Robotit ja hitsaajat liittivät metrisiä kaukolämpöputkia yhteen 20 kilometrin matkan – KVL-Tekniikka kansainvälistynyt, possulogo vie yrityksen juurille

Kun energiatunneliin pääsee vain tietyistä kohdista ja liikenne voi kulkea kerrallaan vain yhteen suuntaan, täytyi projektinhallinta miettiä tarkkaan, jotta kuljetukset ja varsinainen työnteko onnistuttiin limittämään. Kuva: KVL-Tekniikan arkisto

Hiljattain Helsinkiin valmistuneessa massiivisessa kaukolämpöprojektissa orivesiläinen KVL-Tekniikka pilotoi robottihitsausteknologiaa. Yrityksen osaamiselle on yhä enemmän kysyntää myös ulkomailla.

KVL-Tekniikka on vuonna 1992 perustettu perheomisteinen infra- ja energia-alan yritysrypäs, jonka pääliiketoimintana tällä hetkellä on energiarakentaminen erityisesti kaukolämpöpuolella. Sen lisäksi urakoidaan junarataverkoston korjausta ja saneerausta sekä tehdään louhintaa ja asfalttia. Yrityksen pääkonttori on pysynyt Orivedellä.

– Meistä on matkan varrella muodostunut oikeastaan sellainen pieni infra- ja energia-alan konserni, luonnehtii toimitusjohtaja Jukka Pykäläinen.

Yksi KVL-Tekniikan kilpailueduista erityisesti energiarakentamisessa on monipuolisuus. Sekä maanrakennus että putkien asennus voidaan tarjota yhdestä paikasta.

Kokonaisurakan hankkiminen yhdeltä toimijalta on tilaajalle kätevää, kun aikataulutukset ovat yhden yrityksen käsissä eikä tarvitse sovitella kahden tekijän erillisiä urakoita yhteen. Tämä näkyy tilauskirjassakin.

– Viime tilikaudella yrityksen liikevaihto nousi 10 prosenttia ja tilauskantamme on tälläkin hetkellä erinomainen. Tavoitteemme on maltillinen hallittu kasvu, sanoo Pykäläinen yrityksen tiedotteessa.

Koska työmaat voivat olla lähes missä päin Suomea tahansa, niin tekijöitäkin haetaan ympäri maata. Työvoimaa haetaan lisää koko ajan. Suurin tarve on kokeneille hitsaajille.

Suuren mittakaavan liitostyössä robotit apuna

Helsingissä valmistui hiljattain Helenin, entisen Helsingin Energian, kaukolämpöprojekti. Kyseessä oli massiivisen lämmönsiirtoyhteyden rakentaminen Vuosaaren uudesta biolämpölaitoksesta maanalaista tunnelia pitkin Helsingin keskustan suuntaan. Laitos käyttää polttoaineenaan alkuperäsertifioitua metsähaketta ja sillä on valmius hyödyntää myös muita biopolttoaineita.

KVL-Tekniikka rakensi meno- ja paluuputket 10 kilometrin osuudelle, eli yhteensä yritys hitsasi ja asensi 20 kilometriä putkea. Projektissa testattiin robottihitsausteknologiaa yhteistyössä Helenin kanssa. Käytännössä kaksi kolmasosaa projektista hitsattiin robotilla ja yksi kolmasosa käsin.

Kun tehdään poikkeuksellisia asioita, kannattaa käyttää tilaisuus hyväksi uusien asioiden testaamisessa. Projektissa testattiin muun muassa erilaisia hitsauslaitteita, joita optimoitiin suuren kokoluokan putkissa käytettyihin teräslaatuihin ja hitsauksessa käytettyihin lisäaineisiin.

Projektia varten räätälöitiin nostureilla varustettu ajoneuvoyhdistelmä. Sen avulla putket saatiin kuljetettua maan päältä tunneliin ja nostettua ne lavetilta putkikannakkeiden päälle. Kuva: KVL-Tekniikan arkisto

– Putket olivat halkaisijaltaan metrin, pituudeltaan 18 metriä ja painoltaan viisi tonnia kappale, kertoo Pykäläinen mittakaavasta.

Tällaisten kappaleiden siirtäminen ja paikalleen nostaminen on jo maan päälläkin haastavaa.

– Kehitimme projektia varten räätälöidyn, nosturilla varustetun ajoneuvoyhdistelmän, jonka avulla putket saatiin kuljetettua maan päältä tunneliin ja nostettua ne lavetilta putkikannakkeiden päälle, Pykäläinen kertoo.

