Himos-Jämsän starttia kilpailijat saavat vielä vaihtaa renkaita sääntöjen mukaan jäljellä olevan rengasmäärän niin salliessa. Power Stagen sijoituksen perusteella jaetaan MM-sarjassa lisäpisteitä, joten kuljettajat haluavat siihen satsata.

Kilpailun maali sijaitsee jälleen samaisella Himoksen alueella ja kärkikolmikko nousee palkintokorokkeelle välittömästi Power Stagen maaliintulon jälkeen, noin kello 14.15 alkaen.

– Maantieteellisesti laajalle levittäytyvällä reitillämme saavutamme tänä vuonna entistäkin enemmän niin yleisöä kuin rallin tekijöitäkin. Samalla kuitenkin säilytämme Suomen MM-rallille tyypillisen tiestön luonteen, jota kuljettajat niin rakastavat, sanoo kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen järjestäjien tiedotteessa.

Leave a Comment