Hänen mukaansa kokeilu oli mielenkiintoinen, mutta se osoitti, että robottien hyöty ja soveltuvuus hitsaustyössä on ainakin toistaiseksi hyvin rajallinen.

– Ammattitaitoisille hitsareille tulee näissä hommissa aina olemaan töitä, Pykäläinen summaa.

Puolentoista vuoden projekti maan alla tiukasti aikataulutettu

Yhteys rakennettiin niin sanotusti konepellin alla piilossa, eli urakka ei näkynyt katukuvassa juuri millään lailla. Lämmönsiirtoyhteys on rakennettu Helsingin alla kaupungin halki kulkevaan, eri toimijoiden yhteiskäytössä olevaan energiatunneliin. 1990-luvulla käyttöön otetussa tunnelissa kulki jo vanhastaan yksi kaukolämmön siirtolinja, ja uusi linja on rakennettu fyysisesti sen päälle.

KVL-Tekniikka valikoitui kilpailutuksen perusteella toimittamaan lämmönsiirtoyhteydestä noin 10 kilometrin osuuden Vuosaaresta Pukinmäkeen saakka. Hitsaustyöprojekti kesti puolitoista vuotta ja se luovutettiin asiakkaalle heinäkuun lopussa.

– Käytännössähän rakensimme putkea yhteensä 20 kilometriä, koska kaukolämmössä tarvitaan lämpimälle vedelle menoputki ja jäähtyneelle paluuputki, KVL-Tekniikan toimitusjohtaja Jukka Pykäläinen toteaa.

Projekti oli aikataulutettu tiukasti. Lämmönsiirtoyhteyden piti olla valmis ennen biolämpölaitoksen kuumakoetusvaihetta, jotta laitos saadaan otettua käyttöön lämmityskauden 2022–2023 aikana. Aikataulu ei olisi sallinut tunninkaan myöhästymistä. KVL-Tekniikan toimitus valmistui jopa hiukan etuajassa.

Koska KVL-Tekniikan urakoima osuus oli pituudeltaan noin 10 kilometriä, putkea piti rakentaa 20 kilometriä, erikseen meno- ja paluuputket. Kuva: KVL-Tekniikan arkisto

Kansainvälisiä urakoita Ruotsissa ja Irlannissa

Vuodesta 2012 KVL-Tekniikka on toiminut projekteissa myös ulkomailla. Osaamiselle on kasvava kysyntä Suomen rajojen ulkopuolella. KVL-Tekniikka on tällä hetkellä mukana isojen lämpöyhtiöasiakkaidensa projekteissa esimerkiksi Ruotsissa ja Irlannissa.

– Kaukolämmön suosio kasvaa Euroopassa ja tämä näkyy meillä kansainvälisten projektien lisääntymisenä, Pykäläinen sanoo.

Hän povaa kaukokylmälle jatkossa ehkä jopa kaukolämpöäkin suurempaa kysyntää.

– Mitä etelämmäksi mennään, sitä enemmän viilennystarvetta kesäisin on, ja kaukokylmä on siihen erinomainen vaihtoehto, Pykäläinen sanoo.

Brändiuudistus toi maskottipossun logoon

Yritys juhlii 30-vuotista taivaltaan työn merkeissä. Uudelle vuosikymmenelle siirryttäessä KVL-Tekniikka halusi kuitenkin uudistaa brändinsä, ja katukuvaan ovatkin ilmestyneet alkusyksystä yrityksen oranssi-siniset pakettiautot, joissa on uusi possulogo.

– Possu kuuluu yrityksemme historiaan ja identiteettiin vahvasti, Pykäläinen perustelee.

Kun Jukka Pykäläinen perusti KVL-Tekniikan, kodin pihamaalla oli lemmikkipossuja. Ne päätyivät yrityksen maskotiksi ja lopulta logoon, koska Jukka havaitsi niillä yhtäläisyyksiä tuoreen yrityksen toimintaan: Possut ovat älykkäitä ja ratkaisukeskeisiä olentoja, jotka mielellään kaivavat maata.

Mittakaava Helsingin energiahuollossa on kohtuullisen iso. Kaukolämpöputket sijoitettiin valmiiseen energiatunneliin. Kuva: K VL-Tekniikan arkisto

Leave a Comment